Maja Štefančíková: Prchavé sousoší

31. 7. 2025 16:00, Praha

Typ akce
Výstava
web
http://www.galerierudolfinum.cz/cs/
Místo
Galerie Rudolfinum
Alšovo nábřeží 12, Praha
zobrazit na mapě

Doprovodný program k aktuální výstavě Iván Argote: Radical Tenderness, jehož autorkou je umělkyně Maja Štefančíková. Migrující performativní akce se uskuteční ve čtvrtek 31. července od 16:00 do cca 20:00.

Charakteristickým médiem slovenské umělkyně Maji Štefančíkové je procesuální performativní akce. Ve své tvorbě se zabývá společenskými fenomény, jako jsou práce, instituce nebo umělecký provoz. Zkoumá a komentuje estetický prožitek, vnímání a paměť. Dlouhodobě se věnuje otázkám divácké percepce, kterou testuje prostřednictvím nenápadných, často až neviditelných, prázdných, tichých nebo jinak subverzivních vstupů, jimiž se snaží aktivovat skryté roviny vnímání.

V centru města, jehož historie je úzce spojena s politickou reprezentací proměňujících se společenských zřízení, realizuje migrující performativní akci spolu se skupinou dalších umělců. Ti během akce tesají prchavá melodická sousoší. Nástroje běžně určené k opracovávání kamene se proměňují v hudební nástroje a každý úder se stává skladebným prvkem. Výsledkem však není koncert, nýbrž nehmatatelná zvuková „socha“, která dotváří veřejný prostor z jiné perspektivy a „rozeznívá“ otázky spojené s přístupem k tradiční sochařské tvorbě.

Sochy z bronzu a kamene na první pohled působí jako pevné a neměnné formy. Už antický koncept damnatio memoriae však naznačuje, že ani nejstabilnější materiál nezaručuje jejich věčné trvání. Pomníky a památníky jsou tak mnohem křehčí, než se může zdát. Akce reaguje nejen na kontextuální proměny veřejného prostoru – často vyvolané politickými zvraty a vedoucí k „bourání idolů“ – ale pracuje také s kolektivní a individuální pamětí poučeného diváka, znalce historie i náhodného kolemjdoucího.

Maja Štefančíková tematizuje to, co při pohledu na sochařský objekt obvykle zůstává opomenuto. Zdůrazňuje samotný proces vzniku – modelování a přetváření materiálu, dynamiku těla tvůrce při práci i zvuk, který při opracovávání kamene vzniká. Směřuje tak pozornost od sochy jako neživého, strnulého a mlčícího objektu k živé akci, k performativnímu aktu. Zvuková socha se znenadání objevuje a stejně nepozorovaně mizí – aniž by po sobě zanechala hmotnou stopu.

Veškeré informace o pořádané akci pro vás připravila redakce webu GoOut.

nejčtenější články