Zaostřeno na umění: Umění ve filozofické zpovědnici II

18. 10. 2023 - 29. 11. 2023, Praha

Typ akce
Ve měste
web
https://www.ngprague.cz/o-nas/budovy/veletrzni-palac/
Místo
Veletržní palác
Dukelských hrdinů 47, Praha
zobrazit na mapě

Od Dušiček ke koncům světa neboli šestero setkání o prolínání filozofie, umění a vědy nad vybranými díly z expozice 1918⁠–⁠1938: První republika

Kde se v přírodě bere něco takového jako „krásné“ jevy? Lze si porozumět s cihlou vrženou do okna? Může obraz existovat jako člověk? Ve spolupráci s Fakultou humanitních studií Univerzity Karlovy NGP nabízí už druhý ročník cyklu komentovaných prohlídek. Filozofové prostřednictvím dialogu s kurátorkami a edukátorkami NGP Markétou Čejkovou, Alicí Němcovou, Annou Pravdovou a Monikou Švec Sybolovu nechají „vyprávět“ vybrané obrazy a sochy, které samy za sebe promluvit nemohou. Každé z takto „polichocených“ děl se zároveň stane východiskem pro zamyšlení nad aktuálními problémy; tentokrát se zaměří na environmentální krizi a rozvodové řízení mezi člověkem a přírodou. Co lidem mohou obrazy při filozofickém výslechu prozradit o světě, který si sám nerozumí?

Kdy? Kurz bude probíhat každou středu od 16:00 18.10. ⁠– ⁠29.11. 2023 (kromě 25/10 2023)

Kde? Veletržní palác: Dukelských hrdinů 47, Praha 7, 1918⁠–⁠1938: První republika, expozice ve 3. patře

Program:

  • 18. 10. Když obraz existuje a co se mu zdá
    • Felix Borecký, Anna Pravdová: Představení přednáškového cyklu
    • Felix Borecký: Mystické struktury imaginárna neboli durandovská úvaha nad obrazem Zelené obilí Vincenta van Gogha o jednom podivuhodném typu imaginativního snění
    • Petr Prášek: Když obraz existuje jako člověk neboli o přírodě jako dynamické živoucí síle, z níž se člověk i svět okolo něj neustále nově rodí; úvaha nad obrazy Paula Cézanna, Paula Klea a Vincenta van Gogha
    • Anna Pravdová, kurátorka NGP
  • 1. 11. Nedělejte rychlé pohyby neboli obraz jako vyjednavač mezi člověkem a přírodou
    • Martin Vrabec: Kde se v přírodě bere něco takového jako „krásné“ jevy, od květin až po zbarvení ptáků? O nesamozřejmosti podoby života, jež se vyvinula na Zemi, a o možných alternativách; úvaha nad obrazy Karla Maye, Eugena von Kahlera a Maxe Švabinského
    • Ondřej Váša: Lze si porozumět s cihlou vrženou do okna? Jak žít pospolu? A jak navázat kontakt nikoli skrze slova a významy, ale skrze schopnost dotýkat se a být dotčen? Neboli průchod Topičovým salonem a pokus o estetickou diplomacii mezi člověkem, živou přírodou a neživými objekty skrze umění
    • Markéta Čejková, historička umění a lektorka NGP
  • 8. 11. Mezi dělníkem a vodníkem, mezi městem a močálem
    • Tomáš Mašek: Jak probíhá komunikace mezi člověkem a přírodním prostředím a jaká dědičná imaginativní zatížení promlouvají z bažin a temných hvozdů? Úvaha nad obrazy Toyen Hlas lesa a Močál
    • Monika Švec Sybolová, edukátorka NGP
    • Jiří Tourek: Jaké naděje jsme vkládali do architektury, jež měla nahradit nehostinnou přírodu, a jak to s těmito alternativními introvertními světy nakonec dopadlo? Úvaha nad obrazy Georga Braqua, Emanuela Famíry a Maxima Kopfa
    • Alena Kotyza, edukátorka NGP
  • 15. 11. Výpary města aneb umělecké tance sv. Víta
    • Jakub Chavalka: Teigův program „umění pro všech pět smyslů“ neboli úvaha nad obrazy Jindřicha Štyrského a Toyen o cestě od poetismu k surrealismu a znovuobjevené přírodě, jež se dá hníst
    • Irena Řehořová: Úvaha nad snímkem Otakara Vávry a Františka Piláta Světlo proniká tmou (1930) o filmu jako novém uměleckém nástroji neboli co se stane, když z přírody vycizelujeme světlo, pohyb, rytmus a zvuk a rozpohybujeme je do nové emocionální rapid montáže
    • Anna Pravdová, kurátorka NGP
  • 22. 11. Konec se blíží!
    • Václav Hájek: Křivé obrazy aneb moderní vychýlení z rovnováhy. Mnohavrstevnatá procházka napříč expozicí se zaměří na diagonální a šikmé osy a směry v obrazech jakožto symptomy hroutícího se starého řádu, destrukce, krize, rozpadu dosavadních jistot a „pádu“ do nové doby
  • 29. 11. Jásejte, konec je tady!
    • Tomáš Kobes: Lidé od nepaměti přemýšlejí o původu světa a jeho možných koncích. Cílem závěrečného zastavení nad obrazem Antona Jaszusche Poslední soud bude ukázat, jak lidé přemýšleli o konci světa a jak se tyto úvahy promítají i v současnosti do způsobů přemýšlení o environmentální krizi a jejích možných dopadech na budoucnost lidstva a naší planety
    • Ondřej Váša: A co když tento konec přinejmenším podvědomě vítáme a přivoláváme? Neboli dodatek o úděsech války a pudu ke smrti, v rámci kterého se lidé chtějí stát bezcitnými kameny s chladným srdcem
    • Alice Němcová, kurátorka NGP

Změna programu vyhrazena.

Veškeré informace o pořádané akci pro vás připravila redakce webu GoOut.

nejčtenější články