Forum Marienbad: Audiovizuální eseje II
14. 6. 2025 14:30, Mariánské Lázně

- Typ akce
- Ve měste
- Místo
- Dům Chopin
Hlavní 47/28, Mariánské Lázně
zobrazit na mapě
(dis)Orienting horror: Feeling queerly / Lucy Fife Donaldson / Spojené království, 2024 / 8 min. / anglicky – Tato audiovizuální esej nenabízí queer výklad konkrétního filmu, ale zkoumá samotnou videografickou formu jako queer metodologii. Vychází z prostorového pojetí queer identity podle Sary Ahmed a přenáší její otázku – „co znamená být orientovaný?“ – do prostředí hororového žánru. Skrze obraz i střih hledá způsoby, jak rozvíjet queer potenciál v odporu vůči přímé linii a jejím normám. Jakou roli hraje „žánrová cesta“ při formování orientace samotného žánru?
Thelma & Louise: Rape Culture, Mudflaps, and Vaginal Horizons / Dayna McLeod / Kanada, 2024 / 6 min. / anglicky – Izolace hněvu hlavních hrdinek filmu Thelma a Louise (1991, režie Ridley Scott) je výchozím bodem této videoeseje, která zkoumá jejich reakce na osobní i systémové patriarchální násilí. Pomocí animace, dělené obrazovky a supercutu mizí mužské vedlejší postavy ze záběru, aby mohla naplno zaznít odpověď Thelmy a Louise. Představujeme si také „mudflap girls“ – nyní ženy z masa a kostí, které mluví a vzdorují. Závěrečný skok ze srázu se proměňuje v hluboký ponor do vaginy – symbolu, který bývá zjednodušeně spojován s ženským tělem.
Shadow Self: On Agnès Varda's Documenteur / Sadia Quraeshi Shepard / USA, 2024 / 7 min. – Ve videu Shadow Self: On Agnès Varda’s Documenteur je propojena filmová historie, analytický přístup a autoetnografie. Scény z Documenteur jsou znovu sestříhány a remixovány, doplněny o původní záběry a siluety, které navazují na tvůrčí strategie Agnès Vardy. Průběžně se objevuje otázka, jak a proč nás některé filmy oslovují, co je tím neuchopitelným procesem, který určuje, k jakým dílům cítíme přitažlivost a proč si je volíme jako objekty zkoumání či obdivu.
Pausas / Pauses / Rachel Randall, Catherine Grant / Spojené království, 2024 / 12 min. / anglicky – Pausas / Pauses je videografická kompilace, která čerpá ze sedmi současných latinskoamerických filmů s ženskými protagonistkami vykonávajícími placenou domácí či úklidovou práci. Skládá a konfrontuje scény, v nichž si tyto pracovnice vybojovávají krátké pauzy uprostřed náročné rutiny. Pausas / Pauses tak odhaluje opakující se motiv, který působivě zachycuje možnosti vnitřního života a psychické svobody, jež si tyto ženy dokážou vytvořit…nebo alespoň na chvíli dopřát.
Imaging Orphée / Orphée imaginé / Jenny Oyallon-Kolosk / USA, 2025 / 9 min. / anglicky, franouzsky – Co kdyby Jacques Demy natočil Parking jinak? Imaging Orphée / Orphée imaginé si hraje s představou alternativní minulosti – pomocí střihu, remixu a kontrafaktuální spekulace zkoumá, jak mohl jeho hudební queer film z roku 1985 vypadat jinak. V dialogu s Demyho stylem i současnými médii vzniká nová verze Orfea, který zpívá napříč časy i kulturami.
Baby It's You (Lucy Dacus Edit) / Ian Garwood / Spojené království, 2024 / 15 min / anglicky – Co se stane, když se fanouškovská tvořivost potká s akademickou střihovou žiletkou? Baby It’s You (Lucy Dacus Edit) remixuje teen romanci Johna Saylese z roku 1983 pomocí principů fanvidu a importované popové hudby. Zkoumá, jak může převzatá píseň proměnit vyznění příběhu, a zároveň si pohrává s fanouškovskými zvyklostmi – jako je vymazání původního soundtracku a posun pozornosti čistě k obrazu.
To See You (is to love you): Novak variations. / John Gibbs / Spojené království, 2024 / 8 min. / anglicky – Tato videoesej remixuje prvky filmů Pushover (1954), Okno do dvora (1954) a Vertigo (1958), aby odhalila překvapivé souvislosti mezi nimi a zároveň vzdala hold hereckým výkonům Kim Novak. Skrze nový střih navrací jejím postavám subjektivitu a moc, a to navzdory všudy přítomnému mužskému pohledu, který je v původních filmech rámuje.
Veškeré informace o pořádané akci pro vás připravila redakce webu GoOut.