Banksyho „podvratné“ zvýšení ceny uměleckého díla
Co se to děje?! Aukční síň právě prodává autorskou kopii slavného díla od slavného umělce, když tu začíná být dílo ničeno skartovačkou umístěnou do bytelného rámu, v němž je umístěno. Skandál? Ne tak docela.
Obrázky od streetartového umělce Banksyho, hledání jehož pravé identity patří k oblíbeným hrám uměleckého světa, se již dávno zařadily mezi stálice obchodu se suvenýry. Snad nejcharakterističtějších z nich je Dívka s balonkem, výjev, který se objevil poprvé roku 2002 na stěně jednoho londýnského mostu. Britové ho přijali natolik za svůj, že byl v minulém roce dokonce vyhlášen jejich nejoblíbenějším uměleckým dílem vůbec.
Právě kopie tohoto slavného díla se prodávala na páteční aukci, v aukční síni Sotheby’s. Minulý týden byl totiž svátkem všech milovníků současného umění, jak je tomu vždy, když své brány otevírá umělecký veletrh Frieze. V takové dny se do britské metropole sjíždějí sběratelé, znalci a zájemci z celého světa. Město je na to připraveno. Galerie v tuto dobu otevírají své nové výstavy a všem magazínům, od Time Out až po Harper’s, Bazaar, vycházejí speciální umělecká čísla. A aukční síně samozřejmě chystají večerní dražby.
V takto vzrušené atmosféře se odehrála i ona nečekaná událost. Z obličejů přihlížejících zaměstnanců Sotheby’s lze odtušit, že nešlo o předem zorganizované divadlo. Za spuštění skartovačky, zabudované v rámu, prý údajně sice mohl někdo v sále, spíše šlo však o neohlášeného Banksyho pomocníka. Na záznamech je vidět, jak zřízenci rychle sundávají dílo ze zdi, v nastalém shonu dokonce bez obvyklých a téměř povinných bílých rukavic, a odnášejí je pryč. Jejich zaskočení ovšem trvalo jen chvilku. Zatímco tradičně platí pravidlo, že pokud je vydražená položka poškozena ještě před tím, než opustí aukční dům, tak zůstává dražebníkovi, zde tomu nejspíš bude jinak. Ačkoliv je síň s novým majitelem stále v jednání (tím, co se stalo, byl prý překvapen, dražil skrze zástupce), jak neopomněli zmocněnci Sotheby’s okamžitě dodat, jde o první dílo zničené takto autorsky při aukci. Už nyní se objevují dohady, že cena Dívky s balonkem tím stoupla o více jak padesát procent!
Spíše se tak zdá, že Banksy kupci prokázal službu. Ostatně: není zničení jako zničení. Jak lze vidět, obraz není ztracen celý. V rámu zůstal balón v podobě srdce. Skartovaná byla postava holčičky, přičemž tato část zůstala viset v cárech pod nezvykle (a dnes již víme proč) honosným rámem. Vizuálně jde o dílo nadále působivé, i pro onu změnu dynamiky (doslova). Banksy tak otevřel novou kapitolu své tvorby. Ukázal, že ani jeho příležitostný přesun z ulic do aukčních síní neznamená konec vzdoru. Prohnání díla skartovačkou, které se do akce dostalo od soukromého sběratele, ukazuje, že pořád pokračuje v určitém vývoji. Alespoň zdánlivě se snaží držet své postoje a také posouvat hranice toho, co a proč vnímáme jako umělecké dílo.
Z instalace Banksy’s Peckham Rock v londýnském British Museum, foto: ČTK/PA/Victoria JonesMimochodem, artefakt, který Banksy kdysi tajně nainstaloval do The British Museum, je tamtéž právě teď k vidění na oficiální výstavě (nazvané I object, Ian Hislop’s, search for dissent). Nápodobu jeskynní malby, doplněnou o nákupní košík, tehdy dlouho nikdo neodhalil coby falešnou. Nyní je součástí oficiální sbírky zmíněné instituce.