Apolena Rychlíková: Knížky jsou znakem neviditelného spojenectví mezi lidmi
Výrazným osobnostem kultury a umění jsme položili otázku: Máte knihovnu? A mohla bych ji vidět? Tentokrát jsme nahlédli do knihovny novinářky a dokumentaristky Apoleny Rychlíkové.
Apolena Rychlíková (* 1989) je režisérka dokumentárních filmů a novinářka. Mezi lety 2013 a 2023 byla nejdříve přispěvatelkou a poté i osm let redaktorkou publicistického serveru A2larm; nyní coby publicistka působí na volné noze. Spolu s Pavlem Šplíchalem je autorkou dokumentární publikace PIKO: na životech feťáků záleží a spolueditorkou a spoluautorkou kolektivní publikace Věčná Devadesátá: Proměny české společnosti po roce 1989. Dlouhodobě se věnuje problematice nerovnosti, chudoby, sociálního vyloučení či sexualizovaného násilí. Její celovečerní debut Hranice práce (2017) vyhrál kategorii Česká radost na MFDF Ji.hlava 2017 i cenu Českých filmových kritiků v kategorii Mimo kino a byl promítán na řadě světových festivalů.
Rychlíková je držitelkou Novinářské ceny za Nejlepší komentář 2017, ceny Novinářská křepelka pro mladé novináře a první Češkou, která byla nominovaná na prestižní evropskou novinářskou cenu. Její druhý celovečerní snímek Hranice Evropy (2024) měl světovou premiéru hned ve dvou soutěžích na prestižním kodaňském festivalu CPH:DOX. Rychlíková je dcera režiséra a občanského aktivisty Břetislava Rychlíka.