Když od Tater vane vichr moderního hororu

Halný vítr v polských Tatrách
Halný vítr v polských Tatrách v akci. Vítr fénového typu vanoucí od horských štítů k údolím. Tento teplý a nárazový vítr někdy strhává střechy, ničí lesy i deptá lidskou psychiku. Ilustrační foto, foto: Marek Kacperek

Pro hrdinu románu Smršť, jímž je bezejmenný zakřiknutý účetní, začala cesta do pekel na opuštěném odpočívadle, kde narazil na funkční autokameru. Když si pustil záznam v ní, zjistil, že sleduje cestu dvou rybářů, kteří křižovali krajem bez jakékoliv logiky. Jak se později ukáže, jejich čím dál nebezpečnější a šílenější jízda skončila daleko za hranicemi okresu smrtelnou nehodou.

Vypravěč Smršti se obrátí na svou známou, záchranářku Ninu, a jejího manžela Gaba. Společně zjistí, že pod Tatrami existuje silniční úsek, na němž dochází k absurdně vysokému počtu smrtelných nehod „z nezjištěných příčin“. Možná jde o vedlejší účinek takzvaného halného větru, fenoménu známého v sousedním Polsku. Ale možná je vysvětlení ještě temnější. Na záznamu je totiž zachycena i podivná stařena se šátkem, o níž mluví i zmrzačený bývalý herec Fajnor, který jako jeden z mála nehodu v dané oblasti přežil…

Josef Karika Jozef Karika, zdroj: Argo

Lokální horor s globální kvalitou 

Jozef Karika (*1978) patří k nejpopulárnějším slovenským autorům, ovšem u nás se prosadil vlastně až napodruhé. České vydání thrilleru Ve stínu mafie zapadlo. Úspěch mu zde přinesl až Strach, vydaný pražským Argem v roce 2016. Jednalo se o ukázkový kingovský horor, v němž se hrdina musel po návratu do rodného města vypořádat s periodicky se vracejícím zlem a s vlastním selháním z dob dětství. Román byl pevně ukotven v žánrové tradici, čtenáři se v něm rovněž dočkali ironického odkazu na Kingův opus To, ale zároveň slovenský autor šikovně pracoval s lokálními motivy a tématy. Ostatně Karika se v nejrůznějších rozhovorech opakovaně odkazuje k problematice paměti společnosti i míst, k vytěsňování nepříjemných skutečností a k přehlížení temných etap a událostí národní historie. A současně do svých příběhů umně zakomponovává traumata současné slovenské společnosti.

Je přitom paradoxní, že mnohem působivější v tomto ohledu jsou nikoliv autorovy ambiciózní, obsáhlé thrillery (kromě zmíněného Ve stínu mafie například také česky vydaná Černá hra) o prorůstání zločinu, starých komunistických struktur a formujícího se kapitalismu devadesátých let, nýbrž obsahem uměřenější, o to však temnější a podvratnější, řečeno slovy nakladatelských marketérů, „mysteriózní thrillery“. V případě Karikových románů má přitom tato nálepka asi stejný smysl, jako kdybychom Draculu označili za mysteriózně romantický román.

Strach, Tma, Trhlina – s níž Karika ovládl největší slovenskou literární cenu Anasoft a komerční úspěch slavila i její filmová verze – plus v češtině ještě nevydaná Priepasť a právě Smršť jsou totiž zcela bez diskuse horory. A vesměs ukazují, že ani v nejmenším se nemusí jednat o odpočinkové spotřební čtivo.

Knihy Josefa Kariky Publikované knihy ve slovenštině i překlady děl Jozefa Kariky, zdroj: karika.sk

Masově přístupnější nálepka „mysteriózních thrillerů“ však Karikovým hororům nejen otevírá cestu ke komerčnímu úspěchu, nýbrž také autora shazuje v očích pomalu se rozvíjejícího česko-slovenského hororového hnutí, jak třeba ukazují slova Marka E. Pochy o Karikově „zaprodání se“. Karika v očích v podstatě undergroundových autorů, jako je zmíněný Pocha, kteří se pohybují v extremističtějších polohách žánru, logicky vypadá až nechutně vypulírovaně. Ovšem nikde není řečeno, že dobrý horor nemůže mít styl a kvalitní formu.

A jak dokazuje i loni česky vydaný, původně dvojdílný román Na smrt, právě v hororu ze sebe dostává Karika to nejlepší. Realistické pasáže popisující Ružomberok před druhou světovou válkou nebo vzestup jednoho z hrdinů mezi gangsterskou elitu New Yorku sice jsou sotva průměrným melodramatem a prozaickou obdobou bulvárních soudniček či černé kroniky. Ovšem ve chvílích, kdy se děj přesune k líčení až metafyzicky pojaté nacistické mašinérie, v níž se ztrácí jakákoliv lidskost, stává se Na smrt nesmírně vtahující a doslova fyzicky nepříjemnou knihou.

