Jak je důležité míti Génia. A jak být opatrný    

poster
Proč? O čem to zpívá či mluví? Jedny z možných odpovědí nabízí portál Genius, repro: Genius.com

Na konci května se rozhořela rapová válka v takzvaně nejvyšší lize. Kanadská multiplatinová hvězda Drake a americká undergroundová legenda Pusha T si přes internet vyměňovali tracky, v nichž si poměřovali své rapové schopnosti a také vzájemně prali špinavé prádlo osobních životů.

Jejich nepřátelství trvá už několik let. Oba jsou navázáni na vlivné „kliky“ uvnitř hiphopové subkultury, a tak se texty jejich takzvaných „diss tracků“ nesly také v rovině kondenzovaných odkazů na předchozí křivdy či přečiny. A tak pokaždé, když některý z nich vypustil nový track, spěchali fanoušci na web Genius – otevřenou encyklopedii, kde uživatelé společnými silami odhalují detaily písňových textů. Fanouškovské analýze neušlo nic.

Pusha T a Drake Když se dva rádi nemají, musí si to říct. Vlevo: Pusha T, vpravo: Drake, foto: drizzydrake.org

Portál Genius vznikl v roce 2009 ještě pod jménem Rap Genius. Dva studenti Yaleovy univerzity – Tom Lehman a Mahbod Moghadam – se prý pohádali, co znamená jeden verš v písni rappera Cam’Rona, a napadlo je založit web, na němž by podobné záhady mohli řešit s dalšími fanoušky. Tehdy se zrodil dnes už charakteristický layout tohoto portálu s textem na levé straně a polem napravo, kde se objevují vysvětlivky jednotlivých slov nebo klidně celých odstavců vkládané do systému samotnými uživateli. Pro vysvětlivky se dá navíc hlasovat, takže sami čtenáři určují, jak moc jsou relevantní či správné.

O dva roky později už navštívil portál milion lidí měsíčně. O další dva roky později se zde objevil první autorizovaný obsah – některé své texty opatřili poznámkami přímo rappeři Nas nebo 50 Cent. Z internetového undergroundu se Rap Genius dostal do role oficiální platformy s licencovanými texty a v následujících letech expandoval i do dalších hudebních žánrů. I proto se v roce 2014 přejmenoval jen na Genius.

Genius manual Takhle postupuj. Instruktážní screenshot portálu Genius, repro: Genius.com

Dnes se zde dají najít opoznámkované texty muzikálů, básní nebo třeba literárních manifestů. Když v lednu 2016 přednášel tehdejší americký prezident Barack Obama svoji výroční Zprávu o stavu Unie, zveřejnil ji Bílý dům souběžně na portálu Genius i s podrobnými poznámkami. Do budoucna prý bude možné na webu rozebírat třeba záběry z filmů nebo videoklipů.

Interpretace písňových textů či odhalování odkazů vždy bylo oblíbenou zábavou fanoušků. Dříve se o nich hádali na diskuzních fórech nebo na fanouškovských stránkách. Staly se jakýmsi volně šiřitelným „freewarem“, což se příliš nelíbilo jejich tvůrcům. Ostatně texty podléhají autorským právům stejně jako celé písničky a musí se za ně platit poplatky. A to Genius dělá – do chaosu kolem zveřejňování textů vnesl pořádek a dnes jeho obsah využívá i největší streamovací služba Spotify – v mobilní aplikaci lze při poslechu písně sledovat „vysvětlovací“ sekci Behind the Lyrics. Genius si uzurpoval na poli webů s písňovými texty dominanci.

Okno 1 Stránka americké undergroundové rapové legendy jménem Pusha T na portálu Genius, repro: Genius.com

Stejně jako Wikipedie a další podobné internetové encyklopedie tvořené uživateli, i Genius má pořád určité informační mezery, hlavně u desek staršího data vydání. Je však jasným důkazem toho, jak rádi se internetoví surfeři noří hluboko do svých oblíbených uměleckých děl. Vysvětlovací weby vlastně do jisté míry nahradily roli novinářů a jejich recenzí. V streamovací době už posluchači tolik nepotřebují hodnotící verdikty jako dříve, ten můžou vynést sami, když se k deskám dá dostat tak snadno. A při rozklíčovávání kontextu těžko může jeden, byť velmi sečtělý, novinář soupeřit se zástupem lidí na internetu.

Jen v jednom můžou být weby jako Genius pro populární hudbu nebezpečné. Svým stylem totiž vysvětlovací weby vzbuzují dojem, že text má nejspíš jen jednu možnou interpretaci, totiž tu, která nakonec dominuje u výkladu na příslušném portálu. To je těžko akceptovatelné u tvorby takových autorů, jakými jsou například Bob Dylan, Thom Yorke z Radiohead či Kendrick Lamar. Jejich poetika stojí na nedoslovnosti, tudíž na otevřenosti interpretace. Vlastně platí, že čím víc víme o pozadí vzniku slov, tím hůř pro nás jako posluchače, protože text písně máme pak zanesen něčím, co s ním buď nesouvisí vůbec, anebo velmi zprostředkovaně. I proto je potřeba přistupovat k poznámkám na portálu Genius s nadhledem. To ostatně platí u všech informací na internetu.

Související