Prodaná nevěsta jako průvodce dějinami českého divadla
Tento rok se slaví 150. výročí položení základního kamene Národního divadla v Praze. Studenti Katedry alternativního a loutkového divadla DAMU mají nově na repertoáru inscenaci, která začíná právě na historické slavnosti se základním kamenem zlaté kapličky.
Krojovaní účinkující přivádějí diváky do sálu pražského divadla DISK, čepuje se pivo a můžete se obejmout i s huňatým medvědem čili s Vaškem. Až by vás tahle idylka mohla ukolébat a čekali byste, že snad opravdu dojde na Smetanovu operu, byť ukrytou pod patřičně alternativním názvem Prodaná nevěsta na prknech Prozatímního, Stavovského a Národního divadla v letech 1868 až 2018 (s podtitulem Komická opera o věrné lásce a zrádných intrikách, o snu o divadle národním a o zrodu českého herce). Zvlášť když se přímo před publikem vztyčí klasická kulisa statku a venkovské návsi s májkou, z reproduktoru se linou scénické poznámky v podání Jiřího Štěpničky a zazní dokonce i důvěrně známý sbor Proč bychom se netěšili…
Jenže sotva představení Prodané nevěsty začne, už ho účinkující přeruší, protože se právě stalo něco důležitého, a pak znovu a znovu. Opera vlastně ani pořádně nezačne, natož aby se dohrála. Dramaturgicko-režisérský tandem Petr Erbes a Boris Jedinák si z Prodané nevěsty vypůjčil postavy a provedl je sto padesáti roky dějin českého divadla a zdejší společnosti. Jednou tak vyrazí čeští herci zabrat německým kolegům Stavovské divadlo, jindy nad nimi visí hrozba smrti po atentátu na Heydricha, pak zase v divadle servilně vítají Klementa Gottwalda a v jiné scéně se dohadují, jak to tehdy bylo s Antichartou – že někdo držel pero, ještě neznamená, že podepsal… Kroje a kulisy občas zvýrazní směšnost či grotesknost situací, ale vyprávění zarámované načechranou krojovanou idylkou se může kdykoliv bez varování překlopit do tragédie. Ostatně i Štěpnička náhle vymění rozšafné čtení scénických poznámek za drsnou osobní vzpomínku na nezdařený útěk se svou matkou, herečkou Jiřinou Štěpničkovou, za hranice. A optimistický sbor Proč bychom se netěšili se dá zazpívat i takovým způsobem, až divákům naskočí husí kůže.
Většinou se sice připomínají historické události obecně známé, ale v podání devíti hereček a herců třetího ročníku KALDu nejde o žádný suchopárný dějepis. Hrají o politice, o českých dějinách i o českých hercích a jejich (ne)statečnosti. Bez patosu i bez sentimentu si kladou otázku, jak by se v podobně hraničních situacích zachovali oni. Putování s Prodanou nevěstou, které začíná u posvátných kamenů českého divadla, patří k tomu nejlepšímu z produkce studentů DAMU, co v současné době jejich divadelní scéna DISK nabízí. Ostatně zbylá představení do konce této sezony jsou vyprodána, hrát se pak bude zase na podzim, s novým školním rokem.
Divadlo DISK, Praha – Kolektiv: Prodaná nevěsta na prknech Prozatímního, Stavovského a Národního divadla v letech 1868 až 2018. Komická opera o věrné lásce a zrádných intrikách, o snu o divadle národním a o zrodu českého herce.
Režie a dramaturgie: Petr Erbes a Boris Jedinák, kulisy: Jan Tomšů, kostýmy: Alžběta Vitvarová. Osoby a obsazení: Krušina, sedlák – Cyril Dobrý, Ludmila, jeho žena – Kateřina Kozinová, Mařenka, dcera – Marie Anna Krušinová, Kecal – Milan Vedral, Mícha, sedlák – Vojtěch Vondráček, Háta, jeho žena – Barbora Bočková, Vašek, druhý syn – Kryštof Krhovják, Jeník, první syn – Štěpán Lustyk, selský lid – Tereza Těžká, vypravěč – Jiří Štěpnička.
Premiéra 20. dubna 2018.