Karika prostě disponuje propracovaným hororovým jazykem, jímž dokáže skvěle zachytit bizarní mezní zážitky svých postav. Exceluje v popisech zdánlivě obyčejných míst, v nichž se ohýbá realita a lidské vnímání se stává bezmocnou obětí sil, které není s to pochopit.

Záběr z filmu Trhlina Záběr z filmu Trhlina, natočeného podle Karikovy stejnojmenné knihy, foto: Falcon

Jeho knihy tak nejsou závislé na „správném čase a místě“, v nichž by byly čteny za těch správných okolností, aby vyzněly jejich strašidelné kvality (v podobném duchu referoval kdysi Josef Škvorecký o H. P. Lovecraftovi). Tyto schopnosti jsou Karikovy prózy v podstatě schopné generovat samy o sobě. Samozřejmě, pokud jsou čteny například v prázdném kupé nočního vlaku nebo hluboko po půlnoci na libovolném odlehlém místě, jejich působivost se ještě zesílí, jak mohu z vlastní zkušenosti potvrdit. Ovšem i přes den nebo třeba na slunné pláži se umí dostat hluboko pod kůži a je třeba ocenit, s jakými minimalistickými prostředky autor tvoří. A Smršť je toho dalším dokladem.

Cesta, z níž není návratu

Karika v hororech v podstatě pokaždé pracuje s dvěma základními stavebními kameny. Jednak je to nespolehlivý vypravěč, který je navzdory všem svým sebeklamům slaboch; jednak je to genius loci konkrétního místa, jež působí coby katalyzátor všeho špatného, aniž by v něm nutně existovalo personifikované zlo. Vrcholem v tomto ohledu byla Trhlina a po stránce formálního experimentu Tma.

Smršť se naopak vrací ke Strachu, který přece jen jakési „zlo“ nabízel a také se nejvíce blížil přiznaným zahraničním vzorům. Karika tentokrát na začátku románu využívá motivů found footage (jako by byly objeveny filmové nebo videozáznamy – pozn. red.) známé hlavně ze Záhady Blair Witch. Postupně přechází k folklornímu hororu a přízraku, který je neustále blíž a blíž, takže se jeho oběti nemohou nikdy zastavit – jen jej převádí na okresky kolem rodného Ružomberoku a ve slovensko-polském pohraničí.

Oproti starším autorovým knihám je tak Smršť enormně dynamická. A zatímco dříve Karika těžil z hluboce zakořeněného strachu civilizovaného člověka, co číhá za hranicemi města a bezpečné moderní infrastruktury, tentokrát ukazuje, jak právě zdánlivě bezpečná civilizace metamorfuje v cosi nepřátelského a smrtícího. Působivě popsané scenérie, kdy hrdinové projíždí konkrétní krajinou nejprve ve sladké nevědomosti, jsou v kontrastu s tím, kdy toutéž krajinou projíždějí už s vědomím, co by jim přineslo zastavení. Zpustlá odpočivadla, poetické vyhlídky, malebné silničky a scenérie Tater… vše se stává temným prostorem, kde je děs vyvolán nejen blížícím se přízrakem, ale i pocitem zrady. Tady přeci, pokud máte auto v dobrém stavu a v sobě dost Red Bullů, nic nehrozí ani v hodině duchů! Hrdinové Smršti však zjistí, že se mohou stát kořistí i v pravé poledne. A stačí jen nevinná, prostá věta, aby čtenáři přeběhl mráz po zádech a ze zdánlivě nevinné poznámky se stala předzvěst tragédie.

Karika postupně přitvrzuje a posouvá vypravěče a jeho blízké za bod zlomu. Únava a stres rozmazávají hranici mezi realitou a noční můrou. Úvahy o přízracích se plynule prolínají s výcucy z kvantové fyziky i s moderními eseji o magii. A do toho, jak povolují všem zúčastněným nervy, se dostávají působivé narážky na stav Slovenska – korupce, vraždy na objednávku, neustálé počítání každého eura. Z mimoděk utroušených poznámek v rámci duchařské historky vyvstává děsivý obraz společnosti v krizi – mnohem děsivější a víc šokující než zmíněné autorovy epické zločinecké kroniky.

Horor byl vždy především žánrem krize, nikoliv šoku. To stále ještě spousta domácích autorů nepochopila a dál se babrá v podstatě zábavných, byť krvavých a brutálních historkách. Oproti tomu Jozef Karika vyrostl v autorskou osobnost, který skrze nejopovrhovanější z fantastických žánrů dokáže nejen mrazivě bavit, ale také vystihnout temnou stránku života ve střední Evropě.

Kniha Smršť Podoba nejnověji přeložené Karikovy knihy, repro: Argo

Jozef Karika: Smršť. Přeložil překlad Jiří Popiolek, Argo, Praha 2021, 192 stran, stran, doporučená cena 268 korun.

Související