Artchiv: Zkoušky z dospělosti
Středoškoláci pozdního socialismu na obrazovkách Československé televize
Zkoušky z dospělosti – tak se jmenoval televizní seriál z roku 1980, který přinášel vhled do života tuzemských středoškoláků pozdního socialismu. Jaký obraz si o světě mladých lidí mohli odnést diváci Československé televize z pořadů, které se na obrazovky dostaly v sedmdesátých a osmdesátých letech?
Státní a stranické elity otevřeně prohlašovaly, že školství má dvě priority – komunistickou výchovu a promyšlenou proměnu mladé generace na jasně rozčleněnou pracovní sílu. Nejen výrobní sektory, ale i školství mělo svůj plán, v němž bylo vyčísleno, kolik pracovníků pro odvětví socialistického hospodářství vyprodukuje. Výběr žáků základních škol pro studium na středních školách byl proto svěřen odborníkům z oblasti psychologie, kteří měli pomoci rodičům určit, pro jaké povolání se jejich potomek hodí nejvíc, a nabídnout přímou cestu do systému vnímaného spíše jako profesní výcvik, než vzdělávání.
Reportér Filmového zpravodaje v roce 1980 rodičům připomínal, že „rozhodování nebývá jednoduché. Obecně třeba uznáváme nutnou společenskou regulaci v uplatňování žáků po povinné školní docházce, ale v případě vlastního dítěte nejsme vždy tak objektivní“. Zajistit tuto socialistickou regulaci měly napomoci nově zřizované pedagogicko-psychologické poradny. Představovaly takzvaný rozumný hlas expertů ve službách státní snahy o kontrolu budoucnosti nejmladší generace.
Jak svět přicházel o básníky
Praktický dopad „společenské regulace“ shrnul v červnu 1984 vedoucí oddělení školství a vědy ÚV KSČ Miloslav Dočkal následovně: „Ke studiu se přijímají žáci, případně pracující podle svých schopností, vědomostí, zájmů a zdravotního stavu a v souladu s potřebami socialistické společnosti.“ Následně sdělil, že výrobní plány počítají s tím, že více než šedesát procent všech studentů a učňů se po absolvování zapojí ihned do výroby. Potřeby socialistické společnosti vyžadovaly minimum opravdu vzdělaných lidí, a proto studium na gymnáziu bylo výsadou svého druhu. Není překvapivé, že mladí lidé toužící po jiné budoucnosti, než pracovat na polích a v továrnách, cítili před přijímacími zkouškami značnou nervozitu.
Ani přechod do univerzitních poslucháren nebyl bezproblémový a nezávisel čistě na akademických schopnostech studenta. Učitelé a vedení školy vedli dokumentaci ohledně výsledků a úspěchů, ale také o rodinném zázemí, kázeňském chování a politickém uvědomění studenta, která se stala základem kádrového posudku každého z nich. Jeho obsah měl pro přijetí na vysokou školu zásadní vliv. Snímek z roku 1984 Jak básníci přicházejí o iluze, který navazoval na předchozí velmi populární titul Jak svět přichází o básníky (1982), často diváci vnímají jako lehkou komedii z úsměvných časů studentského života. Jenže v druhém plánu film karikoval systematické přetěžování studentů nereálnými nároky ve výuce i tlak, který na ně byl vyvíjen v souvislosti se snahou organizovat jejich volný čas. Šlo o omezování jejich kreativity, osobního života a autonomního projevu ve snaze vštěpovat právě i nadané mládeži socialistické životní hodnoty.
Generace učňů a učnic
Klíčovým úspěchem, který KSČ v oblasti školství předkládala veřejnosti, byla skutečnost, že v osmdesátých letech přicházela do života už jen zanedbatelná menšina lidí bez jakékoliv kvalifikace, zatímco v roce 1948 to bylo téměř čtyřicet procent populace. Napomohlo tomu zavedení desetileté povinné školní docházky, které znamenalo povinnost i těch nejslabších žáků a žákyň nastoupit na učební obor. Nicméně priorita ve výchově disciplinované, politicky uvědomělé pracovní síly měla za následek, že v letech 1985–1989 se v učňovském školství nacházelo 44 procent mladých lidí, na odborných středních školách studovalo 34 procent mládeže a gymnázia navštěvovalo pouze 18 procent lidí daného věku.
Celá generace byla připravována na působení v industriální společnosti továren, stavenišť a centrálně řízených služeb. Cílem školství bylo učinit z práce vlasteneckou povinnost vykonávanou ve prospěch společnosti jako celku. Ideálním vzdělávacím zařízením bylo učiliště simulující co nejvěrněji tovární provoz vybavený nejmodernějšími výrobními prostředky. Právě takovou školu zachytila televizní reportáž z července 1985 na učilišti v Mostě.
