Katolické volavky a predátoři, aneb jestlipak víte, co je to „karela“?

Volavky a predátoři (5/8)

Pavel Karous
Autor pořadu sochař Pavel Karous výtvarné umění miluje, a proto je k němu přísný, foto: ČT art

Uměleckých počinů, které vznikají na „znamení víry“ bohužel stále přibývá. Proč bohužel? Protože jejich provedení bývá hyperkonzervativní a modelace je vesměs prováděna v neaktuální lyrické zkratce. Mezi sochaři si tato produkce vysloužila pejorativní název „karela“ – což je akronym pro „katolický realismus“. Současní zadavatelé „karely“ se rekrutují téměř výhradně z řad katolické církve, náboženské obce nebo představitelů konzervativních politických stran. Často bývají názoru, že nedostatek prostředků a uměleckých schopností může být i ctnost, kterou stačí podpořit dobrou vůlí a vírou. Podobně jako když si raní křesťané zdobili římské katakomby naivní, ale autentickou symbolikou. Jenže má takhle vypadat umění v roce 2022?

V dalších dílech se můžete těšit na témata jako jsou současné sochařské festivaly či návrat okrašlovacích spolků. A nezapomeňte… Všechnu moc imaginaci!

MgA. Pavel Karous PhD. (* 1979)

Sochař, pedagog a publicista. Vystudoval Vysokou školu uměleckoprůmyslovou v Praze, kde poté působil jako odborný asistent v Ateliéru skla. Dlouhodobě se věnuje dokumentaci a popularizaci výtvarného umění z období reálného socialismu, k němuž připravil knižní katalog Vetřelci a volavky (2013) a s režisérkou Rozálií Kohoutovou také stejnojmenný dokumentární film (2008). Od roku 2018 připravoval a moderoval pořad Vetřelci a plameňáci, zaměřený na současné umění v městské krajině. S výtvarníkem Vladimírem Turnerem vytvořil pro online deník Alarm pořad Antifascist Art (2022) o angažovaném umění.

Související