Seriál O penězích a krvi ukazuje ztracené iluze jednadvacátého století
„Všechno to začalo, když jsem si přečetl knihu Fabrice Arfiho,” říká známý francouzský režisér a scenárista Xavier Giannoli. Jeho nejnovějším počinem je dvanáctidílná hraná série O penězích a krvi, kterou nyní uvádí v české premiéře platforma Canal+.
„Arfi je francouzský investigativní novinář, jenž odhalil mnoho skandálů. Ve své knize shromáždil články, které napsal o podvodu století,“ podotýká dvaapadesátiletý Xavier Giannoli. Podvodem století nazývá události, k nimž došlo asi před patnácti lety. Tehdy zmizely miliardy eur z nového evropského finančního trhu s emisními povolenkami. Vznikl s veřejně prospěšným záměrem – měl pomoci snahám o zmínění dopadů klimatických změn. Okrást tento trh, nazývaný Overgreen, se povedlo dvojici podvodníků z pařížské dělnické čtvrti Belleville ve spojení s vysoce postaveným burzovním makléřem. „Tato nesourodá zločinecká skupina dlouho unikala velice cílevědomému vyšetřovateli. Souboj dobra a zla v textech Arfiho začíná v Paříži, ale pokračuje v Tel Avivu nebo v Las Vegas. Bylo mi jasné, že je v ní mimořádný materiál pro seriál,“ dodává Giannoli.
Z jakého důvodu vám bylo jasné, že jde o mimořádný materiál? Byly to silné postavy, nebo samotná zápletka?
V Arfiho textech je prostřednictvím postav vyjádřena celá moderní doba. Je to thriller, protože tam probíhá vyšetřování. Zároveň se tam odehrává v podstatě komorní konverzační drama. Jde o velké emoce zprostředkovávané silnými, až šílenými charaktery. Nikdy předtím jsem takové lidi neviděl. Chtěl jsem však zachytit nejen tyto originální figury, ale zároveň něco ze šílenství světa, z jeho posedlosti penězi.
Co téma přitažlivosti zla? Mám dojem, že necháte tyto spíše negativní postavy působit na diváka tak, že nakonec vyzní jako sympaťáci.
Vyšetřovatel sám si klade otázky. Ptá se, co je v naší společnosti špatně, co už bereme jako normální. Zároveň medituje o chamtivosti a právě o posedlosti zlem a násilím. Velké, přehnané zlo je vždycky atraktivní, a to zejména ve filmových příbězích.
Xavier Giannoli na festivalu v Benátkách v roce 2023 při uvedení série O penězích a krvi, foto: ProfimediaXavier Giannoli (* 1972)
Francouzský režisér, producent a scenárista Xavier Giannoli svou tvorbu pravidelně představuje na prestižních mezinárodních filmových festivalech. Publikum zaujal v roce 2009 romantickým dílem Píseň pro tebe s Gérardem Depardieuem v roli stárnoucí pěvecké hvězdy. Film byl uveden v hlavní soutěži v Cannes, stejně jako následující drama Na počátku (2010) o podvodu při stavbě dálnice, inspirované černou kronikou.
V roce 2012 byl Giannoli za komedii Superstar nominován na Zlatého lva v Benátkách. Do hlavní soutěže tohoto festivalu byl vybrán také jeho další film Marguerite o falešně zpívající operní pěvkyni, který vznikl v česko-francouzské koprodukci. Za filmovou adaptaci Balzacova románu Ztracené iluze (2021) si odnesl sedm Césarů včetně Césara za nejlepší režii.
V roce 2023 představil na benátském festivalu ve světové premiéře celou dvanáctidílnou sérii O penězích a krvi, v níž exceluje francouzský herec Vincent Lindon a další herecké hvězdy (Niels Schneider, Ramzy Bediou a Olga Kurylenko a další).
Jak moc jste na scénáři spolupracoval s Fabricem Arfim?
Fabrice Arfi byl s námi po celou dobu projektu. Výjimečný člověk, s nímž se dá mluvit, protože je to skvělý novinář, a především má velmi věcné a konkrétní čtení všech událostí v příběhu. Zároveň jsme se bavili o tom, co nám to říká o společnosti, ve které žijeme, o našem vztahu k veřejným penězům a o boji proti globálnímu oteplování. Nikdy nesmíme zapomenout, že tento příběh je zásadní, protože to byli zločinci, kteří zpronevěřili peníze určené na civilizační zápas o přežití. Jedná se tedy o vrchol chamtivosti.
Vy sám také máte sklon k novinářskému pohledu na svět?
Ani ne. Mě zajímá poezie kolem. Když se podíváte na název seriálu i knihy Fabrice Arfiho, O penězích a krvi, zní to skoro jako biblický žalm. Řekl jsem mu proto, že on se jako novinář zajímal o postavy, ale já se zajímám o jejich stíny. Musel jsem použít spíše fikci než dokument, abych uměl vyjádřit vše, co bylo na těchto postavách fascinující z lidského hlediska.
