Sam Lee: Není nutné vymýšlet něco nového, stačí zapalovat svíčku od svíčky

Sam Lee
Sam Lee, foto: Dominick Tyler

Dojímat se vznešenou zvukomalebností letošního alba Old Wow a nepřemýšlet, co nás k tomu vede, opravdu nejde. To bychom nejspíš museli vymazat zpěváky a zůstat pouze u hudby; jenže tím by nám důvod té vznešenosti zůstal utajen. Už předešlá dvě alba Sam Lee (*1980) tématicky spojil s přírodou – nepřepjatě, s přirozeností někoho, kdo se v ní v mládí učil v kurzech přežívat. „Moji předkové jsou nejspíš z tajgy, do Anglie totiž přišli z Polska a Ruska, moje příjmení Lee vzniklo z polského jména Lipnicki, což je odvozeno od stromu lípy. Pokud mí předkové žili v lese, rád bych se tam vrátil,“ řekl v rozhovoru s Petrem Dorůžkou.

Jestliže své obavy muzikant, který vyrostl v severozápadním Londýně, nyní akceleruje, odpovídá to jeho vnímání situace: „Mám pocit, že žijeme ve věku kulturního a ekologického zániku. A jen doufám, že pohled do minulosti, posílí naše úsilí zachránit budoucnost.

Cesta k nomádům i experimentátorům

Někdejší student umění na Chelsea College of Art transformuje do současnosti průzračná poselství starých písní s taktikou okřídleného rčení, že „kultura si dá strategii k snídani“. Rozuměj s předpokladem, že tam, kde zklamou politici, nastupují hudebníci; přitom ne nutně protestně naladění, vždyť i Sam Lee prý míří nejprve na srdce, které je pro něho spouštěčem rozumu. V žádném případě se proto od něho nedočkáme zdvižené pěsti velící k útoku, spoléhá se na lidovou lyriku obsahující dávné – a pokud jde o vztah k přírodním zákonům, tak prověřené – pravdy.

Skutečnost někdy má jen málo společného s očekáváním, takže když neznámý židovský výtvarník, tanečník burlesky a vášnivý ochránce přírody vstoupil v roce 2012 na scénu anglického folku, notabene s romskými písněmi, dostalo se mu namísto posměšků až šokujícího uznání. Debut Ground of Its Own převrátil folkové priority: dočkal se nominace na Mercury Prize, zvítězil v několika prestižních anketách. Leeově jímavému barytonu, nezvyklé nástrojové kombinaci a přesvědčivým zaujetím pro romskou komunitu (Gypsies Traveller) podlehli nejen folkaři.

„Jsou pro mě druhem amerických Indiánů v Británii. Domorodci s vlastním jazykem, staletou kulturou, způsobem života, hudbou, náboženstvím a vztahem k přírodě,“ vysvětloval písničkář při nejedné příležitosti svůj příklon k diskriminovanému etniku. Do uzavřené romské komunity jej uvedl vážený skotský zpěvák a spisovatel Stanley Robertson. Několik let Sam Lee cestoval po Anglii, Skotsku a Irsku, navštěvoval romské tábory a podařilo se mu zkompletovat posléze oceňovanou sbírku neznámých písní. „Staly mým pasem do komunity, které hrozí civilizační zánik. Když sedíte s někým, kdo zpívá pět set let starou píseň, kterou se naučil od předků a mimo travellery ji možná nikdo nikdy neslyšel, cítíte se nesmírně privilegovaně. Držíte v rukách vzácnou orchidej kvetoucí jednou za pár let,“ vyprávěl Sam Lee. A na vysvětlenou, proč sám neskládá, dodal: „Není nutné vymýšlet něco nového, stačí zapalovat svíčku od svíčky“.

Irský producent, multiinstrumentalista a zvukový experimentátor Gerry Diver pracoval pro Laurii Anderson, Davida Tibeta, Alasdaira Robertse nebo svoji manželku Lisu Knapp a oslnil vlastním albem Speech Project. Leeově debutu vtiskl antifolkový ráz. Ale i přes doteky elektroniky, absenci kytar, s doprovodem zahrnujícím harmonium, japonské koto, klavír, trumpetu nebo cello, navzdory přesahům do rocku, jazzu, Skandinávie, Afriky a experimentální hudby, se folková scéna s debutem Ground of Its Own ztotožnila.

sam lee vstává z křesla, v pozadí projekce rudých úst
Sam Lee a jeho The Ballad of George Collins, zdroj: youtube

Totéž platilo pro následující album The Fade in Time (2015), znovu setrvávající v paradoxu: nikdo ze skupiny Sam Lee & Friends neměl s anglickým folkem nic společného, zato s klasikou a s avantgardou ano. Asi jako skupina Penguin Café, jejíž vůdčí duchové Arthur Jeffes a Jamie Orchard Lisle se spolu s Leo Abrahamsem, dvorním kytaristou Briana Ena, ujali produkce. Nadšení pro Sama Leeho nabralo další obrátky a hlásily se k němu ty největší folkové ikony: Shirley Collins nebo Martin Carthy.

