Seriál Bojovník vykopl odkaz Bruce Leeho do současné quality TV

poster
Andrew Koji coby čínský imigrant Ah Sam v seriálu Bojovník, foto: Cinemax

Bojovník, pojednávající o válce gangů v čínské čtvrti San Francisca 19. století, je další drsnou historickou quality TV sérií plnou pouliční brutality, zkorumpovaných politiků a zákulisních podrazů. Ale zároveň je to projekt, který má ještě jednu dimenzi, snad můžeme říci kulturně-civilizační; souvisí s hollywoodským vnímáním východoasijské kultury a asijsko-amerických filmařů.

Horká půda San Francisca

Nikoliv náhodou se Bojovník odvolává na osobnost Bruce Leeho (1940–1973). Vznikl podle osmistránkového námětu na televizní seriál o mistru východních bojových umění na Divokém Západě, který Bruce Lee v roce 1971 nabízel americkým studiím. Podle Leeho manželky studia námět tehdy odmítla s tím, že je pro ně příliš riskantní natáčet cyklus, v němž hlavní roli bude hrát Asijec. O rok později Warner Bros. uvedli na obrazovky slavný seriál Kung Fu, který údajně neměl s Leeho námětem nic společného, ale byl o mistru kung-fu ve světě kovbojů a indiánů. Hlavní roli ovšem ztvárnil David Carradine, který sice neovládal žádné bojové umění, zato měl správnou barvu kůže. Čeští televizní diváci možná pamatují na seriál Kung Fu: Legenda pokračuje, který na původní Kung Fu navazuje, ale odehrává se v devadesátých letech 20. století.

trailer
Podívejte se na trailer k seriálu Bojovník z produkce HBO, foto: Cinemax, video: YouTube

Leeho námět, nazvaný Bojovník, se o téměř půlstoletí později stal základem právě pro novou sérii Cinemaxu. Jednou z producentek Bojovníka je i dcera Bruce Leeho Shannon, nicméně hlavními tvůrci jsou americký scenárista Jonathan Tropper a tchajwanský rodák Justin Lin, který od dětství žije v USA a udělal si jméno coby režisér několika dílů filmové série Rychle a zběsile a snímku Star Trek: Do neznáma. Leeho projekt byl od počátku pojatý jako most mezi východní a západní popkulturou – tradice hongkongských kung-fu mlátiček se tu měla potkat s prostředím amerického westernu. Hrdina seriálu navíc neměl být žádný osamělý mstitel putující bílým Západem. Už v Leeho námětu hrály roli takzvané války tongů. Tongy byly organizace čínských imigrantů v západních zemích. Mnohé z nich měly napojení na organizovaný zločin a byly to vlastně kriminální gangy s prvky tajných společenství. Od osmdesátých let devatenáctého století docházelo mezi zločineckými tongy v čínských čtvrtích amerických městech k násilným střetnutím. San Francisco, kde se odehrává seriál Bojovník, bylo těmito bitkami obzvlášť proslulé.

Tropper a Lin se soustředili právě na tuhle kriminální linku, takže jejich seriál nemá se starým Kung Fu s Carradinem skoro nic společného. Kromě jedné epizody, která patří k těm vůbec nejlepším z celé první sezóny: dva z hlavních hrdinů v ní vycestují dostavníkem mimo San Francisco a připletou se do ryze westernového akčního dobrodružství. Zbytek seriálu se však odvíjí právě od prostředí imigrantů v San Franciscu. Kromě čínských tongů ve městě žije početná menšina irských dělníků, kteří na Číňany ve městě pohlížejí jako na záplavu levné pracovní síly, jež je připravuje o výdělky. S otevřeným rasismem se Číňané ovšem potkávají u všech bělošských obyvatel města včetně policistů, kteří se neobtěžují učit čínský jazyk nebo se alespoň trochu vyznat v situaci mezi gangy v čínské čtvrti, i politiků, pro něž podporování rasové nesnášenlivosti může posloužit coby ideální předvolební strategie.

Války barev

Bojovník díky tomu není klasickým akčním příběhem s bojovými uměními. Daleko více se podobá vypravěčsky ambiciózním, drsným kriminálním historickým seriálům jako Peaky Blinders, Taboo nebo Impérium – Mafie v Atlantic City. Ústředním hrdinou Bojovníka je sice čínský imigrant Ah Sam, který je tak trochu alter egem Bruce Leeho (je to mistr bojových umění a jako jedna z mála čínský postav umí anglicky, protože jeho otec byl bílý Američan), nicméně děj se točí kolem řady dalších postav – kolem zkorumpovaného politika a jeho manželky, která vzdoruje své vlastní podřízené pozici, kolem silné ženské postavy novopečené šéfky jednoho z tongů a intrikánské majitelky nevěstince, dále třeba kolem dvojice policistů, z nichž ani jeden nemá čistý štít, rasistického vůdce irských dělníků či stárnoucího šéfa jednoho z nejsilnějších tongů a jeho nerozvážného syna. Ti všichni a další hrdinové sledují, většinou dost brutálně, vlastní cíle. Vzájemné konflikty přispívají k tomu, že sanfranciská čínská čtvrť a její okolí se stávají čím dál nebezpečnějšími.

Bojovnik Nic si nedarují. Tongy byly organizace čínských imigrantů v západních zemích. Razance, to byl základ jejich počínání, foto: Cinemax

Bojovník je klasická historická quality TV i v tom, že si libuje v sadistickém násilí, v efektním intrikánství a nahotě. Nejde o historickou studii, ale mnohem spíše o syrovou a pocitovou evokaci života v dané době a na daném místě. Z tohoto úhlu pohledu může být Bojovník vnímán jako celkem schematická záležitost variující známé vzorce a typické postavy tohoto seriálového žánru.

