Seriálová dávka: Podzimní depka s Markem Ruffalem je skoro tak dobrá jako Mare z Easttownu

Jednotka
Mark Ruffalo a Alison Oliver v seriálu HBO Jednotka, foto: HBO – Peter Kramer

Vítejte v nové rubrice Seriálová dávka, v níž vás Táňa Zabloudilová čas od času provede seriálovou džunglí a upozorní na to, co se ve světě seriálů právě děje, jaké se v něm objevují trendy, nebo před jakými dilematy stojí.

Tentokrát nejde moc o to, kdo je vrah. Kdo na HBO sledoval temný příběh z Easttownu, pamatuje si napětí končící až závěrečnou silnou pointou, která přichází se zjištěním, kdo z obyvatel malého města může za smrt místní teenagerky. Jednotka (v originále Task), sedmidílná aktuální seriálová meditace Brada Ingelsbyho o vyrovnávání se s odchody, ztrátami a životem po nich, začíná představením dvou hlavních hrdinů. Jeden z nich, Robbie (Tom Pelphrey), pracuje jako popelář a s kamarádem po nocích vykrádá dealerům skrýše. Je jasným adeptem na viníka všeho, co se brzy semele. Vyčítat mu to nejspíš nebudeme. Poznáváme ho jako muže, který se sám, respektive jen se svou neteří, stará o děti, čte jim před spaním pohádky, pracuje a občas sdílí krátké chvilky štěstí s kamarády.

O minimálně dekádu staršího Toma hraje mnohými oblíbený Mark Ruffalo, jehož figura stárnoucího, pomalu se sunoucího bývalého kněze, který se později stal agentem FBI, je okamžitě sympatická. Tom je emocionálně utlumený. Jeho dcera ráno raději odchází do školy o něco dřív, jeho přítel si není jistý, co při nečekané večerní pitce Tomovi vlastně říct. Co se pak při jednom nočním vloupání Robbieho a jeho party stane, to dokážeme docela snadno předvídat. Včetně toho, že právě Tom povede jednotku agentů ustanovenou pro dopadení trojice nočních lupičů v haloweenských maskách. Ingelsbymu, showrunnerovi a scenáristu Jednotky, jde tentokrát o něco jiného, než osudy postav vyprávět spolu s postupným odhalováním indicií o zločinu. Zajímá jej nyní hlavně to, jak všechny ty uvnitř zlomené postavy, s nimiž se v zalesněném pennsylvánském hrabství Delco setkáváme, tohle rodeo zvládnou. Kdo se ještě může vykoupit, kdo zvládne žít dál.

Trailer k sérii <em>Jednotka</em>, zdroj: YouTube
Trailer k sérii Jednotka, zdroj: YouTube

Malé životy ve velkých domech

I po představení ostatních figur, zejména dalších FBI agentů, kteří se ocitnou v oblasti, kde není téměř nic než lesy a domy připomínající chalupy, je zjevné, že showrunnera zajímá spíš jejich osobní historie a budoucnost než to, jak zasáhnou do ne příliš spletitého příběhu. Depresivního Toma by ambiciózní úkol mohl nastartovat. I ostatním by úspěch v pátračce spojené s motorkářským gangem mohl prospět. Máme tu mladou agentku ve vztahové krizi v podání britské herečky Alison Oliver (známé ze seriálu Konverzace s přáteli nebo filmu Saltburn), další ne zrovna zkušené agenty hrají hvězda Rodu draka Fabien Frankel a jihoafrická herečka Thuso Mbedu (před pár lety si zahrála ve skvělé seriálové adaptaci Pulitzerovou cenou oceněného románu Podzemní železnice). V Tomově domě na záblesk jakéhokoliv štěstí či naděje čeká jeho neteř Maeve, která se nečekaně stane komplickou svého strýce.

Co je tedy na dobře hodnocené novince HBO tak pozoruhodného – kromě výborných hereckých výkonů a dobrosrdečnosti vepsané do příběhu o překonávání nejtěžších traumat? Ingelsbyho seriál tentokrát tráví méně času s obyvateli specifické části Spojených států, spíše dává pocítit izolovanost životů ve velkých domech s verandami umístěných daleko od ruchu amerických velkoměst. Atmosféru plnou melancholie, touhy po lásce a rodině umocňují dojemně nasnímané lesy, soundtrack sestavený Danem Deaconem a opakující se drobnosti specifické pro tohle prostředí: Tomův kelímek s logem oblíbeného baseballového týmu Phillies, plechovky piv, zapalovače, plnovousy hranatých mužů z motorkářského gangu, paprsky slunce v zeleném lese.