Sam Lee v truhlářské dílně
Skladba Blackbird z alba The Fade in Time. Na snímku Sam Lee ve svém příbytku, foto: Frederic Aranda

Naslouchej a zpívej s ptáky

Když na festivalu Folkové prázdniny v Náměšti nad Oslavou v roce 2017 Lee vyvedl návštěvníky naboso a se zavázanýma očima do zámecké obory, vědělo se o Samových koncertech Campfire Club, kdy uprostřed anglických lesů pořádá intimní setkání okolo ohně za účasti spřízněných hudebníků, na než navazuje další, smysly pohlcující projekt Singing With Nightingales, u něhož „nevíte, jestli se dostaví spoluhráči“. Sam Lee se totiž inspiroval kultovním okamžikem. 19. května 1924 vysílalo rádio BBC živou nahrávku ze zahrady, kde se znenadání k violoncellistce Beatric Harrison připojil slavík. Fascinující duet pak rádio pro obrovský úspěch opakovalo až do časů druhé světové války, kdy ho přerušilo hučení bombardérů. Lee se k duetu vrátil rozhlasovými dokumenty a pobídkou připojit se během května v hlubokých lesích s nástroji a hlasy ke zpěvu slavíků, kteří se v tu dobu vracejí z afrického zimoviště na ostrovy, kde, zvlášť samečci, po setmění spustí nádherné serenády. Zapálený ornitolog Sam si je totiž vědom, že jakkoliv je slavík součástí mnoha britských legend, příběhů, básní a tradičních písní, vinou postupu civilizace patří v Anglii mezi nejohroženější ptačí druhy.

Promo akce zpívání se slavíky, v pozadí lidé u táboráku
Sam Lee a jeho projekt Singing with Nightingales, zdroj: youtube

Úzce spolupracuje s organizací Royal Society for the Protection of Birds a na Berkeley Square uspořádal happening: stovky lidí poslouchali, jak s přáteli doprovází ptačí zpěv. Reprodukovaný, ale co na tom, na mimořádnosti události to nic neubralo. A se sběratelem přírodních zvuků Adrianem Thomasem a hudebním ředitelem Shakespeare’s Globe Billem Barclayem produkovali a natočili dvouminutový mix ptačího zpěvu Let Nature Sing, který se loni dostal do nejvyšších příček britské hitparády.

Prstová stínohra
Mix Let Nature Sing bodoval v britských hitparádách, zdroj: youtube

Sam také spoluzakládal vlivnou organizaci Music Declares Emergency, vyzývající k řešení ochrany životního prostředí pod heslem No Folk Song On A Dead Planet a sdružující bezmála patnáct set britských hudebníků, včetně největších globálních hvězd: Radiohead, 1975, Massive Attack, Bonoba, Jarvise Cockera nebo The XX. A nedávno výzvu podepsala i Billie Eilish.

Tohle není žádný hipster

Na letošním albu Old Wow je dobré snad úplně všechno. Až člověk pomalu neví, s čím začít. Vánoční romskou koledu ze 17. století The Moon Shines Bright mu zde přezpívala devadesátiletá anglická travellerka Fredy Black; Leeho zaujalo, jak se píseň postupně zbavovala křesťanské symboliky, až přešla do pohanské verze oslavy slunovratu. A tvrdí, že když do uhrančivě vznešené skladby The Moon Shines Bright vstoupila se svým hlasem Elizabeth Fraser, „nemohl prý celou noc spát“. Chápeme.

Sam Lee sedí na židli ve své pracovně
Skladba The Moon Shines Bright, kterou Sam Lee nazpíval s Elizabeth Fraser, foto: Frederic Aranda

Americkou černošskou spirituální skladbu Lay This Body Down proměnil s kytarou, s neworleánnskými dechy, s klavírem a se sbory v soundtrack života, smrti a znovuzrození. A než by dál cokoliv dovysvětloval, natočil k ní s londýnským baletem Rambert mrazivý videoklip.

Sam Lee v zajetí tanečníků a tanečnic
Pusťte si skladbu Lay This Body Down, zdroj: youtube

Přepracování se dočkala i tradiční lidová klasika The Seeds of Love, údajně jedna z prvních písní zaznamenaná na venkově národním sběratelem Cecilem Sharpem. Zpívalo se v ní o zasetí semen lásky do krásné zahrady. U Sama – pod novým názvem The Garden of England – do oslavy přírody zasáhla průmyslová civilizace, a tak Lee chce poskytnout představu o tom, jak by anglická zahrada mohla – daleko víc integrovaná do divočiny – znovu vypadat. Proto v ní zasel vlastní semena a naučil je zpívat.

Obálka alba Old Wow, Sam Lee sedí v idylické krajině obklopen zvířaty
Skladba The Garden of England z alba Old Wow. Obálka je dílem anglické výtvarnice Alex Merry, repro: Amazon

Přijde vám počínání Sama Leeho romanticky naivní? A obálka anglické výtvarnice Alex Merry na hranici kýče? On ale není hipsterem hrajícím si na přírodního spasitele. Je to vlastně velmi jednoduché: člověk s autenticky citlivou duší zpívá a hraje o problémech s devastujícími klimatickými změnami, aniž by volil karatelský tón. Ve své tvorbě nestaví protestní barikády, nýbrž vyznává krásu a harmonii.

Autor je hudební publicista zaměřený na world music a folk.

Související