Významným prvkem seriálu je již zmíněná postava vyšetřovatele. Ta v knize neexistuje. Příběh přitom vyprávíte prostřednictvím jeho vzpomínek. Proč jste ho potřeboval?
Postavou vyšetřovatele je v knize v principu sám novinář. Nicméně já chtěl mít postavu, která stojí tváří v tvář onomu šílenství. Někoho v podstatě objektivního, kdo pozoruje dekadenci dané situace a chování lidí, kteří si dovolí všechno, protože najednou mají miliardy. Je to pohled někoho, kdo není samolibý a chce dekonstruovat akt zla. Spojuje v sobě morální, náboženský i právní soud. Střet dobra a zla je zásadním momentem, který zpochybňuje dějiny lidstva a ovlivňuje společenský vývoj na mnoha úrovních.
Kapitalismus je svoboda svobodné lišky ve svobodném kurníku…
Vidíte v tomto portrétu společnosti nějakou souvislost s vaší filmovou adaptací Balzacových Ztracených iluzí z roku 2021? Seriál nahlíží lidskou povahu obdobnou satirickou optikou…
V mém filmu Ztracené iluze je stejná věta jako v seriálu. Je to věta o kapitalismu, ekonomickém liberalismu, která říká, že kapitalismus je svoboda svobodné lišky ve svobodném kurníku. Takže ano, Balzac se dívá na to, jak bude vypadat moderní svět. Na ničivou sílu peněz a lidské hlouposti. To vše se samozřejmě prolíná i celým seriálem.
Řekl jste, že každá z postav je svým způsobem zasažena šílenstvím moderního světa. Jak? Respektive: Co je tím šílenstvím?
Stačí otevřít oči světu, v němž žijeme, a ne si jen opakovat, že je něco špatně. Šílenství moderního světa… Karel Marx měl velmi rád Balzaca, protože říkal, že ukázal zhoubnou moc peněz. V Kapitálu je jedna věta, kde říká, že svět vstoupí do ledových vod sobecké vypočítavosti.
V seriálu jde o ekologický projekt, o záchranu světa. Šlo o respektování společenského paktu tím, že se podřídíme dani, která chrání planetu a přírodu. A ten příběh je o lumpech, kteří tohle všechno rozcupovali, kterým je to úplně jedno. Myslí pouze na sebe a na svůj sobecký kalkul. Lidská a společenská odpovědnost každého z nás je velmi aktuální téma. Pracovní název seriálu byl Tikkun. V judaismu je tikkun olam myšlenka, že svět může být nedokončený, rozbitý a že odpovědností mužů a žen je pokusit se ho opravit. A právě s touto odpovědností, která je jak sociální, tak morální, jsem seriál psal.
Máte ambici vracet světu smysl?
Nevím, spíš chci lidi pobavit. Doufám, že diváky okouzluje stejně jako mě sledovat vyšetřování. Baví je i děsí excesy všech těch lumpů a zároveň cítí, že nic není černobílé. Politika je složitá a někdy rozporuplná. Střet systému a člověka je zapotřebí zkoumat a zpochybňovat bez hloupých předsudků. Je třeba se snažit být lidský a vidět složitost světa. Právě s touto ambicí jsem seriál psal.
I po technické stránce muselo být natáčení poměrně intenzivním zážitkem. Jaké byly největší výzvy?
Do příprav seriálu se hodně investovalo, takže jsem chtěl a musel přijít s něčím originálním. Chtěl jsem natočit seriál, který se neodehrává na jednom místě; chtěl jsem, aby se odehrával ve spoustě zemí. A to se i stalo: umožnilo nám to ukázat mechanismy praní špinavých peněz a podobně. Zároveň to celé muselo držet pohromadě; muselo to mít jasnou linii a rychlé tempo. Mým úkolem bylo dostat všechny tyto prvky i všechny tyto postavy do jednoho příběhu. A to byla výzva.
Plakát k sérii, foto: Canal +
O penězích a krvi / D’argent et de sang (Francie / Belgie, 2023, 12 epizod, celková stopáž 10 hodin 20 minut)
Režie: Xavier Giannoli, scénář: Jean-Baptiste Delafon, Xavier Giannoli, Antoine Lacomblez, kamera: Christophe Beaucarne, hudba: Erwan Castex, střih: Cyril Nakache, Mike Fromentin. Hrají: Vincent Lindon, Niels Schneider, Ramzy Bedia, Judith Chemla, Olga Kurylenko, David Ayala, Yvan Attal, André Marcon, Matthias Jacquin, Victoire Du Bois, Fabien Giameluca, Ary Gabison, Elora Españo, Miglen Mirtchev, Camille Moutawakil, Kamel Laadaili, Franz-Rudolf Lang.