Komentář: Božský Karel aneb Český slavík 21. Je to mazec

Karel Janeček
Prezident ankety Český slavík 21 Karel Janeček ukazuje novou sošku pro vítěze obnovené hudební ankety po tiskové konferenci 21. září 2021 v Praze, foto: ČTK – Roman Vondrouš

Stál jsem v hale nádraží v Olomouci. Nás, čekající na své spoje, „masírovala“ velká reklamní obrazovka. Ve smyčce na ní běžela mimo jiné dynamická reklama na Českého slavíka 21. Figuroval v ní Karel Janeček, prezident tohoto podniku. Jeho tvář se také objevila na billboardech rozvěšených k akci. Navenek jde o anketu popularity hudebních interpretů, ale Český slavík 21, jehož výsledky budou vyhlášeny zítra, je především nástrojem pro pumpování popularity „pana prezidenta“ a jeho hlasovacího systému D21. Aby národ věděl.

Nedá se říct, že by Karla Janečka kultura nezajímala. Naopak. Namátkou: Opakovaně jsem ho potkal na koncertech vážné hudby v pražském Rudolfinu – jednou přišel oblečen společensky, jindy navlečen v jakémsi světlém svetru. Na nedávné premiéře inscenace Terapie v Dejvickém divadle zasedl do první řady a herci během představení pronesli repliku, která na miliardářovu přítomnost reagovala. (To se má tak: K podporovatelům dejvické scény náleží Neuron, nadační fond na podporu vědy, mezi jehož mecenáše patří i Janeček.) Ve světle toho je Český slavík 21 tím spíš pro osmačtyřicetiletého matematika, podnikatele a sociálního reformátora (tak se označuje) prostředkem, jenž je posvěcen účelem.

Český slavík se naposledy konal v roce 2017 a v závěrečných letech své existence, jež započala roku 1996 (když tehdy navázal na Zlatého slavíka, který skončil pět let předtím), měl mizernou pověst. Před čtyřmi roky pořádající agentura Musica Bohemica označila – s poukazem na porušení pravidel fair play – za vítěze skupinu Kabát, zatímco skupině Ortel připsala body z předchozího ročníku a uvedla ji na druhém místě. Jinak by totiž Ortel vyhrál. Agentura spatřovala porušení fair play především v obsahu facebookového profilu Tomáš Ortel Českým slavíkem 2017, který vyzýval k zapojení do organizované akce, aby Ortel vyhrál. Komentátor Lidových novin Zbyněk Petráček ke kauze Slavíkgate tenkrát napsal: „Soutěž neschopná zajistit férové podmínky nemá nárok na přežití. Je lepší zaříznout ji z těchto důvodů než z obavy, že by mohl vyhrát ten prokletý Ortel.“

Takže nyní nastoupil Karel Janeček a chce svým systémem hlasováním D21 vrátit anketě férovost. Ale je dnes férovost vůbec možná, tedy alespoň v tradičním slova smyslu, pokud takovou tradici připustíme? Může matematická metoda anulovat průběžnou masírku, jíž jsou hlasující právě na sociálních sítích vystaveni? „Slavík“ byl, a to už i v osmdesátých letech, tedy za analogového „totáče“, především zprávou o tom, nakolik jsou týmy kolem zpěváků, zpěvaček a skupin schopny aktivovat své příznivce, aby se ankety zúčastnili, protože dobré umístění zvyšovalo daným interpretům cenu na trhu. Tím spíš je takovým podnikem v digitální době, kdy se míchají hlasy jedinců, kteří prostě ze sympatií k interpretovi pošlou hlas, se sofistikovanými i nátlakovými marketingovými mechanismy ovlivňování. Výsledkem takové přetahované nemůže být nic než bizár. A celý ten podnik je v konečném důsledku prostě kšeft, nic víc.

Stačí se podívat na galerie dvanácti interpretů v každé kategorii (Zpěvačka, Zpěvák, Skupina, Hip Hop & Rap), kteří letos získali nejvíc hlasů. Jaromír Nohavica, jenž je skoro bez propagace schopen vyprodat halu a jehož tvorba je (ať si o něm jako o člověku myslíme cokoliv) humanistická, se tu potkává třeba právě s Tomášem Ortelem (potažmo skupinou Ortel), jehož popularita je plodem širšího společenského proudu nacionalistického aktivismu a roztápění pod kotlem s nenávistnými emocemi. Vojtěch Dyk se tu nachází vedle Daniela Landy a tak dále…

poster k Zlatému slavíkovi 21 Typičtí čeští milovníci Českého slavíka 21?, zdroj: Český slavík 21

Obrazem těžké ironie a zmatenosti je poster, jímž organizátoři Českého slavíka 21 průběžně oznamovali, že už byl rozdán milion hlasů a „již hlasovalo 130 000 lidí“. Je sestaven ze čtrnácti fotografií odvázaných tváří, které jako že milují hudbu: Devět portrétů náleží mužské tváři, tři sotva školou povinné dívence a dvě teenagerce. Přičemž tři z těch mužských portrétů ukazují člověka výrazně tmavé pleti. Pozoruhodné, vzhledem k „bělosti“ českého mainstreamu – mezi osmačtyřiceti finalisty je „jiný“ pouze česko-angolský míšenec Ben Cristovao. Že by snad multikulti sešlost na posteru byla nenápadnou převýchovou Ortela či Landy?

Hlavní tváří Zlatých i Českých slavíků téměř po celou dobu jejich existence fakticky byl Karel Gott. Šlo buď o to, po kolikáté „slavíkem“ je, nebo o to, komu se Gotta v daném roce podařilo předstihnout. Prostě „Slavík“ rovnal se „božský Karel“. Gott je po smrti, akce se probudila k životu a chopil se jí jiný Karel, který je svým způsobem také boží. A hraje svoji hru, o niž jde rozhodně o víc než o prezidenství v anketě pop music.

Související