Bonusy k Echu Pražského jara 2020 – díl druhý

chlapec hrající na klavír
Koncentrace. Z koncertu Salon ZUŠ, který 15. května 2020 proběhl v Anežském klášteře v rámci festivalu Pražské jaro 2020, foto: Pražská jaro – Petra Hajská

Základem Pražského jara 2020 je jedenáct koncertů živě přenášených z pódií pěti pražských koncertních síní a jedné brněnské. Všechny koncerty lze bezplatně sledovat na webových stránkách www.festival.cz, vybrané koncerty zprostředkovávají Česká televize a Český rozhlas. Festivalovými večery provází Ondřej Havelka. Kompletní program festivalu naleznete ZDE.

Kvarteto přítomných videí tvoří rozšířené verze některých příspěvků, z nichž sestává druhý díl letošního Echa Pražského jara. Televizní verze pořadu trvá čtyři a půl minuty, součet našich bonusů, které natočil Martin Kubala, tuto stopáž bohatě přesahuje.

V dnešním kvartetu bonusů se moderátorka Jitka Novotná pěvkyně Dagmar Peckové a tří mentorů, kteří rok vedli nadané žáky základních uměleckých škol v rámci projektu MenART, konkrétně pěvkyně-sopranistky Kateřiny Kněžíkové, koncertního mistra, houslisty Jana Fišera a pianisty Iva Kahánka.

Pro kontext se patří uvést, kde byly následující rozhovory natočeny a fotografie nasnímány. Stalo se tak v pražském Anežském klášteře, v němž 15. května 2020 proběhl koncert nazvaný Salon ZUŠ a na němž vystoupili stipendisté projektu MenArt v oborech klavír, housle a zpěv – právě pod „dohledem“ výše zmíněných mentorů.

Dagmar Pecková

Pěvkyně Dagmar Pecková s vervou sobě vlastní vzpomíná na svou první účast na Pražské jaře a na to, jak jí vystoupení na pěvecké soutěži tohoto festivalu otevřelo dveře do světa. Posléze se vyznává, jak má tento festival ráda a jak – a proč – je na jeho existenci pyšná. A nakonec uvažuje, jaké to je zpívat během karanténních omezení bez publika čili obracet se k lidem prostřednictvím internetu.

Jan Fišer

Mentor, houslista Jan Fišer (*1980) ve svém krátkém příspěvku sumarizuje, co jemu osobně vedení dětských muzikantů dalo. On sám vystudoval housle na Pražské konzervatoři a absolvoval soukromou výzkumnou univerzitu Carnegie Mellon University – School of Music v USA ve třídě koncertního mistra houslisty a dirigenta Andrése J. Cárdenese. Fišerovou hlavní náplní je práce koncertního mistra, uměleckého vedoucího a občasného dirigenta orchestru PKF – Pražské komorní filharmonie.

Kateřina Kněžíková

„Práce, práce a radost – to nás posouvalo neustále dál,“ poznamenává sopranistka ke svému angažmá mentorky umělecky nadaných dětí. Kateřina Kněžíková (*1982) absolvovala Pražskou konzervatoř a HAMU v Praze. Od roku 2006 je stálou členkou Opery Národního divadla Pohybuje se především v lyricko-koloraturním repertoáru, vystupovala na řadě festivalů, spolupracovala s předními orchestrálními tělesy a dirigenty. V současnosti Kněžíková náleží k nejvytíženějším a nejpopulárnějším sopranistkám na tuzemské scéně.

Ivo Kahánek

Někteří ti mladičtí hráči jsou lepší, než jsem byl já v jejich věku, přiznává ve videu pianista Ivo Kahánek (*1979), který hraje na klavír od svých čtyř let. Je absolventem ZUŠ ve Frýdku-Místku, Janáčkovy konzervatoře v Ostravě Akademie múzických umění v Praze. Absolvoval stáž na londýnské Guildhall School of Music and Drama a řadu mistrovských kurzů. Má za sebou množství vystoupení po světě, kde je vnímán jako obzvláštní specialista na interpretaci české klavírní literatury; v tuzemsku je mnohými považován za nejvýraznějšího českého klavírního interpreta současnosti.

Poslední profily