Ale je tu ještě jeden aspekt: z hlediska zobrazování amerických Číňanů je Bojovník naopak poměrně nevšední záležitostí. Na rozdíl od Afroameričanů totiž Američané asijského původu nevyjadřují tak hlasitě svou nelibost nad tím, jak jsou v hollywoodských filmech a seriálech zobrazováni. Pokud už tak vůbec činí, tak někdy nevolí úplně šťastný způsob. Kampaň „whitewashing“ v minulých letech upozorňovala na to, že v některých hollywoodských adaptacích japonských mang (nejvýraznějšími příklady jsou filmy Ghost in the Shell a Death Note) tvůrci nahradili původně asijské postavy bělošskými herci. Vzhledem k tomu, jak jsou asijská a západní popkultura vzájemně prorostlé, působí tenhle „asijský“ požadavek uměle. Naopak oprávněné jsou stížnosti amerických herců asijského původu, že jim hollywoodské filmy a seriály obvykle přisuzují značně stereotypní a vesměs i okrajové role technologických specialistů, prostitutek a podobně. Není divu, že všechny globální asijské herecké hvězdy, ať už je to Jackie Chan, Rinko Kikuči, Chow Yun-Fat, nebo sám Bruce Lee, si nejprve musely získat věhlas ve východní Asii a pak teprve budovat kariéru v Hollywoodu. Prakticky jediný americký globální hit s dominantně asijskými herci z poslední doby je (zdařilá) romantická komedie Crazy Rich Asians.

Jsem Ir, kdo je víc!?

Už tedy sám fakt, že tvůrci obsadili v Bojovníkovi role čínských imigrantů vesměs západními herci asijského původu, je v současném kontextu důležitým krokem. Číňané sice v seriálu mluví anglicky, což je ústupek globálnímu trhu, ovšem tvůrci zároveň pracují s tím, že mezi čínsky a anglicky mluvícími postavami existují jazykové bariéry (ve scénách zdůrazňujících, že si postavy nerozumějí, přecházejí dialogy Číňanů do čínštiny). A vysloveně skvělým tahem je, že čínská komunita je v seriálu postavena vedle společnosti irských imigrantů, kteří mají automaticky pocit, že jsou v Americe víc doma než Číňané. Vyostřuje se tím téma rasového útlaku, které je zásadní součástí dějin Asijců ve Spojených státech. Mnoho postav Číňanů v seriálu mluví o své minulosti, kdy odjeli do Ameriky za lepšími pracovními podmínkami a skončili dlouhými roky fyzicky vyčerpávající a mizerně placené práce. Svou pozici tady dávají do kontrastu nejen k irským dělníkům a bělochům obecně, ale také k afroamerickým otrokům.

Bojovnik Nikoliv náhodou se Bojovník odvolává na osobnost Bruce Leeho (1940–1973). Ten je na snímku, foto: Warner Bros. US

Opozice komunit Irů a Číňanů je důležitá i pro akční scény. Každá národnost má v seriálu své ikonické zbraně, ale především svůj typický způsob neozbrojeného boje. Pro Iry je to box, pro Číňany to jsou východní bojová umění. Jedna z ústředních bitek se odehraje mezi Ah Sahmem a rasistickým irským bossem Learym. Východní a západní styl boje tu zkříží své síly.

Seriál Bojovník vzdává poctu Bruci Leemu právě i kosmopolitností. Není to seriál o Číňanech na Západě, nýbrž o vztazích mezi čínskou a bělošskou komunitou ve Spojených státech. Sám Bruce Lee totiž nebyl nacionalista, nýbrž usiloval propojit Východ se Západem. Ah Sahm v seriálu zpočátku používá čínský bojový styl wing chun, který se sám Lee údajně v dětství učil, ale postupně čím dál víc přebírá styl jeet kune do, jehož autorem je právě Bruce Lee. Jeet kune do je přitom mix wing chunu s různorodými vlivy včetně západního šermu a boxu. Je to styl, který si nepotrpí na estetické dekorativní prvky, má být maximálně efektivní. Do seriálu o nemilosrdné válce v multikulturním, ale zároveň nesmiřitelně rasistickém světě, kde nikdo není úplně doma, se takový styl výtečně hodí.

Bojovnik Od 80. let 19. století docházelo mezi zločineckými tongy v čínských čtvrtích amerických městech k násilným střetnutím. San Francisco, kde se odehrává seriál Bojovník, bylo těmito bitkami obzvlášť proslulé, foto: Cinemax


Bojovník / Warrior
(USA, 2019, 1. sezóna – 10 epizod)

Tvůrce: Jonathan Tropper, režie: Loni Peristere, Lin Oeding, Assaf Bernstein, David Petrarca, Kevin Tancharoen, scénář: Evan Endicott, Josh Stoddard, Jonathan Tropper, Adam Targum, Kenneth Lin, kamera: Ed Wild, Michael Snyman, hudba: Reza Safinia, H. Scott Salinas, střih: Andy Keir, Thomas J. Nordberg, Anthony Muzzatti. Hrají: Jason Tobin, Andrew Koji, Olivia Cheng, Kieran Bew, Dianne Doan, Dean S. Jagger, Langley Kirkwood, Rich Ting, Kenneth Fok, Dustin Nguyen, Joanna Vanderham, Joe Taslim, Hoon Lee a další.

V ČR dostupné na HBO GO.

Související