Vážně je tam tenhle zvuk? V seriálu Song Exploder demontují hudebníci písně

přípravy na natáčení
Příprava natáčení dialogu Hrishikeshe Hirwaye a americké zpěvačky, skladatelky, klavíristky a producentky Alicie Keys pro seriál Song Exploder, foto: Netflix – Matt Sayles

„Celou dobu jsem si myslel, že Losing My Religion je o ztrátě víry! Je to moje nejoblíbenější píseň, a teď snad budu muset přepsat celý svůj dospělý život,“ postěžoval si mi kamarád. Pár dní předtím jsem mu doporučil podívat se na epizodu seriálu Song Exploder, v níž americká rocková skupina R.E.M. vysvětluje okolnosti vzniku svého asi největšího hitu z roku 1991.

Michael Stipe Frontman kapely R.E.M. Michael Stipe vypráví o písni Losing My Religion, foto: Netflix

R.E.M. jsme spolu hltali na střední škole a skladba Losing My Religion byla pro kamaráda soundtrackem k pubertálnímu vyrovnávání se s vírou, v níž ho vychovali rodiče. A teď mu Michael Stipe v seriálu, vycházejícím z populárního podcastu, prozradil, že enigmatický text Losing My Religion je ve skutečnosti o neopětované lásce, přesněji o nejistotách spojených s milostným vyznáním, které nejspíš dopadne špatně. Bezmála třicet let jsme oba píseň poslouchali špatně! Pokud jste stejně jako můj kamarád kolem některých písní postavili svůj život a máte jejich význam zafixovaný, možná Song Exploder vynechejte. Mohli byste litovat, jako on.

Publicista Hrishikesh Hirway s hudebníky někdy rozebírá jejich největší hit (jako v případě R.E.M.), jindy je to píseň ukrytá na řadovém albu, která má specifický příběh, což je případ tracku 3 Hour Drive, o němž v jednom díle mluví Alicia Keys. V lamentu o odloučení od milované osoby se Keys ve studiu potkala s britským zpěvákem Samphou, jemuž právě zemřela matka. Píseň původně o tom, jak se zpěvačce na turné stýská po malé dceři, tak dostala díky Samphově vkladu nový rozměr.

V dalším díle R&B zpěvák Ty Dolla Sign vysvětluje, jak je skladba LA spojená s příběhem jeho bratra, který je uvězněn za zločin, jejž nespáchal. A skladatel Lin-Manuel Miranda vypráví genezi písně Wait For It z veleúspěšného muzikálu Hamilton o otcích zakladatelích amerického státu. Text refrénu ho prý napadl v metru cestou na večírek, a když na něj dorazil, jen se tam otočil a zamířil zpátky domů píseň, která mu hrála v hlavě, dopsat.

z natáčení seriálu Zpěvačka, skladatelka, klavíristka a producentka Alicie Keys vypráví Hrishikeshu Hirwayovi o písni 3 Hour Drive, foto: Netflix – Matt Sayles

Čtyři nové díly Song Exploderu, které měly premiéru na Netflixu počátkem října, navazují na bezmála dvě stovky podcastových epizod. Hrishikesh Hirway je začal zveřejňovat v lednu 2014 a podcast se skoro vzápětí zařadil mezi ty nejžádanější. První díl byl věnovaný skupině The Postal Service a jejich písni The District Sleeps Alone Tonight; úvodní série se vůbec točila hlavně kolem méně známých „indie“ projektů.

Jak rostla sláva podcastu, mohl si Hirway dovolit oslovovat čím dál větší hvězdy. A tak se v Song Exploderu už objevili třeba U2, Iggy Pop, Metallica, Norah Jones nebo The Killers. Těžištěm však nadále zůstávají hudebníci na okraji mainstreamu, kteří obvykle mluví o právě vydaných skladbách. Dává to smysl: hity už rozebíraly jiné dokumenty – Hirwaye nakonec mnohem víc než šťavnaté historky spojené se šlágry, zajímá proces, s nímž pracují hudebníci napříč žánry. Jak se třeba z melodie zamumlané do mobilu zrodí celá píseň, kterou známe z desky.

Na rozdíl od televizního dokumentu, kde Hrishikesh Hirway navštěvuje muzikanty a pokládá jim všetečné otázky, mluví v podcastu tvůrci většinou sami. K dispozici mají často kromě demonahrávek takzvané stemy – oddělené záznamy jednotlivých nástrojů, jakési součástky písní, na nichž se dobře vysvětlují tvůrčí postupy a rozhodnutí.

Podcastová verze Song Exploderu občas sklouzává do nerdských detailů, které si užijete, když jste fanoušci dotyčného interpreta. Kamery dokumentaristů Netflixu naopak umí záplavě informací odlehčit. Nejsilnější moment první sezony přichází při sledování Michaela Stipea, který po letech poslouchá původní izolované nahrávky svého hlasu z Losing My Religion a ve tváři mu hrají silné emoce. Anebo když ve stejném díle objeví bubeník Bill Berry v jedné stopě písně zvuk tleskání, o němž byl přesvědčený, že v písni vůbec nebyl. „Vážně to tam je!“ vykřikne v jeden okamžik a divák je svědkem nezvyklé hudební epifanie.

barevné logo s písmenem E Logo podcastu Song Exploder. Jeho vizualita je pochopitelně využita i ve stejnojmenném seriálu Netflixu, zdroj: songexploder.net

„Rozmontovávání písní“, které slibuje znělka Song Exploderu, bude někomu možná znít trochu násilně. Na místě je otázka, zda dotyčné písně tím neztratí svá tajemství, když je začneme pitvat? Možná ano, ale na druhou stranu dostaneme něco jiného – vhled do míst, kam se obyčejně posluchač nepodívá, totiž do myšlenkových pochodů a tvůrčích postupů hudebníků. I proto Song Exploder stojí za vidění i za slyšení.

Související