Královská pohádka i aristokratický horor. Koruna nadále vládne televiznímu mainstreamu
Scenárista Peter Morgan se stal neoficiálním kronikářem Britské královské rodiny. Na každou další sérii jeho „ságy rodu Windsorů“ Koruna se čeká se zatajeným dechem, každá sezóna vede k zjitřeným debatám o realitě a fikci.
Známé i méně známé historky z novodobých dějin britské monarchie jsou atraktivním materiálem. Publikum se s nimi snadno identifikuje. Některé patří k oficiální verzi historie, jiné ji barvitě dokreslují, anebo i podvracejí. Výjimečnost Morganova projektu Koruna spočívá v tom, jak dokáže vybalancovat dějiny a ryzí fikci, ale i různé postoje, které k nim zaujímáme. Korunu nelze přesvědčivě obvinit z toho, že by monarchii adorovala, zároveň ji nelze označit za tvrdě deziluzivní portrét. A to samé platí i o fiktivních verzích skutečných aktérů. I když do děje vstupují známí politici a veřejné osobnosti, tvůrci pečlivě dbají na to, aby jejich vyznění nebylo jednorozměrné, adorační, nebo naopak démonizující. Síla Koruny spočívá v tom, že sází především na inteligentně vystavěné drama se životnými postavami.
Nakolik ví, jak to chodí „dole“?
Každá ze čtyř řad seriálu, který začal sledovat proměny královské rodiny v období těsně po druhé světové válce, je charakteristická určitou nevyrovnaností. V centru dění stojí vždy královna Alžběta coby pilíř monarchie i chladná matka rodu. K ní se sbíhají různé další příběhové linie. Nejen osudy jejích příbuzných, nýbrž symbolicky i osudy země – do královnina salónu vchází „velké dějiny“ v podobně měnících se premiérů a státníků. Občas do jejích komnat nečekaně vtrhne i „malá historie“, která je o to působivější, oč ve škrobeném a emocí zbaveném teráriu Buckinghamského paláce působí nepatřičněji.
Ve čtvrté řadě, zasazené do osmdesátých a počátku devadesátých let, kterou nedávno uvedl Netflix, je takovou událostí vpád nezvaného hosta z dělnického prostředí, malíře pokojů Michaela Fagana, jemuž se skutečně podařilo dvakrát proniknout do soukromých komnat královny a podruhé s ní dokonce vést dialog. Setkání odtažité vladařky s mužem, který tvrdě pocítil drakonické ekonomické a sociální reformy thatcherismu, vyznívá jako setkání dvou paralelních vesmírů. Pátý díl, který nese Faganovo jméno, je jedním z vrcholů nové řady proto, že koncentruje jednu z hlavních tematických linek seriálu – odtrženost královny od skutečného světa, ale i její statut nelítostné (snad až krkavčí) matky. Mateřství v různých podobách rezonuje všemi deseti díly a tvoří dramatický hnací motor, i proto, že čtvrtá řada má zatím nejvýraznější „ženský a mateřský podtext“.
Do děje vchází dvě ikonické hrdinky. Do tradičně mužské pozice moci vstupuje Margaret Thatcherová jako nová premiérka. A do královské rodiny, která si zakládá na distingovanosti a potlačování citů, vstupuje vřelost a dětská nevinnost princezny Diany. Pro královnu Alžbětu jde o formující setkání. Herečka Olivia Colemanová, která roli stárnoucí panovnice převzala ve třetí sezóně od Claire Foyové, do role vnesla jistý druh ušlechtilé strnulosti a chladné zatvrzelosti. Zatímco setkání s nestabilní, ale srdečnou Dianou posilují její stylizaci „ledové vladařky“, přihrbený vstup neslitovné Margaret Thatcherové do přijímacího salónu naopak umožňuje odměřené a programově pasivní figuře získat nový, lidsky aktivnější rozměr.
