Rockové fake news. Jak proslavit kapelu na lži

poster
Stojí to velký prachy, ale pocit „já jsem rockstar“ je k nezaplacení, foto: music.wikia.com

Losangeleská metalová/hardrocková skupina Threatin byla do letošního podzimu neznámá. Zaslouženě, dlužno dodat. Podle internetových databází vydala vloni album Breaking the World, které dokonale propadlo. Na jejich tuctovém heavy metalu, střiženém devadesátkovým grungem, není nic zajímavého. Jednočlenný projekt, vedený multiinstrumentalistou vystupujícím pod jménem Jared Threatin, se však dokázal proslavit jinak. S trochou nadsázky by se dalo říct, že na začátku listopadu nebyla na hudebních serverech propíranější rocková kapela. Jen namísto hudby Threatin zaujal příběhem internetového podvodu se skoro detektivní zápletkou.

Když na konci léta přistál redaktorům rockových a metalových webů ve schránce mail informující, že losangeleská skupina Threatin chystá světové turné s několika zastávkami v Británii a v kontinentální Evropě, nejspíš se sborově podivili: Kdo že to? O skupině nikdo neslyšel, nicméně její profily na sociálních sítích vykazovaly desetitisíce fanoušků, stejně jako videa na YouTube, a pozvánkový klip na turné ukazoval sebevědomou kapelu na velkém pódiu, pod nímž křepčí tisíce diváků. Anotace (tedy facebookové události) na zmíněné koncerty se mezitím začaly plnit potenciálními návštěvníky. Ovšem když Threatin na začátku listopadu dorazili na první koncert do londýnského klubu Underworld, dostavili se tři posluchači! Ještě o jednoho méně dorazilo následující den na vystoupení v Bristolu. Bylo jasné, že tady něco smrdí.

video
Skoro, skoro, skoro!!! se jim to povedlo. Pak ale Threatin pustili do světa videopozvánku. Podívejte se na ni: dáte víc než deset vteřin? Video: MetalSucks / Youtube

Žánrový zpravodajský web MetalSucks začal rozplétat spiknutí kolem „slavné“ kapely. Lajky na sociálních sítích byly zaplacené, stejně jako tisíce zhlédnutí na YouTube. „Naklikaní“ účastníci na koncertech se ukázali jako falešní (všichni Brazilci), propagační video umně spíchnuté ze záběrů z databází reklamních spotů a oslavné recenze na předchozí koncerty zpětně nedohledatelné. Threatin si svou existenci vyfabulovali, a pak přesvědčili dramaturgy klubů.

Jiným serverům se podařilo kontaktovat členy Jaredovy doprovodné kapely, kteří se rovněž nechali okouzlit slávou, o níž nemohli tušit, že je falešná. Za kariérou Threatin podle nich stojí manželka onoho multiinstrumentalisty vystupujícího pod jménem Jared Threatin. Činila se v roli obratné manažerky, která turné zosnovala a pod jménem neexistující agentury muzikanty najala. Teprve když hráči přiletěli do Evropy, zjistili, že jejich kapesné je podstatně menší, než jim dáma přislíbila. Na to, aby se vrátili do Ameriky, potřebovali letenky, které samozřejmě neměli.

Cover Obal alba skupiny Threatin Breaking The World. Vizuální stránka věci: v pořádku. Foto: Superlative Music Recordings

Internet je zrádné médium. Můžeme se o tom přesvědčovat dnes a denně; fake news překrucují realitu, jak je potřeba. Podobně „kreativně“ mají možnost s realitou pracovat i kapely: chlubit se celosvětovým turné a přitom mít za sebou dva koncerty v Polsku, odkazovat na nadšené recenze novinářů, které ovšem nikde nevyšly. Ostatně sami novináři v tom nejsou nevinně. Jejich práce dnes často splývá s funkcí autora tiskových zpráv. Koncertů se koná tolik, že prostor v jednotlivých médiích dostanou hlavně ty, které si pořadatelé zaplatí nebo zavážou takzvaným mediálním partnerstvím. Tudíž tvrzení o „vyprodaných turné“ a „skvělých recenzích“ je nutné brát s rezervou. Případ Threatin je samozřejmě extrémní. Kompletně vyfabulovaná kapela s neexistujícími fanoušky, to už je z kategorie dadaistických kousků.

Nabízí se otázka, proč vůbec tolik snahy a nepochybně i peněz – spousta věcí se dá zfalšovat, ale živé fanoušky, kteří by přišli na koncert, ty si prostě nevyrobíte. Vždyť na výlet do Evropy se dá dostat i jednodušší cestou. Možná je za tím vším příběh sociopatické partnerské dvojice, kterou bavilo osnovat falešnou historii kapely a do Evropy se letěli podívat, jak se jejich vtípek podařil. Šlo jim to nepochybně lépe než psát písničky. Cílem nejspíš bylo proslavit kapelu, která je tak bídná, že by to hudbou nikdy nedokázala. Prvních pár koncertů bez diváků se přežije, to je v plánu, pak se už roztočí mediální zájem a lidi začnou chodit. Třeba proto, aby se podívali na někoho, komu stálo za to zfalšovat úplně všechno. A vlastně se to daří: Threatin už mají i falešnou facebookovou stránku, kde se noví „fanoušci“ předhání v ironickém opěvování jejich koncertů a desek. Jestli dnes kapela něco obecně potřebuje, tak originální příběh, jímž by vykoukla ze zástupu jí podobných. V informační záplavě je to bohužel mnohdy důležitější než dobrá hudba. Threatin tenhle příběh mají.

videoklip
Videoklip k písní Living is Dying je ze všech stran tak dokonalý, až lze autory podezírat z výběrového smyslu pro humor, video: Youtube

„Jaký fake news? Proměnil jsem prázdnou místnost do titulků v mezinárodních médiích. Jestli tohle čtete, jsou součástí mýho kouzla,“ napsal Jared Threatin v polovině listopadu na svůj Facebook. K jeho vyjádření si klidně přidejme soundtrack v podobě ďábelského smíchu.

Úplně náhodou ve stejný den otřásl českou politikou skandál s údajným únosem syna premiéra Babiše na Krym, který odstartoval řetězec spekulací a podivných premiérových výstupů před médii. Ano, všichni jsme součástí iluze.

Související