Roky chaosu, násilí a lásky. Seriál Years and Years ukazuje, jak může vypadat příštích patnáct let

poster
Taková (ne)normální rodinka. Záběr ze seriálu Years and Years, foto: BBC/Red Productions

„Pamatuješ, jak jsme si dřív mysleli, že zprávy jsou nuda? Dneska se na ně bojím dívat, musím si zakrývat oči, doslova!“ prohodí v jedné z epizod Years and Years nejstarší bratr Stephen k sourozencům. V seriálu zaznívá spousta replik, které jste v poslední době slyšeli nebo je možná sami vyslovili. Právě to je na něm skvělé. V záplavě dnešních seriálů je málokterý tak přímočarý, aby si vzal za cíl ukázat každodenní život v pocitově se zrychlující současnosti.

Rodina v 21. století

Years and Years má ovšem větší ambice: představuje si následujících patnáct let. Provází nás jimi rodina složením tak „netradiční“, že by se dala považovat za noční můru politiků, jako je lídr Brexit Party Nigel Farage. BBC nám ji však představuje s neakcentovanou samozřejmostí.

trailer
Podívejte se na trailer k seriálu Years and Years, foto: BBC/Red Productions, video: HBO/YouTube

Hlavou rodiny Lyonsových je babička udržující rodinné sídlo a suplující rodiče třem sourozencům. Nejstarší Stephen pracuje v bance a jako jediný z celé rodiny reprezentuje v poslední době některými politickými stranami vzývaného heterosexuálního bílého muže. Vychovává však dvě dcery s černošskou manželkou. Stephenova sestra Edith je politická aktivistka a na začátku ji vidíme rodinu kontaktovat z fiktivního čínského ostrova, na který Donald Trump nařídí nukleární útok. Později přijíždí oslabená radioaktivním zářením a zamiluje se do své kamarádky. Dan pracuje v uprchlickém táboře a žije se svým přítelem, kterého vzápětí opouští kvůli ukrajinskému uprchlíkovi. Nejmladší Rosie je na vozíku a sama vychovává dvě děti, jedno z nich je napůl Číňan. Aby toho nebylo málo, Stephenova dcera Bethany se touží stát cloudem dat a existovat bez hmotného těla.

Frenetický vývoj světa, který Lyonsovi společně komentují propojeni technologickými vymoženostmi, ovlivňuje další seriálová postava, politička Viv Rook. Sledujeme ji společně s rodinou v televizních pořadech, v nichž – podobně jako Boris Johnson, Donald Trump a zástup dalších dnešních populistů – exhibuje svou upřímností, nekorektností, šarmem a hýří jednoduchými, ovšem nesplnitelnými sliby. Většinu rodiny Rook rozčiluje, ale nezaměstnaná invalidní Rosie je z ženy slibující „otřást Británií v základech“ nadšená. Není přece co ztratit.

Doba, která se vymkla kontrole

Mezitím co hvězda Viv Rook stoupá a vyhrává volby, Stephenova rodina ztratí všechny peníze kvůli finanční krizi způsobené bankéři. Dan chce zachránit svého přítele deportovaného zpátky na Ukrajinu, kde mu hrozí mučení, a Bethany ohrozí sama sebe, když se objedná na nelegální operaci, aby se přiblížila vysněnému stavu nehmotného těla. Máme za sebou americký útok na Čínu, vleklý problém se stále početným přílivem uprchlíků, a sledujeme, jak je pro Rosie, voličku Rook, obtížné najít si práci. Seriál ukazuje technologický pokrok, jenže jeho výhody jsou často jen pro bohaté. „To bylo kdysi, když ještě lítali motýli,“ poznamenává matriarcha rodiny Lyonsových při jedné z rodinných sešlostí. „A nebyly tsunami.“

Years and Years Exhibuje svou upřímností, nekorektností, šarmem a hýří jednoduchými, ovšem nesplnitelnými sliby – politička Viv Rook (hraje ji Emma Thompson). Záběr ze seriálu Years and Years, foto: BBC/Red Productions

Rychle pochopíme, že pro seriálové postavy nebude vývoj světa bezbolestný. Rodina začíná prožívat tragédie, zároveň dojímá svou soudržností. Lyonsovi mají své rituály, které dodržují i v těžkých časech. Mimo setkání v rodinném domě jejich vztahy podporují právě komunikační technologie: navykli si být neustále v kontaktu skrze konferenční hovory, k nimž se mohou kdykoliv po hlasovém vytáčení připojit všichni členové. Společenské změny jsou tak zvyklí sledovat a komentovat společně. Tento seriálový základ vznikl podle scenáristy Russella T. Daviese (Doctor Who, Queer As Folk) díky tomu, že jeho vlastní rodina je propojena přes aplikaci WhatsApp. „Úplně nás to jako rodinu obrodilo. Píšeme si třeba dvacetkrát denně, takže teď vím i to, s kým se kamarádí moje malé neteře, je to skvělé. Bez toho by Years and Years asi nebylo,“ říká R. T. Davies.