Nicméně i gymnaziální studium se mělo reformovat tak, aby došlo k posílení výuky přírodovědných předmětů. Nikoli náhodou označili reportéři Československé televize v prosinci 1983 dějiny barokního umění za staré, nefunkční a „zaprášené“ učivo a za nové a progresivní naopak považovali programování či nově pojímanou výuku matematiky. Mělo dojít k posílení připravenosti nejnadanějších studentů věnovat se technickým, pro rozvoj socialismu perspektivnějším oborům.
Vzdělávací systém s důrazem na učňovské školství s sebou nesl řadu specifických problémů. Jejich ohlas pronikl do médií až během druhé poloviny osmdesátých let, kdy došlo k poslednímu pokusu reformovat socialismus, a otevřela se veřejná diskuze o některých závažných společenských tématech. V únoru 1989 reportérka časopisu Mladý svět Anastázie Kudrnová ve svém investigativním textu z jednoho učiliště napsala: „… důkazy o zneužívání kluků jako levné pracovní síly, tutlání pracovních úrazů, promlčená šikana – blok se mi plnil“.
Kritika tohoto druhu se objevila i na televizní obrazovce. Ve speciálním díle publicistického pořadu Sondy si stěžovali učni a učnice, že jejich mistři odborného výcviku, hnáni touhou po prémiích za splněný výrobní plán, rezignovali na výuku řemesla a zneužívají svěřence k nekvalifikované práci, která je nijak nerozvíjí.
Mladická energie jako naděje i strašák
Energie mládí byla pro socialismus, v němž se neustále mluvilo o budování lepší společnosti, symbolickým příslibem růstu a prosperity. Vychovatelé a učitelé náctiletých středoškoláků měli za úkol hledat způsoby, jak mladou generaci motivovat, aby svůj čas věnovala smysluplné činnosti. Ideálním příkladem snahy zaplnit nebezpečně dlouhý volný čas studentů a učňů, a zároveň jej proměnit v čísla o produktivitě národního hospodářství, byly masově organizované nábory na letní brigády. Televizní zpravodajství přinášelo přehledy o zapojení stovek tisíc mladých do zemědělské či průmyslové výroby a jejich přínos rámovalo jako projev podpory socialistického budování.
Zároveň se ukazovalo, že systém mimoškolních aktivit a politická výchova mají zásadní trhliny. Zejména z řad učňovské mládeže se rekrutovali příslušníci různých nežádoucích subkultur, fotbalových chuligánů a další „závadové“ mládeže, před níž mistry a učitele varovaly odborné příručky s tématem socialistické výchovy. Zatímco tehdejší odborníci i sami pedagogové tento trend popisovali jako důsledek „maloburžoazních měřítek na životní úspěchy“ či přímo vlivu západní popkultury, náctiletí pachatelé šikany či vandalismu si stěžovali na ubíjející nudu v prostředí internátů a na chabou nabídku zajímavých aktivit pro mládež v oficiálních organizacích.
Televize i filmový tvůrci se snažili oslovit mladou generaci dokumentárními i hranými filmy, které poukazovaly na rizika mladické nezodpovědnosti. Navzdory tomu, že snímky režiséra Jaroslava Soukupa Vítr v kapse (1982) a Discopříběh (1987) nasvěcovaly lajdáctví a neukotvenost mládí jako cestu k vypjatým životním situacím či dokonce tragickým koncům, charakter měly spíše návodný. Protagonisté rebelských mladíků Sagvan Tofi, Lukáš Vaculík či Rudolf Hrušínský nejmladší se stali miláčky publika a symboly mladické vzpoury.
Z rebela dělníkem
Reálná vzpoura proti rigidním školním pravidlům mohla vést k dalekosáhlým důsledkům, které si náctiletí rebelové nesli po desítky let. Proto se ve školách mladí lidé raději individuálně příliš neprojevovali. Tabu byla jak politika, tak náboženství či populární kultura. Pokud měl jedinec nonkonformní postoje v těchto oblastech života, debaty o nich si nechával do okruhu svých přátel. Na to, jak se konflikty mezi gymnaziálním studentem a vedením školy mohly negativně podepsat na dalším životě jednotlivce, vzpomínal dnes již zesnulý chartista a houslista Miloslav Jirounek v rámci dokumentárního seriálu České televize Příběhy 20. století. Veřejný nesouhlas s normalizačními čistkami či zastávání se spolužáků snažících se projevit své náboženské přesvědčení odsoudily tehdy patnáctiletého nadaného studenta k práci v nejtěžších a nejméně kvalifikovaných dělnických profesích.
Právě projevy represe vůči jakémukoliv náznaku vzpoury si současná společnost připomíná v souvislosti se studiem během normalizace nejčastěji. Často však přehlížíme fakt, že jejím dědictvím bylo zejména jednostranné zaměření vzdělávání na potřeby průmyslové ekonomiky a představa o služebné roli školy vůči státnímu hospodářství. To řada expertů vnímá jako překážku modernizace školství dodnes.