Nevšední menu psychických poruch podané v Pragovce
Sociopatii, narcismus, autismus, sadismus, závislost na lásce, schizofrenii, bipolární poruchu osobnosti a mnohé další nemoci psýchy roztančil a rozehrál projekt !O!, který vznikl pod hlavičkou uměleckého seskupení Tantehorse.
V areálu bývalé tovární haly Pragovky v pražských Vysočanech se ve vyprázdněné jídelně odehrálo dílo na pomezí performance, instalace a happeningu. Nehostinné rozlehlé prostředí orámované bílými kachličkami se stalo pomyslnou čekárnou u psychologa, v níž se míhaly bizarní osoby a odkrývaly střípky ze svého vnitřního světa. Někdy na sebe strhli veškerou pozornost publika jednotlivci, v jiných momentech se na scéně paralelně odehrávalo více příběhů, občas byla přítomnost postav pouze tušená, neboť zůstaly částečně ukryty v přítmí spletitého prostoru. Napětí z viděného podtrhoval hudební podkres, který sestával převážně z dunivých bicích.
Performeři dokázali vzbudit soucit i vyvolat strach, či naopak úsměv. Nikdo nemohl zůstat netečný. Už od příchodu publika do netradičních prostor interpreti vstupovali do krátkých interakcí s diváky. Vzájemné přiblížení gradovalo ve druhé části, kdy se dějiště přesunulo z jídelny do bývalé přípravny pokrmů. Performeři opanovali prostor, který se proměnil ve výstavní síň obohacenou o tajuplné artefakty a unikátní scénická řešení.
Projekt !O! s pracovním názvem Family Therapy je vyvrcholením přes rok a půl trvající umělecké spolupráce režisérek Miřenky Čechové a Dominiky Špalkové s vybranými mladými umělci. V pomyslné laboratoři probádávali téma, včetně konzultací s psychiatry a psychology. Na výsledku je to znát. Někteří performeři dokázali verbálně i pohybově ztvárnit psychické stavy a poruchy tak, až z toho mrazilo. Kupříkladu Johana Pocková byla naprosto přesvědčivá v roli chorobně zamilované závislačky, jež se marně snaží ovládat své pudy; duševní rozpoložení postavy bylo patrné z každého pohybu či výrazu obličeje. Ingrid Zotova-Mikshina byla pedanticky přesná, hbitá, úsporná v gestech dlaní uvězněných v bílých rukavičkách a v těle sevřeném ve smokingu. Eva Stará v odhalujícím body a na vysokých podpatcích získala sympatie hlavně v druhém monologu, kdy se při organizování přesunu publika snažila ovládat své labilní emoce. Z Viktora Černického v roli sadistického proroka šel strach. Vojtěch Hříbek s vytřeštěným pohledem schovávající se před světem a zraky diváků za kancelářskou židlí se stal snadným terčem útoků sadisty v podání Černického a závislačky v intepretaci Pockové.
V případech, kdy psychické poruchy nenabízely uchopitelný verbální i nonverbální materiál, sáhly autorky konceptu po výtvarném řešení. Ukryly performerku do změti magnetofonových pásků, oranžového overalu zahalujícího celou osobu včetně hlavy, či jí připevnily na záda jídelní stůl, což rozkrývalo další možnosti interpretací.
Tvůrčí tým dokázal v bývalé jídelně Pragovky naservírovat vskutku pestrý pokrm rozličných chutí, který se nepřejedl ani po vyměřené hodině a půl. Na nevšedním zážitku se podepsaly nejen skvělé výkony účinkujících, ale i genius loci. Seskupení Tantehorse v projektu !O! projevilo nové směřování, otevřelo náruč nastupující taneční generaci, a přitom zachovalo věrnost své dramaturgické linii. Totiž zpracování palčivých témat.
Autorka je redaktorkou Tanečních aktualit
!O! – Family Therapy: dílo na pomezí performance, instalace a happeningu čili přehlídka chorob, které postihují lidskou psyché. Foto: Vojtěch Brtnický!O! – Family Therapy
Režie: Miřenka Čechová, Dominika Špalková, hudba: Matouš Hekela, výtvarnice: Eva Matoušová, Eva Chudomelová, Barbora Johansson Pivoňková, Vendula Bělochová, světelný design: David Prokopič, Daniel Kozlík. Účinkují: Sabina Bočková, Ingrid Zotova-Mikshina, Lukas Bliss Blaha, Darja Hlinková, Viktor Černický, Johana Pocková, Vojtěch Hříbek, Eva Stará, Simona Rozložníková.
Premiéra 2. října 2018, Pragovka, Kolbenova 923/34a, Praha 9.