Život nekončí v pětadvaceti. Zpěvačky mají povoleno zpívat o vážných tématech
Zpěvačky často slýchají „jsi příliš stará“, „nejsi dost sexy“. Pravidla popového marketingu nicméně přestávají být takhle svazující. Nová deska švédské zpěvačky Robyn je toho důkazem.
Portál NPR se letos v létě pustil do chvályhodného projektu – v rámci série Turning the Tables zveřejnil několik analytických textů, které zviditelnily roli ženských hudebnic v dějinách rocku. Ty jsou často přehlížené, protože tyto dějiny psali hlavně muži, kteří mají tendenci ženský vliv na události umenšovat. Součástí projektu byl i obsáhlý žebříček 150 nejlepších „ženských“ desek. I v něm se nakonec odráží určitý fixovaný ideál ženy v rocku – takový, který je spojený s mladickou energií a krásou. Důležité desky této „přepsané“ historie stvořily výhradně hudebnice něco přes dvacet.
Tento obraz je samozřejmě spojený s vzýváním mladosti, jež neodmyslitelně patří k rockové tradici. Jenže zatímco mužští interpreti mají nárok natáčet zásadní desky své kariéry klidně i po čtyřicítce, ženy nikoliv. V seznamu tento – pro populární hudbu pokročilý – věk zastupují snad jen bluesová zpěvačka Bonnie Raitt (která natočila své nejslavnější album Nick of Time v 39 letech). Nina Simone byla o pět let mladší, když vydala své Sings the Blues. Jako by větu „jsi příliš stará“, kterou ženské hudebnice často slýchají od svých manažerů, tady slyšely i od kritiků a kritiček.
Ženský pop býval v zajetí image krásy – žena jako objekt naplňovala poptávku mužských konzumentů. Zhruba od sedmdesátých let se tento imperativ ovšem začíná pomalu prolamovat – Joni Mitchell nebo Carole King se stávají pionýrkami svébytného ženského přístupu k popu s jejich osobitými tématy. Žena už dnes může mít úspěšnou hudební kariéru, i když jí není dvacet, nicméně i u vlivných hudebnic (jako jsou Patti Smith, Björk nebo Kate Bush) se budou jejich pozdní – často velmi umělecké – projekty měřit prizmatem jejich raných průlomových desek.
„Vůbec nevím, jestli to bude pro někoho pod třicet srozumitelné. A netrápí mě to,“ prohlásila v deníku Guardian o své nové desce Honey švédská zpěvačka Robyn. U ní snad můžeme prozradit, že jí příští rok v červnu bude čtyřicet, na výtky manažerů, že je moc stará nebo málo sexy na pop už nejspíš nereaguje – ostatně od poloviny minulé dekády operuje nezávisle na velkých vydavatelstvích, na svém vlastním labelu Konichiwa. S pravidly průmyslu si zažila své, ještě jako teenagerka vyletěla do hitparád jako evropský ekvivalent žvýkačkového popu Britney Spears. Brzy zjistila, že to není úplně její svět. Zlom přišel v okamžiku, kdy chtěla na své album My Truth z roku 1999 zařadit několik písní, v nichž popisovala svoji zkušenost s potratem. Nahrávací společnost se takového tématu u mladé zpěvačky zalekla a deska nikdy nevyšla mimo Švédsko.
Na desce Honey zpívá Robyn o smutku ze smrti svého spolupracovníka Christiana Falka (viz píseň Missing U), v Human Being si představuje, jaké to bude, až Zemi ovládne umělá inteligence, a Between the Lines pojednává o psychickém zhroucení. Témata, která v popových žebříčcích nenajdete. Zvukem desky nicméně Robyn pořád navazuje na electropopovou horečku, kterou pomáhala odstartovat v roce 2005 svojí první úplně nezávislou deskou Robyn. Od té doby se v jejích šlépějích snaží kráčet desítky zpěvaček, ze severní Evropy i odjinud, Robyn je však jen jedna!
Nová deska vychází po osmileté pauze, během níž se krajina ženského popu zase o něco proměnila. Za tu dobu vzrostla poptávka po silných ženských osobnostech – Beyoncé nebo Taylor Swift postavily svoji kariéru na deklamacích své nezávislosti, které se obejdou bez dřívější nutné sexualizace vlastní image. Robyn jde ještě o trochu dál: Honey je dospělý pop pro všechny, kteří nemají pocit, že by život nutně musel skončit v pětadvaceti.