Badiucao: Umění by mělo reflektovat témata, na kterých záleží
„Vzhledem k současným událostem ve světě, by umělci měli zrevidovat svoji představu o umění. Mělo by přestat stačit vytvářet umění pro umění samotné. Umění by mělo reflektovat realitu a témata, na kterých záleží, “ řekl v rozhovoru pro ČT art čínský umělec, disident a aktivista s pseudonymem Badiucao.
Do Prahy přijel jako host festivalu Jeden svět, aby zde představil film Čínský umělec v exilu. Ten o něm natočil dokumentarista Danny Ben-Moshe. Během natáčení snímku došlo v životě Badiucaa k významnému obratu – čínské tajné službě se podařilo odhalit pravou totožnost tvůrce a Badiucao se po váhání, jak s touto skutečností naložit, rozhodl ve filmu odhalit svoji tvář. Čelí od té doby různým výhrůžkám a šikaně, nicméně, jak sám říká, toto rozhodnutí ho posílilo a posunulo dál v možnostech další tvorby.
Badiucao (*1986) vyrůstal v Šanghaji, jeho dědeček a strýc byli filmaři, kteří přišli o život v padesátých letech během krutých čistek vládnoucí Komunistické strany Číny proti intelektuálům. Badiucao studoval práva, zlomový pro jeho další dráhu byl zážitek ze studentské koleje. Psal se rok 2007. Se spolubydlícími si chtěli pustit komedii, nicméně se ukázalo, že na disku byl pouze její začátek, zbytek obsahu tvořil dokument o tabuizovaném masakru na náměstí Nebeského klidu v roce 1989, který tímto způsobem šířili opoziční aktivisté. Studentovi práv to odhalilo pro něj dosud neznámé skutečnosti a prohloubilo nedůvěru k čínskému režimu. Začal vytvářet satirické komiksy – a zanedlouho se setkal s internetovou cenzurou.
Melbourne: upomínkové místo na zesnulého čínského disidenta a nositele Nobelovy ceny míru Liou Siao-poa z dílny Badiucaa, zdroj: web BadiucaoV roce 2009 emigroval do Austrálie, tam dostudoval a etabloval se jako umělec. Věnuje se komiksu, streetartu a ve své tvorbě upozorňuje hlavně na kauzy odehrávající se v Číně, zejména na porušování lidských práv a cenzuru. Na Západě je někdy pro své aktivistické umění přezdíván „čínský Banksy“, to je však zjednodušující nálepka. Krátce pracoval jako asistent slavného čínského umělce Aj Wej-weje, který je pro něj velkým vzorem, zejména ve využívání internetu jako aktivistického nástroje. Badiucao svá díla šíří prostřednictvím sociálních sítí a poskytuje je k volnému užití.
V souvislosti s koronavirovou pandemií vytvořil sérii plakátů, zobrazující tváře jejích obětí (mezi nimi je například portrét lékaře-whistleblowera Li Wenliang), ale také těch, kteří podle něj mohou za masivní rozšíření viru, tedy zejména čínský prezident Si Ťin-pching. Některé z těchto plakátů vylepil Badiucao během své tuzemské návštěvy i v Praze, lze si je stále prohlédnout na Kampě, v Provaznické ulici na Můstku a pod letenským metronomem, ještě nedávno byly také k vidění u stanice metra Vltavská.
Badiucao vylepil některé ze svých plakátů i v Praze, foto: Twitter umělce
Druhým koronavirovým projektem Badiucaa je Wuhan Diary. Jde o necenzurovaný deník občana či občanky (vystupuje anonymně) města Wuhan, který Badiucao zveřejňuje na svém webu.
Rozhovor vznikl s přispěním Haruny Honcoop.
Poznámka redakce: Interview umělec poskytl v prvních dnech festivalu Jeden svět, ještě před jeho přerušením koronavirovou karanténou. Proto Badiucao nemá roušku.