Večer s letošními hudebními cenami Vinyla. Alternativa, která se nezdráhá říct: Jsme tady!

Vinyla 2023
Vinyla 2023: Toyota Vangelis (vlevo) za své album Výklopné světlomety získal ocenění pro desku roku. Vpravo od něho ve zlatavých šatech Klara Wodehn, laureátka ceny za Objev roku. Foto: Vinyla – Jan Kuča

Na úvod výsledky: Za objev roku porota určila Klaru Wodehn. Nejlepší deskou je debut Toyoty Vangelise Výklopné světlomety. Za počin roku byla zvolena iniciativa Nadšením nájem nezaplatíš, která upozorňuje na pracovní podmínky umělkyň a umělců, publicistek a publicistů. Ocenění pro nejlepšími hudební publicistky a publicisty roku získala autorská dvojice Julie Pátá a Timon Láska.

Křehký a upřímný projev na pozadí beatů rozehrál prostory Lucerna Music Baru ve středu 6. března okolo osmé hodiny večerní. Producentka a vokalistka Klara Wodehn ve zlatavých šatech a v botech na vysoké platformě prosekávala svými rapy prostor a na křídlech se nesla zpět. Brněnská rapperka a audiovizuální umělkyně originálně konstruuje a dekonstruuje hyperpop, jak ji později večer při předávání ceny za Objev roku vystihla publicistka Michaela Peštová. Ve své hudbě propojuje rap s vlivem elektroniky, při koncertu doplněný o psychedelické vizuály, k nimž sbírá inspiraci mimo jiné ve svých lucidních snech, které co do významu považuje za rovnocenné realitě.

Po křtu limitované LP, která každoročně prezentuje tvorbu všech nominovaných a k níž letos vytvořila vizuál výtvarnice a hudebnice Pavla Bastlová alias Tokyo Drift, vnesl do večera klidnější tóny set s pianem Anny Vaverkové. Melancholická všednost jejího civilního elektronického popu zaujala střed pódia. Vaverková vypráví ve svých písních o životě, o lásce a o snech, výsostně lidským způsobem s neznatelným dramatickým gestem. Přizvala diváky blíž: „Máte se dobře? Nemusíte, jestli se necítíte.“ Její drobný osobní komentář o tom, že ji na Mezinárodní den žen čeká práce na informační lince, pootevřela téma přivýdělků umělců. „Nemusíte se stydět, všichni moji oblíbení zpěváci side kick měli.“

Vinyla 2023 Vinyla 2023: Pohled do Lucerna Music Baru při vystoupení Klary Wodehn, foto: Vinyla – Jan Kuča

První ocenění během večera připadlo na hudební publicistiku; tato cena nese jméno předčasně zesnulé redaktorky Fullmoonu Jany „Apačky“ Grygarové. Předávající Táňa Zabloudilová a Matěj Čech ocenili, že někdo kulturní publicistiku dělá. A dobře. Vítězové Julie Pátá a Timon Láska vyzvali: „Pojďme budovat zdravý prostor, který bude podporovat začínající žurnalisty. To, že je obor prekarizovaný, nás neodradí.“ Porota na dvojici, jež má společný blog Pátá Láska, ocenila, že má „přesah do mnoha publicistických žánrů. Oba autoři jsou příkladem inspirativní mladé kulturní novinařiny, která je velkým příslibem do budoucna. Své texty současně podrobují vzájemné oponentuře a konzultacím. V individualizovaném a konkurenčním mediálním prostředí, které stabilitu nenabízí, si vytvářejí vlastní podpůrné struktury a platformu pro vzájemnou inspiraci: právě ve dvojici nacházejí sílu i smysl fungovat zvlášť.”

V rámci letos potřetí vyhlášené výzvy Bastl Electronic Track pro začínající producenty a producentky porota vybrala skladbu Drill od Josefíny Trantinové alias Fæ Bestia. Její ocenění bylo dobrou zprávou pro ty, kteří mají pocit, že se jim nedaří – mezi nominovanými totiž nebyla poprvé a podle vlastních slov už ztrácela naději, a přece se letos dočkala.

Petra Hermanová objala svou autoharfu v půl desáté večer a mrazivé vibrace projely celým Lucerna Music Barem. Změnila se barva scény i atmosféra prostoru – nabyla žlutofialové teskné intenzity. Drásavé melodie proměnily prostor v ring vytvářející soustředěný souboj sám se sebou a svými emocemi. Hermanová získala v roce 2011 jako frontmanka kapely Fiordmoss úplně první cenu Vinyla za objev roku. Teď hledá a nachází vlastní hlas – a inspiraci vedle středověké sakrální hudby našla v drobu a doom metalu.

Vinyla 2023 Vinyla 2023: Timon Láska a Julia Pátá převzali cenu za hudební publicistiku; vpravo moderátorka Linda Bartošová, foto: Vinyla – Jan Kuča

Mezi nominovanými festivalem Bukolika, kolektivem Jednota Neratov a  brněnským labelem Butterclub nakonec obdržela v kategorii Počin roku z rukou Anety Martínkové iniciativa Nadšením nájem nezaplatíš. Téma kulturní publicistiky aktivně komunikuje ve veřejném prostoru a apeluje na politiky, aby nejen mediální, nýbrž celý umělecký sektor důstojněji zprofesionalizovali zavedením statusu umělce. „Znamená to, že jsme anomálie, která vyčnívá – ve sdružování je proto velká síla. Ať už se budete spojovat pomoci profesních organizací nebo jinak, nebyl lepší čas vytvářet dobré prostředí, a to i proto, že česká žurnalistika na tom ve sdružování není nejlepší,“ okomentovali laureáti svoje vítězství.

Závěrečnou náladu, která klub držela do půlnoci, „zařídil“ producent Václav Peloušek aka Toyota Vangelis těsně po obdržení ceny. Předávají publicista a moderátor Radia 1 Vojtěch Tkáč zdůraznil konkurenci v aktuálním ročníku: „Skvělá zpráva pro českou alternativní scénu by to byla, ať už by vyhrál kdokoliv.“ Toyota Vangelis, osobitě zasazující hyperpop do kontextu české alternativní hudby, pak na pódiu manifestoval sdružování – přizval všechny nominované. „Jeho oceněné debutové album současnou elektroniku dekonstruuje do posledního komponentu a znovu skládá dohromady v nové nečekané formě. Album osobitě zasazuje hyperpop do kontextu české alternativní hudby a publikum strhne nejen zvukem, ale i svou celkovou neonovou estetikou,“ doplňuje porota zdůvodnění této své volby.

Autorka je redaktorka, scenáristka a dramaturgyně, působí v České televizi.

Související