Pod vodou utopilo obstojný horor v netečné hlubině

herečka ve skafandru
Velmi fotogenická záležitost. Záběr z filmu Pod vodou, foto: Alan Markfield / 20th Century Fox

Už čtyřicet let platí v žánru survival hororu zlaté pravidlo: nespravuj, co není rozbité. Vetřelec Ridleyho Scotta nepřestává být inspirací a etalonem. Skupina lidí lapená v nepřátelském, chladném prostředí, obležená silami, které vysoce přesahují jejich možnosti; víc netřeba.

Ve filmu Pod vodou vesmír nahrazuje chladná propast Mariánského příkopu. Mrazivé a informačními útržky podbarvené titulky načrtnou funkční půdorys: hlubina, těžební korporace, obří vrt na dně moře, podvodní stanice obývaná několika stovkami pracovníků, záhadná zmizení, zneklidňující pozorování. Film následně zaujímá komorní, syrově nasnímanou perspektivu jedné ze zaměstnankyň stanice Kepler. Bývalá teenagerovská superstar Kristen Stewartová je v této roli očividně stylizovaná do jakési „updatované“ Ellen Ripleyové z Vetřelce – krátkým sestřihem, přiléhavým spodním prádlem, strhaným výrazem i nápadnou zranitelností.

Herečka Kristen Stewartová v kabině ponorky
Podívejte se na trailer filmu Pod vodou, foto: Alan Markfield / 20th Century Fox

Film, který natočil sedmatřicetiletý americký režisér komorních sci-fi William Eubank, nijak neztrácí čas budováním napětí. Ke katastrofě dochází téměř okamžitě. Koridory stanice zkolabují a hlavní postava běží o život. Během cesty potkává další, až vytvoří několikačlenný ansámbl kobercově bombardovaný peripetiemi – drtivý tlak vody, ubývající vzduch, selhání komunikace s hladinou, ale především záhadný organismus, který si těžební zařízení vybral za svůj cíl.

Tenhle lákavý součet prvků známých ze snímků jako Vetřelec, Propast nebo Koule zpočátku slibuje kvalitní (byť přiznaně béčkovou) podívanou. Kameraman Bojan Bazelli snímá úprky kontaktně, z ruky, aby podpořil klaustrofobickou naléhavost. Drtivý sound design, stylizace a perspektiva některých záběrů připomínají efektní „cinematiky“ k počítačovým hrám. Tomu odpovídá i práce s herci, úsečné dialogy a celková robustní architektura scény. Příslib přímočaré žánrové podívané však záhy imploduje. Eubankův projekt byl dokončen už v roce 2017, ale kvůli převzetí studia 20th Century Fox hegemonem Disney Studios si poležel v „očistci“. Teď tedy máme možnost vidět, že ustrnul kdesi v půli cesty mezi hororem určeným pro velká plátna a průměrným titulem pro VOD služby. Omezený budget maskuje film nízkou viditelností v hlubinách moře a stereotypně působícími koridory.

V rukou šikovnějšího tvůrce se Pod vodou snad mohlo změnit v hypnotické, industriální peklo, v němž smrt může přijít odkudkoli. Ovšem v Eubankově mlhavém oceánu se dá jen těžko orientovat a ztotožnit se s děním. Na vině je jednak střih, který se v rychlých sekvencích doslova topí v nevyjasněném prostoru, ale i scénář, který má značný problém účelně navodit situaci ohrožení. Zlo má až příliš nahodilou, nevyjasněnou podobu. Film nerozhodně těká mezi překážkami, které postavám klade do cesty prostředí rozpadajících se stanic, a zrůdnou podmořskou biologií i bestiářem, jež evokuje povídky H. P. Lovecrafta. Tahle kombinace nedrží pohromadě.

Kdyby se podařilo poněkud groteskně zveličenému nepříteli postavit skupinu plnokrevných zemitých dělníků (na jaké byl expert právě Ridley Scott či jeho následovník James Cameron), mohlo Pod vodou alespoň částečně fungovat. Jenže ansámbl stanice Kepler je tvořený šablonovitými mátohami. Jinak charismatický Vincent Cassel odehraje starostlivého velitele na autopilota, dvě neurotické grimasy Kristen Stewartové se rychle obehrají, její depresivní voiceovery vyvolávají místo úzkosti spíš shovívavý úsměv. Zbytek postav vyznívá jako zaměnitelná potrava zrůdných macarátů, kteří sužují dno Mariánského příkopu.

Pod vodou přímočaře útočí na lidské pudy mechanickou kombinací prvků, které zdánlivě nemohou selhat. Ovšem záhy se projeví známý fakt: prostý, a přitom funkční survival horor vyžaduje víc než jenom primitivní součty a prvoplánové šablony. Mariánský příkop ještě nikdy nepůsobil tak mělce a hrozba přicházející z hlubin tak netečně.

Autor je filmový a literární kritik.

Porada v ponorce, všichni se tváří vážně Houstone, máme problém. Záběr z filmu Pod vodou, foto: Alan Markfield / 20th Century Fox

Pod vodou (USA, 2020, stopáž 95 minut)
Režie: William Eubank, scénář: Brian Duffield, Adam Cozad, kamera: Bojan Bazelli, hudba: Marco Beltrami, Brandon Roberts, střih: Brian Berdan, William Hoy, Todd E. Miller. Hrají: Kristen Stewart, Vincent Cassel, T.J. Miller, Jessica Henwick, John Gallagher Jr., Mamoudou Athie, Gunner Wright.
Česká premiéra 9. ledna 2020.

Související