Zastavit se a přemýšlet

Jestli vám Daviesův seriál bude připadat jako něco, do čeho má cenu investovat šest hodin času, závisí do velké míry na tom, zda se ztotožňujete s jeho světonázorem. Years nad Years dává velmi explicitně najevo myšlenkové nastavení autora, který tu a tam dokonce nechává postavy pronášet drobné, téměř aktivistické proslovy. Záležet bude i na vaší ochotě unést alarmismus seriálu. Stížnosti některých kritiků na to, že postavy nejsou příliš promyšlené, že působí spíš jako figurky s různými schopnostmi na seriálové šachovnici, jsou oprávněné. Russell T. Davies svoji rodinu skutečně sestavil z reprezentantů různých klastrů společnosti – a ty, které jsou mu nejblíž, nechává mluvit svým jazykem. Ani jednotlivé příběhové linky neoslní diváky dnešních kvalitních seriálů originalitou nebo hloubkou. Years and Years není ani přelomové sci-fi, ani neopakovatelné rodinné drama. The New York Times navíc seriál zlehka kritizují právě za jeho frenetické tempo.

Years and YearsZe seriálu Years and Years: postava Bethany v podání Lydie West, foto: BBC/Red Productions

„Svět se pořád zrychluje, otepluje a je čím dál šílenější, a my se nikdy nezastavíme. Neuděláme si ani chvilku, abychom v klidu přemýšleli,“ říká v seriálu v televizním rozhovoru Edith Lyonsová. Recenzentovi The New York Times její replika slouží k tomu, aby z toho stejného obvinil seriál. „Edith má se zrychlujícím se světem samozřejmě pravdu. Ale k tomu máme příběhy, abychom se s jejich pomocí zastavovali a učili se z nich,“ píše James Poniewozik, který uvádí příklady současných amerických seriálů, jako je When They See Us nebo Černobyl, které se sice vyjadřují k přítomnosti, ale za pomoci jednotlivých, v pomalejším tempu komplexně popsaných příběhů z historie. Nepřímo tak Poniewozik možná naráží na to, že z amerických seriálů se britskému Years and Years podobá snad jen nepříliš úspěšné, už zrušené Here and Now. Jsou to totiž spíš britské seriály, které mají tendenci současnost reflektovat přímo a vyhlížet do budoucnosti. Years and Years divákům často připomíná dnes už kultovní, rovněž britský Black Mirror Charlieho Brookera; letos se chystá další seriál z dystopické budoucnosti nazvaný The Feed.

Spatřit přítomnost

Navzdory oprávněné kritice si myslím, že Years and Years patří mezi nejzajímavější letošní seriály – právě díky způsobu, jakým se mu podařilo navodit současný naléhavý pocit ze světa, který jako kdyby se nacházel těsně před rozpadem. Rodinný kontext hraje klíčovou roli – povědomou atmosféru zesiluje. Jak v rozhovorech poznamenává i sám R. T. Davies, právě v něm jsme zvyklí vnímat šokující proměny poslední doby. Pokud dojde k Brexitu, ke zvolení Trumpa nebo k pádu vlády, jako první probíráme události s rodinou a s přáteli, osobně nebo na sociálních sítích.

Přestože má Years and Years pouze šest dílů (další sezóna nebyla zatím ohlášena), budí dojem nekonečného rodinného seriálu usazeného přes všechny šokující zvraty v každodennosti. A možná by jako nekonečný seriál mohly Roky a roky (jak zní český název titulu uváděného společností HBO, která se na něm vedle BBC také podílela) být skutečným „gamechangerem“ v současné britské televizi. Seriál není výjimečný kvůli tomu, o čem je, ale spíš díky způsobu, jakým spolu rodina komunikuje, díky vztahům jednotlivých členů k sobě navzájem, díky smyslu pro humor, kterým Davies všechny postavy obdaroval, a v neposlední řadě díky zvláštní dávce melancholického optimismu rozpoznatelného i v ambivalentním závěru první série. Možnost spatřit přítomnost, byť v nápodobě jejího pocitově frenetického tempa a pociťovanou v této podobě pouze částí soudobé společnosti, má svoji hodnotu. Už jen proto, abychom viděli, že v tom nejsme sami.

Years nad Years V plné nádheře. Rodina Lyonsových. Záběr ze seriálu Years and Years, foto: BBC/Red Productions

Years and Years / Roky a roky (TV seriál, Velká Británie, 2019, 6 epizod o stopáži 56 až 59 minut)

Tvůrce a scénář: Russell T. Davies, režie: Lisa Mulcahy, Simon Cellan Jones, kamera: Tony Slater Ling, hudba: Murray Gold, střih: Billy Sneddon. Hrají: Russell Tovey, Jade Alleyne, Maxim Baldry, Sharon Duncan-Brewster, Jessica Hynes, Rory Kinnear, Ruth Madeley, T’Nia Miller, Anne Reid, Emma Thompson, Lydia West, Zita Sattar a další.

Související