Joe Sanders‘ Parallels + James Brandon Lewis Trio
28. 4. 2025 19:30, Brno
- Typ akce
- Koncert
- web
- https://www.cabaretdespeches.com
- Místo
- Cabaret des Péchés
Palác Jalta, Dominikánského náměstí 2, Brno
zobrazit na mapě
Joe Sanders’ Parallels a James Brandon Lewis Trio vystoupí 28. dubna v Cabaret des Péchés.
Od chvíle, kdy v roce 2002 odjel ze Středozápadu do Kalifornie, aby navštěvoval Brubeck Institute, měl kontrabasista Joe Sanders to štěstí vystupovat a učit se po boku největších osobností jazzu. A parádní jízda pokračovala i dál: Dave Brubeck, Christian McBride, Terence Blanchard, Ron Carter, Roy Hargrove, John Clayton, Charlie Haden, Herbie Hancock, Charles Lloyd nebo Wayne Shorter. Úchvatná galerie do pouhých čtyřiceti let věku.
Po dokončení studií Brubeck Institute a následného vzdělávání v institutu Theloniouse Monka se v roce 2007 Sanders přestěhoval do New Yorku, kde i nadále bral hodiny v nejrůznějších vzdělávacích programech, zároveň se ale stal velmi aktivní součástí jazzové scény. Navazoval bohaté muzikantské, ale i lidské vztahy jak s hudebníky svojí generace, tak se stále aktivními legendami stylu, díky čemuž dokázal obsáhnout jak klasické hráčské styly, tak soudobé hudební trendy v jazzu.
Zlomový byl pro Joea Sanderse rok 2012, kdy na uznávaném labelu Criss-Cross vydal debutové sólové album Introducing Joe Sanders. O rok později nastoupil do kapely Charlese Lloyda, hudebníka, který Sandersovi nejen umožnil další rozvíjení muzikantských schopností, ale otevřel mu i obzory ve smyslu myšlenkových a filozofických přesahů sdílené hudby. V roce 2017 jako leader vlastní kapely Joe Sanders' Infinity vydal druhé album Humanity, které se stalo hudebním komentářem reflektujícím svět plný násilí a autorovu touhu po mezilidském soucitu a lásce. V období pandemie Covid-19 se Joe Sanders soustředil na sebevzdělávání v oblasti elektronických pomůcek využitelných k jeho hudbě, ve sféře produkce a kompozice, ale také prohloubení schopnosti hry na další nástroje, zejména klavír a bicí. V říjnu 2024 pak vydal třetí album Parallels, které je výsledkem tohoto samostudia a je složeno jak z živě nahraných skladeb, tak hudby pořízené v jeho domácím studiu, kde sám ovládá všechny nástroje. Na JazzFestBrno ovšem přiveze Joe Sanders svoji autorskou hudbu v klasičtějším, kvartetním obsazení.
Saxofonová legenda Sonny Rollins rozhodně není z těch, kteří by někomu zbůhdarma mazali med kolem úst. V případě svého nástrojového kolegy Jamese Brandona Lewise však učinil výjimku: „Když poslouchám tebe, poslouchám Buddhu, poslouchám Konfucia… poslouchám hlubší smysl života. Udržuješ svět v rovnováze.“
James Brandon Lewis, syn kazatele, vyrostl v Buffalu de facto v kostele, kde zněl gospel, zatímco doma poslouchal díky rodičům „titány“ jazzu. To mu nejen vytvořilo kulturní základ, na kterém staví dodnes, ale vedlo jej to také už v mládí do muzikantského prostředí, když se měl možnost setkat – už coby začínající saxofonista stavějící na klarinetovém základě, který hloubil od devíti let – s místními umělci, jako je freejazzový saxofonista Charles Gayle a saxofonista Grover Washington Jr. Jako mladý dospělý se Lewis přestěhoval do New Yorku a věnoval se hudbě v mnoha různých směrech, pravidelně hrál s basisty Williamem Parkerem a Jamaaladeenem Tacumou z kapely Prime Time Ornette Colemana, stejně jako s trombonistou Craigem Harrisem a mnoha dalšími.
Jako leader debutoval v roce 2010 a téměř okamžitě začal přitahovat pozornost médií, která oceňovala jeho hluboké spirituální gospelové kořeny, od kterých se nikdy nebál vydat do freejazzových, funkových nebo hiphopových vod. Obzvláštní pozornost si získalo album The Jesup Wagon (2021), kde se saxofonista dotkl nejen gospelu, ale i blues a jižanské dechové hudby. Zajímavou odbočkou na jeho cestě byla spolupráce s experimentujícím, ale zároveň tradici dokonale ovládajícím kytaristou Markem Ribotem, která vyústila k podepsání smlouvy s respektovaným vydavatelstvím ANTI-.
Zatím posledním saxofonistovým experimentem je album The Messthetics and James Brandon Lewis (2024), které mimochodem v říjnu představil v pražské MeetFactory: totiž partnerství s post-punkovou kapelou The Messthetics, v níž hrají členové slavné rockové kapely Fugazi. Určitý „punkový“ rozměr ovšem má i Lewisovo jazzové trio, které má nekonvenční obsazení saxofon – elektrické violoncello – bicí. Přičemž alfou i omegou tvorby tohoto mimořádného „power tria“ je podle protagonisty dosažení absolutní energie.
Veškeré informace o pořádané akci pro vás připravila redakce webu GoOut.