Komentář: Film K zemi hleď! zachycuje absurditu naší současné situace

K zemi hleď!
Profesor a doktorandka těsně předtím, než objevili asteroid, který se nezadržitelně blíží k Zemi – Leonardo DiCaprio a Jennifer Lawrence ve filmu K zemi hledˇ!, foto: Netflix

Chce-li dnes někdo na poli kultury přijít se sdělením o závažnosti klimatické krize, s vážnou tváří a tvrdými fakty si nevystačí. Netflixovský snímek K zemi hleď!, který se rychle stal senzací vánočních svátků, si toho je nejen dobře vědom, ale zároveň se snaží ukázat, proč tomu tak je. Oprošťuje se od sentimentálního balastu a kýče a nahrazuje jej cynickým balastem a kýčem veskrze současným. Hvězdné obsazení se zároveň stará o to, aby se K zemi hleď! stalo popkulturní událostí: Americkou prezidentku hraje Meryl Streep, vědecké duo ztvárňují Leonardo DiCaprio a Jennifer Lawrence, která si začne svůj poslední románek s nastupující hvězdou Timothéem Chalametem, v roli vlivné moderátorky se objevuje Cate Blanchett, hlavní influencerkou je Ariana Grande…

K zemi hleď! představuje mimo jiné žánrovou dekonstrukci amerického heroismu, který známe z apokalyptické kinematografie „staré školy“. Jedním z nejzářnějších příkladů takového přístupu je snímek Armageddon (1998) s tvrďákem Brucem Willisem v hlavní roli, jenž představuje mučednickou figuru obětující se pro záchranu lidstva. Poučeni tristní reakcí na existenční hrozbu změny klimatu, dneska už víme, že představa o lidské civilizaci, která (v čele s USA) na základě vědeckých faktů o blížící se hrozbě začne okamžitě jednat, je přinejlepším naivní.

K zemi hleď! Doktorandka Kate Dibiasky (Jennifer Lawrence) právě objevila objekt blížící se k Zemi a hrozící zkázou. Záběr z filmu K zemi hledˇ!, foto: Netflix

Ubavit se k smrti

Lineární narativ Armageddonu plynule postupuje po ose: varování vědců – politické rozhodnutí – mobilizace všech lidských a technologických zdrojů – záchranná mise – komplikace – oběť hlavního hrdiny ve prospěch celku. Tento řetězec se však ve snímku K zemi hleď! zadrhává už v prvním bodě. Předložení vědeckých důkazů o srážce s asteroidem nemusí vůbec vést k adekvátní reakci politických elit, ba ani veřejnosti, která směřuje k tomu, aby se ubavila k smrti na sociálních sítích. Tady nemáme co do činění s heroickým apokalyptickým thrillerem, nýbrž s politickou satirou a absurdní tragikomedií. Jejím terčem je zkorumpovaný a poněkud přitroublý společenský establishment sestávající z představitelů politické moci a kapitánů technologického průmyslu. Zatímco filmoví představitelé politických elit jsou jako vystřižení z éry Donalda Trumpa, hlavním ztělesněním velikánů současného byznysu je od reality odtržený libertariánský miliardář Peter Isherwell, který je filmovou syntézou Elona Muska, Jeffa Bezose a Steva Jobse.

Společnost postavená na otupujícím zábavním průmyslu, politice prolezlé korporátními zájmy a technologických gigantech, žalostně selhávajících tváří v tvář smrtící hrozbě, je především společností absurdní. Cesta vedoucí do zkázy vyhlíží především jako velká párty a spolčení ohlupujících s těmi, kdo chtějí být ohlupováni. Dílo se tím elegantně vyhýbá populistickému schématu, které by společnost vnímalo rozdělenou na zkorumpované elity na jedné straně, a nevinný, utlačovaný lid na straně druhé. K zemi hleď! ukazuje, že na jedné lodi jsme všichni a bez ohledu na sociální a kulturní zázemí jsme součástí civilizační mašinérie, která spěje k zániku vlivem své vlastní apatie, přízemnosti a zaslepenosti.