Vedle opulentní výpravy spočívá brilance Koruny i v tom, že v každé sezóně představí minimálně jednu nečekaně silnou vedlejší postavu. V nové řadě si tuto pozici s rozhodností sobě vlastní uzurpuje právě Železná lady, obsazená – naprosto proti typu – americkou herečkou Gillian Andersonovou. Ta limity proměnila v přednosti: její kreace, zaťatá, křečovitá, urputně artikulující, vyžaduje určité přivykání ze strany diváka, ale následně se konzervativní politička stává fascinující figurou. Andersonová dokázala vnést do bezskrupulózní političky všední zranitelnost ženy – dokáže zároveň vařit večeři pro své kolegy i rozhodovat o osudu země, a jako matka občas umí být stejně krutá jako politička, která opakuje ono slavné „Společnost neexistuje“. Právě střet dvou různých pojetí „krutého mateřství“ vytváří podprahové napětí a vyvádí královnu Alžbětu alespoň částečně z její pasivity a strnulosti. A do seriálu, kde se mnohé věci a reakce opakují, vnáší nový náboj.
Poněkud problematičtějším prvkem je očekávaný příchod princezny Diany. Pokud v něčem dlouhodobě spočívá slabina Koruny, je to povrchní a kýčovitý styl podání „problémů srdce“. V tomto ohledu měl seriál vždy náběh k soap operám se zjitřenými frázemi a přepálenými gesty. Problematické soužití Diany a Charlese, a především výkon Elizabeth Debicki v roli Lady Di, dostávají Korunu v epizodě Země nikoho nejhlouběji do teritoria červené knihovny. Paradoxně tato vyhrocená státní návštěva Austrálie, rámovaná pohádkovými kulisami plesové scény, patří i přes svou naivitu k nejlepším, protože se alespoň nepřetvařuje jako komplexní vztahové drama.
Interakce prince z Walesu a jeho nové manželky, věčně narušovaná postavou „té třetí“, totiž nefunguje spíše na ploše celé série – je repetitivní, povrchní a snaha vnést do vyprávění drásavý motiv Dianiny poruchy příjmu potravy vyznívá uměle a přepjatě. Milostná dilemata královské rodiny tak zůstávají i nadále oblastí, v níž se Koruna mění v konvenční a poněkud mdlý seriál z prostředí luxusních šlechtických sídel.
Šťastnou vlastností dramaturgie seriálu je to, že dlouhodobě dokáže kvalitativní zakolísání vyvážit silným dílem. Peter Morgan má dar jednoduché, ale účelné metafory. Krutost a předpojatost královské rodiny demonstruje prostřednictvím loveckého dílu Balmoralská zkouška, kde se do hledáčku nedostává jen majestátní jelen, nýbrž i Margaret Thatcherová a její manžel Dennis, oba neschopní zapadnout do prostředí skotského šlechtického sídla. V Dědičném nástupnictví se zase do popředí dostává pohříchu upozaděná princezna Margaret (výtečná Helena Bonham Carterová), která odhalí neznámou a velmi krutou kapitolu z rodové linie, v níž přístup k „čistotě krve“ nechvalně připomíná ideologie, proti nimž britská monarchie bojovala… Paralelní scény z královské oslavy a blázince patří k nejpodvratnějším momentům, které se kdy v Koruně objevily.
Mezi záblesky pohádky a sympatie k tradicím nachází Koruna vždy dostatek temných, nepříjemných míst. Královská rodina se svými úšklebky a odsudky působí někdy groteskně a odpudivě. A když se popelavě bledá ženská část setká nad pošírovaným lososem a bezcitně glosuje v příšeří jídelny své okolní blízké, nemá Koruna vlastně daleko k hororu z noblesního sídla, ve kterém straší oživlé přízraky minulosti…
Koruna – Série 4 / The Crown (Velká Británie, 2020, 10 epizod, celková stopáž 9 hodin 4 minuty)
Tvůrce a scénář: Peter Morgan, režie: Benjamin Caron, Paul Whittington, Julian Jarrold, Jessica Hobbs, hudba: Martin Phipps, střih: Frances Parker, Richard Graham, Morten Højbjerg, Paulo Pandolpho. Hrají: Olivia Colman, Tobias Menzies, Helena Bonham Carter, Gillian Anderson, Erin Doherty, Emma Corrin, Josh O’Connor, Claire Foy, Emerald Fennell, Marion Bailey, Ben Daniels, Charles Dance, Angus Imrie, Rebecca Humphries a další.