Skety na pódiu aneb takhle jste vánoční písně nejspíš ještě neslyšeli
Skety, to je šestičlenné vokální těleso. Existuje od roku 2014. A už v témže roce získalo Zlatý diplom a ocenění The Ward Swingle Award v kategorii Jazz na mezinárodní soutěži Vokal Total v rakouském Grazu.
Zanedlouho poté Skety vydaly eponymní, pětatřicetiminutové album, obsahující devět skladeb. Bylo nominováno ve čtyřech kategoriích na mezinárodní žánrové ceny CARA (Contemporary A Cappella Recording Awards). Svůj debut tři ženy a tři muži nahrávali v podstatě dvakrát. Poprvé na soustředění se zpěvákem, lektorem a producentem Tobiasem Hugem. A teprve podruhé naostro – s producentem Erikem Bosiem ve studiu Sono. Vznik prvního alba podpořily v crowd-fundingové kampani téměř tři stovky fanoušků. V roce 2017 následovalo čtyřiapadesátiminutové album Týdytý, již vydané firmou Warner Music. K nahrávání si tentokrát Skety přizvaly řadu hostů: Ondřeje Rumla, Anetu Langerovou, Vojtěcha Dyka, Kláru Vytiskovou, Roberta Nebřenského či Lenku Dusilovou.
„Hlásíme se k odkazu jazzových a cappella souborů, ale jeho hranice rádi a často posouváme tam, kde by to mnozí nečekali a vytváříme tak svůj zvuk i styl. Kromě interpretací přejatých skladeb leží naše těžiště v autorské tvorbě, zejména z dílny skladatele Petra Wajsara,“ charakterizuje sama sebe šestice, kterou tvoří: Veronika Vítová, Alice Bauer, Marta Kloučková, Michal Strnad, Štěpán Janoušek, Petr Wajsar. Když si projdete jejich profily na webových stránkách Sket, zjistíte, že jde o lidi mimořádně činorodé a často se v jejich muzikantských drahách vyskytuje pražská Konzervatoř Jaroslava Ježka. Název souboru odkazuje k anglickému výrazu scat, který se používá pro improvizovaný jazzový zpěv.
„Jste vždy za všech okolností skutečně a cappella souborem bez playbacků, elektronických zvuků a dalších efektů?“ zněla jedna z otázek, který se Sketami vloni pro časopis Rock & All vedl Leoš Kofroň. Petr Wajsar na to odpověděl: „To je velmi dobrá otázka, protože už jsme zaslechli nařčení, že používáme playback. Tohle je však například na soutěžích zakázané. Všechny prostředky, které kapela může mít, je metronom, smí používat elektronické procesory a reálně, tedy právě v tu chvíli nahraný looping. To znamená, že dopředu skutečně nemáme nic a je jen na nás, co v daný okamžik do té smyčky nahrajeme.“
Koncert, z něhož vám zde nabízíme záznam, se konal v pražském Klubu Jazz Dock v neděli 9. prosince 2018. „Koncert byl pojat zčásti spíše klasicky a zčásti vánočně. První půlku si šestice užívala s písněmi, které se na jazzdockovém podiu objevují i v jiný než vánoční čas – ať už se jednalo o covery písní, třeba Mr. Sandman, v jehož vtipném podání si ženy ze Sket hrají na zpívající muže a naopak, či o originální kousky třeba z druhého alba nazvaného Týdytý,“ referovala o vystoupení následující den na serveru Informuji.cz Eva Ticháková. A po pauze Skety „nastoupily na stage s vánočními svetry. A zpěváci v nich zvládli i přes značné teplo v sále vydržet po celý úsek vánočních písní, jejichž a capella úpravy opravdu stály za poslech. Ať už se pustili do odvážné pětičtvrťové verze Nesem vám noviny smíchané s jazzovým standardem Take Five, odvázali se v rapové úpravě Dej Bůh štěstí či zvážněli u improvizované Byla cesta byla ušlapaná, výsledek byl takřka dokonalý.“
Kromě koncertů a nahrávání Skety provozují organizátorskou a osvětovou činnost. Tři roky pořádají Prague A Cappella Festival, na němž představují zahraniční soubory pracující výlučně s lidským hlasem. Letošní ročník proběhl od 2. do 4. listopadu v Jazz & Cocktail Clubu U Staré paní. Součástí festivalu jsou i workshopy.