Pláže, dekadence, plastiková láska. Kompilace objevuje japonský pop osmé a deváté dekády
Tokio konce sedmdesátých let: po nových silnicích se prohání moderní auta a lidé mají tolik peněz, že neví, za co je utratit. Ekonomický boom, započatý o dekádu dříve, udělal z Japonska druhou nejsilnější ekonomiku světa. A zrodil konzumentskou třídu s extravagantním životním stylem. Její hudba tomu odpovídala.
Pryč byla v Japonsku sentimentální hudba žánru enka i šedesátkové ohlasy květinové revoluce. K dynamickému životu nových zbohatlíků se daleko víc hodil mix funku, R&B, disca a soft-rocku, často navíc využívající futuristických zvuků elektronických bicích a syntezátorů. Byla to hudba pro lidi hledící do budoucnosti s optimismem a toužící užívat si. Tento velmi volně definovaný žánr, v Japonsku spojovaný především s ekonomicky mimořádnou érou první poloviny osmdesátých let, dostal jméno „city pop“. Pro západní posluchače jej nyní objevují dva díly kompilace Pacific Breeze: Japanese City Pop, AOR & Boogie 1976–1986.
„Je to městská hudba pro ty, kteří vyznávají městský životní styl,“ vysvětluje v knize Disc Collection: Japanese City Pop hudební novinář Jutaka Kimura. Připomíná, že pro zemi, v níž do té doby žila většina obyvatelstva na vesnici a společnost vyznávala étos tvrdé práce a skromnosti, bylo zrození popkultury oslavující hédonismus malou revolucí. Ruku v ruce s ní přišly přelomové technologické novinky – od videoher až po walkman, který firma Sony uvedla na trh v roce 1979 a zakrátko se stal symbolem individualismu.
City pop je hi-fi hudba pro kvalitní reprosoustavy a soukromý domácí poslech, dokonale zprodukovaná a zbavená veškeré špíny. Dnešním uším zní coby krystalický osmdesátkový pop se všemi nejkřiklavějšími dobovými atributy jako jsou elektronické bicí, saxofonová sóla, kytarová kvákadla a sladké melodie v poklidném tempu. Kýčovité? Nejspíš trochu ano. Stylové? Bez debat!
Za praotce city popu je považována japonská skupina Happy End. Na začátku osmé dekády posunula psychedelický folk-rock, jenž dominoval undergroundové scéně šedesátých let, do podoby sofistikovaného atmosférického popu, navíc zpívaného japonsky. Tahle optimistická hudba odkazovala na nově nabyté sebevědomí ostrovní popkultury. Když se Happy End v roce 1972 rozpadli, založil její člen Harumi Hosono skupinu Yellow Magic Orchestra. Té se – kvůli vlivu na další vývoj tamního popu – přezdívá „japonští Beatles“. Jsou také zařazováni mezi praotce elektronické hudby.
Další člen Happy End – Shigeru Suzuki – se stal vyhledávaným hitmakerem. Na zmíněné kompilaci Pacific Breeze je zastoupen skladbou Lady Pink Panther, v níž se folk-rocková melodie vkládá do svěžího rytmu bossanovy. Tady někde se rodí nová kulturní forma. V následujících letech, tedy v druhé půli „sedmdesátek“, pop definitivně převálcovaly syntezátory a ležérní nálada nekonečného odpoledne u pláže. Je slyšet například v písni příznačně nazvané Hot Sand (Horký písek) od hudebníka, který si říkal Piper.
Dvojdílnou kompilaci Pacific Breeze vydal americký label Light in The Attic, který se specializuje na objevování lokálních scén či polozapomenutých hudebníků. Japonské hudbě už věnoval kompilaci Even a Tree Can Shed Tears: Japanese Folk & Rock 1969–1973, která prošla časově předcházející scénu psychedelického folku. Do téže škatulky ostatně patří i výběr Kankyo Ongaku: Japanese Ambient, Environmental & New Age Music 1980–1990, o němž jsme zde psali vloni. Ten mapuje japonský ambient dané doby. Pacific Breeze není dostupný na streamovacích službách, nýbrž pouze na vinylu a s luxusní grafickou úpravou, dále na CD anebo na MC kazetách.
Nápad posbírat japonské hity „sladkých let“ 1976–1986 dostal Američan Andy Cabic, který vystupuje a vydává alba pod názvem Vetiver (letošní rozhovor s ním pro veřejnoprávní Radio Wave si můžete přečíst či poslechnout ZDE – pozn. red.). Když cestoval po Japonsku a v obchodech narážel na desky se zvláštním amerikanizovaným stylem, který sice odkazoval na funky pop či yacht rock, ale zároveň byl svébytně japonský. S americkou „yuppie“ kulturou má japonský city pop společný rovněž eskapismus. Na něj ostatně odkazuje i obal obou desek série Pacific Breeze s hyperrealistickou malbou japonského výtvarníka Hirošiho Nagaie. Nacházejí se na ní dva luxusní modernistické domy u moře s bazénem (viz otevírací fotografie tohoto materiálu – pozn. red.).
City pop je japonskou verzí západního snění o idealizovaném Orientu, jen se tady namísto na Dálný východ obdivně hledí na Západ. „Chtěli jsme vzít západní exotiku a převrátit ji. Když Martin Denny natáčel desky v tomto stylu, bylo to falešné,“ vysvětloval v roce 2013 Harumi Hosono s odkazem k americkému pionýrovi žánru exotica z padesátých let. „Jenže já jsem skutečný a jsem terčem západní exotiky. O co mi šlo, bylo udělat exotiku z pohledu člověka z Orientu,“ dodal Hosono.
K nynější popularitě žánru přispěl i portál YouTube, jenž je jako stvořený na objevování podobných kuriozit. Vlajkovou lodí city popu byla na Západě skladba Plastic Love zpěvačky Mariyi Takuchi z roku 1984. Jde o osmiminutový opus orchestrálního diska se vzkazem: „Já vím, že je to jen plastiková láska, tancuju na plastikový rytmus a pak přijde další ráno.“ Nakažlivá melodie posbírala na YouTube od svého znovuobjevení v roce 2018 celkem přes padesát milionů zhlédnutí a obrátila pozornost fanoušků k zapomenutým klenotům japonského popu deváté dekády. Ostatně vlivy city popu lze vystopovat v retroplastikovém zvuku současných klubových žánrů vaporwave a future funk.
Zmíněná Mariyi Takuchi měla v osmdesátých letech několik hitů, ale Plastic Love jím tenkrát nebyla. V polovině deváté dekády se totiž japonský pop již posouval do další „evoluční fáze“ – v roce 1985 měla premiéru televizní talentová soutěž Onyanko Club, která zrodila první -náctileté dívčí idoly. Tento formát brzy nato ovládl hitparády. Vznikl žánr j-pop se žvýkačkovými melodiemi a s důrazem na roztomilost interpretek, jejichž životy fanoušci sledují jako reality show.
O pár let později japonský ekonomický megaboom splaskl a země se ponořila do recese, z níž se vlastně dodnes nevzpamatovala. Nicméně dekáda nevídaného ekonomického vzestupu je navždy zapsaná v písních, jako jsou ty posbírané na kompilaci Pacific Breeze.