Bohaté elity se propadly do nesnází. Seriál Mělas to vědět

Manželé Fraserovi
Manželé Fraserovi. Drama přijde vzápětí. Záběr ze seriálu Mělas to vědět, foto: HBO

Bohaté newyorské manžele Grace a Jonathana Fraserovy hrají Nicole Kidmanová a Hugh Grant. Sekundují jim Donald Sutherland v roli starého otce milionáře (paní Grace) a Noah Jupe jako jejich syn a žák elitní soukromé školy. Novinku natočila letos šedesátiletá dánská režisérka a producentka Susanne Bierová (Rodinné záležitosti, Bratři, Po svatbě ad.) podle scénáře hlavního showrunnera Davida E. Kelleyho, známého například díky seriálu Sedmilhářky. Mělas to vědět je jeho další adaptací knižní předlohy, která se zaobírá americkou high society.

Manipulace, důvěra, minulost a společnost

V postavě Jonathana Frasera se kumulují motivy manipulace, dětských komplexů a temné sociopatické minulosti i přítomnosti, v Grace, povoláním psychoterapeutce, motivy důvěry a sváru mezi svazujícími emocemi a racionálními řešeními. Odpovídá to i jejich hereckému ztvárnění: Jonathan více předstírá a Grant tedy „hraje hraní“. V obou případech jsou herecké výkony ovšem výborné.

telefonující muž jde po ulici
Podívejte se na trailer seriálu Mělas to vědět. Na snímku Hugh Grant coby Jonathan Fraser, foto: HBO

V synovi a otci Grace se zase poukazuje na předávané vzorce chování, způsobující pnutí mezi blízkými i společenské nerovnosti. A tedy na (ne)možnost odčinění a změny, obsažené také v originálním titulu Undoing. Scénář s několika velmi vydařenými kriminálními i psychologickými cliffhangery v závěru epizod sleduje vyšetřování a soudní líčení, případ se však do značné míry odvíjí právě v rodinném soukromí.

S nadsázkou můžeme připomenout, že Hugh Grant, který se stal v minulých dekádách jedním ze synonym britskosti v audiovizuálním průmyslu, byl – stejně jako Kidmanová – jedním ze zábavně vypjatých záporáků v půvabných rodinných snímcích Paddington. Zvláštní paralela se ale rýsuje mezi Mělas to vědět a filmem Dogville Larse von Triera. V něm Nicol Kidmanová také hrála ženu s výmluvným jménem Grace (to jest milosrdenství, elegance i důstojnost), dceru mocného a bohatého muže. A dokonce ji snímal stejný kameraman, Anthony Dod Mantle. Jen seriál v režii Susanne Bierová postrádá jak zcizující formu Dogville, tak sarkasmus a ironii namířenou proti altruismu, elitám a společenským mechanismům.

David E. Kelley a psychologie elity v potížích

Co tedy vlastně David E. Kelley novým seriálem o elitách říká? Mělas to vědět není analýzou společenské smetánky, ke které v mnoha momentech směřovaly Sedmilhářky. Krvavá pravda, titul poslední epizody, se vztahuje více k případu Fraserových než ke společenské stratifikaci. Tvůrci spíš využívají privilegovaného statusu postav k tomu, aby posílili psychologický profil jejich výjimečnosti – výhody majetných se kombinují s tíhou veřejné pozornosti. Bohatí jsou zvyklí žít za zdmi apartmánů a vil a za skly luxusních limuzín. Obrana mocných, když se dostanou do potíží a jsou donuceni obhájit se vně těchto svých majordomy střežených hranic, je krutá. „Každý v New Yorku ví, kdo jsi,“ říká Grace svému otci, ačkoliv diváci žádné přesnější indicie o jeho byznysu nebo zdroji jeho postavení nemají. Seriál na bohatství do určité míry ulpívá, stejně jako na tváři Nicole Kidmanové a Graceině dětství okázale prezentovaném v úvodní znělce.

Vysedávání Graceina otce (Donald Sutherland) v galerii před Turnerovým obrazem, kam za ním kvůli rozhovoru chodí jak dcera, tak policisté, už je dost na hraně parodie na filmy o nejvyšších vrstvách. Celá stylizace směřuje ke starosvětskému až šlechtickému pojetí bohatství – žádná chladná IT impéria, nýbrž housle a klavíry v bytech s dřevěným táflováním. Kostýmně z filmu vystupuje splývavé oblečení Grace plné exkluzivních kabátů a podobně laděného domácího oděvu. Jako by se seriál snažil o trendsetting v oblasti haute couture.

žena ve vyzývavých šatech Matilda De Angelisová v roli femme fatale Eleny Alvesové, která… Záběr ze seriálu Mělas to vědět, foto: HBO

Susanne Bierová se díky převaze vizuálu, výpravy, kostýmů a herectví nad významovou rovinou znovu jeví spíše jako zručná a schopná režisérka, spíše „emoční intezifikátorka scénáře“ než filmařka se silnou vizí. Kelley jako autor, který tentokrát nijak neposunul hranice televizní zábavy, ovšem velmi dobře naplnil její současné vysoké standardy.

Autor je (především) filmový publicista.

Mělas to vědět / The Undoing (USA, 2020, 6 epizod, celková stopáž 5 hodin 37 minut)
Tvůrce a scénář: David E. Kelley, režie: Susanne Bier, kamera: Anthony Dod Mantle, hudba: Jevgenij Galperin, Sacha Galperine, střih: Deb Dyer. Hrají: Nicole Kidman, Hugh Grant, Donald Sutherland, Noah Jupe, Fala Chen, Édgar Ramírez, Lily Rabe, Ismael Cruz Cordova, Matilda De Angelis, Noma Dumezweni, Naledi Murray, Michael Devine a další.

Související