Foto ze série HBO Jednotka Mark Ruffalo a Fabien Frankel v sérii Jednotka, foto: HBO – Peter Kramer

Zda nám to bude stačit k tomu, aby se z Jednotky stal náš oblíbený seriál, záleží zejména na tom, nakolik nám přirostou k srdci postavy a napojíme se na Ingelsbyho přemítání o tíze traumat a odpuštění. Čekat od seriálu to samé, co od extrémně populární Mare z Easttownu by však přineslo divácké zklamání. Ingelsby nás přivádí do světa převážně mužských postav, v němž ženy většinou nevydržely. Některé figury, zejména členové motorkářského gangu, jsou bohužel spíš karikaturami než plnokrevnými charaktery. Tenhle svět je tvrdý, temný, vládne mu patriarchát a všichni se potýkají s až příliš tíživými následky tohoto uspořádání. Zatímco Mare z Easttownu stála i na laskavosti a vtipu, Jednotka je – až na pár momentů – vážná jako zádušní mše.

Přesto jde o jedno ze současných seriálových děl, které může potěšit relativní originalitou či procítěnými dialogy. Nejde o vykalkulovaný titul, o jehož výrobě rozhodli producenti jen kvůli komerčnímu potenciálu. Ingelsbyho seriál má velké srdce, otázkou ovšem je, zda na publikum nebude až příliš ztrápené a někteří obyvatelé onoho světa až moc papíroví.

Pořád je tu zároveň možnost se určitým způsobem vrátit k Mare, která rovněž v pennsylvánském zapadákově řešila rok spící vraždu. A to, i pokud jste titul HBO už viděli. Jeho autor o tom sice nikde nemluví, existuje však britský seriál Happy Valley, jehož první sezonu vysílala BBC v roce 2014 a jehož hlavní postava – policejní seržantka Catherine Cawood – se nápadně podobá o sedm let později zrozené americké Mare.

Kate Winslet a&nbsp;Izzy King Kate Winslet a Izzy King v seriálu Mare z Easttownu, foto: HBO

Údolí reálných problémů

Ať už se Brad Ingelsby zmíněnou seržantkou, kterou ztělesnila jedna z nejoblíbenějších britských hereček Sarah Lancashire, inspiroval, anebo ne, tři sezony britské kriminálky patří k tomu nejlepšímu, co za poslední dekády v daném žánru vzniklo. Lze ji doporučit i publiku, které má raději co nejobyčejnější, realistické fikční světy. I tady je hrdinkou žena ve středním věku, která je navíc už babičkou. (Pozn. redakce: sérii Happy Valley svého času odvysílala Česká televize pod názvem Šťastné údolí, respektive první dvě sezóny z let 2014 a 2016; předloni pak vznikla sezóna třetí.)

Šťastné údolí nás z lesů amerického východního pobřeží přenese na sever Anglie, kde se zkušená policistka Catherine potýká jak s vážnými zločiny, tak s neutěšenými životními podmínkami zdejších obyvatel často závislých na drogách, sociálních dávkách a laskavosti spoluobčanů v důležitých funkcích. Se svým protivníkem tahle máma, sestra, manželka a babička svede boj stejně brutální, jak brutální byla jeho první vražda. Šťastné údolí je kriminálním příběhem provázaným s rodinnou historií Catherine ještě pevněji, než tomu bylo v případě Mare. Ze scenáristky Sally Wainwright udělal mezinárodní hvězdu píšící pro HBO.

Napínavá kriminálka i svého druhu sociální a rodinné drama fascinuje nelíčenou samozřejmostí, s níž hrdinka, která je ztělesněním „obyčejné ženské,“ zvládá nejtěžší zkoušky, ovšem zároveň průběžně selhává v dalších ohledech i dává najevo, co všechno při tom cítí. Tenhle seriál je skrytý diamant, který nepochybně ovlivnil řadu scenáristů a scenáristek a skutečně se zdá, že se mezi nimi nachází i Brad Ingelsby. Pokud vás nadchne, nebo naopak nepříliš vtáhne Jednotka, určitě zkuste jeho Mare z Easttownu či Šťastné údolí. Co dalšího se povedlo jeho skvělé autorce, o tom nejspíš někdy příště – její tvorba totiž stojí za to.

Související