K zemi hleď! Hlavně to musí být zábava! Vědci přišli oznámit svůj objev do televize. Zleva: Cate Blanchett, Tyler Perry, Leonardo DiCaprio, Jennifer Lawrence. Záběr z filmu K zemi hledˇ!, foto: Netflix

Klima je těžké pominout

K zemi hleď! je portrétem civilizace absolutně nepřipravené na výzvu, před kterou byla postavena. Její konec se stává o to absurdnější, že technologie, jimiž disponuje, by jí alespoň v principu umožnily se s vesmírnou hrozbou utkat s reálnou šancí na úspěch. Technologický pokrok se však nachází v ostrém kontrastu se sociální, politickou a kulturní zaostalostí, které ve svém důsledku jsou hlavními příčinami jejího kolapsu. To, že nás nečeká heroické úsilí s happy endem, je ostatně další součástí dekonstrukce tradičních šablon katastrofických filmů, které K zemi hleď! přibližují tragikomické realitě reálného, všude kolem nás pozorovatelného přístupu ke klimatické krizi.

Je to patrně i důvod toho, proč byl snímek přijat s tak smíšenými reakcemi ze strany kritiky i širšího publika. Pokud jste v dnešním klimatickém sporu na „špatné” straně barikády, snímek režiséra Adama McKaye se s vámi příliš nemazlí a budete se jím patrně cítit dotčeni. Jak ostatně poznamenal Nathan J. Robinson pro magazín Current Affairs, spousta reakcí na K zemi hleď! by klidně mohla být součástí tohoto filmu. A netýká se to jen příslovečných „popíračů” změny klimatu; terčem satiry režiséra McKaye se stávají i korporátní snahy o záchranu planety, které si od dopadu komety slibují hojnost minerálních zdrojů – a jejich zisková využitelnost pro nové technologie. Takový přístup k existenční hrozbě je ve své podstatě totiž i metaforou greenwashingu a povrchních snah o „ozeleňování“ ekonomiky, jejichž smyslem v posledku není nic než dobývání renty pro kapitány energetického průmyslu obnovitelných zdrojů apod.

Ekologický a politický náboj snímku může být sice pro některé iritující, ale v posledku je nevyhnutelný. Ostatně: Lze v současnosti vytvořit depolitizované (post)apokalyptické umělecké dílo, jež by v nějaké míře neodkazovalo ke klimatické krizi? Jaká fiktivní katastrofa může vlastně na změnu klimatu neodkazovat? Dopady klimatické krize jsou cítit i v oblasti kultury a umění, a je to logické – díla nutně vycházejí z přírodního i sociálního reálna. Můžeme si o tom myslet cokoliv, ale je prakticky jisté, že s tématem klimatické krize se budeme v oblasti kultury setkávat stále intenzivněji.

K zemi hleď! Zkáza se blíží, vědec je v koncích. Záběr z filmu K zemi hledˇ!, foto: Netflix

Museli to zkusit

Celkové vyznění K zemi hleď! neposkytuje příliš prostoru pro naději; dává přednost hořkému smíchu nad absurditou vlastní existence a toho, v čem se nacházíme. Konzumní společnost? Postmoderna? Pozdní kapitalismus? Na pojmenování až tak nezáleží. Může být demotivující až depresivní vidět, jak veškeré dobře míněné snahy vědecké a aktivistické komunity ztroskotávají a Země se pod vedením nekompetentní kliky korporátně-techno-politické moci po fatální srážce s kometou znovu stává neživotným vesmírným tělesem.

Závěrem a záměrem snímku K zemi hleď! však není pozvánka do slzavého údolí klimatického žalu. Není nihilistickým cynismem a nemá demoralizovat ty, kteří se snaží podobné katastrofě svými omezenými prostředky zabránit. Je naopak pozvánkou ke smíření poté, co jsme udělali vše, co bylo v našich silách. Nejsou tu žádní hrdinové, zachránci ani spasitelé. Jen nemnoho obyčejných lidí, kteří se ze všech sil snažili přehodit výhybku lokomotivy dějin. Neúspěšně, zato s vědomím, že úsilí vyvinout museli. Jejich snaha byla stejně nevyhnutelná jako civilizační pohyb vedoucí k vlastnímu zániku.

Autor je publicista.

K zemi hleď! / Don’t Look Up (USA, 2021, stopáž 145 minut)

Režie a scénář: Adam McKay, kamera: Linus Sandgren, hudba: Nicholas Britell, střih: Hank Corwin. Hrají: Leonardo DiCaprio, Jennifer Lawrence, Meryl Streep, Rob Morgan, Jonah Hill, Cate Blanchett, Mark Rylance, Tyler Perry, Timothée Chalamet, Ron Perlman, Ariana Grande, Kid Cudi, Himesh Patel, Melanie Lynskey, Michael Chiklis, Tomer Sisley, Paul Guilfoyle, Robert Joy, Hettienne Park, Lonnie Farmer a další.

Související