Christopher Young: Ty vole, chtěl jsem bejt rocková hvězda, kdo ne?
Na otázku: „Nepamatuju si, že by si táta někdy jen tak pustil hudbu. Přicházel s ní do kontaktu jen na nedělní mši nebo když jsme to doma ohulili já a moji bráchové,” praví v rozhovoru pro náš web ceněný americký skladatel filmové hudby Christopher Young. Podepsán je pod tituly, z nichž nejeden běžel i v Česku.
Christopher Young, narozený 28. dubna 1958 ve čtvrti Red Bank, v New Jersey – odkud mimochodem pochází také režisér Kevin Smith (Dogma, Clerks) – vyrůstal se třemi bratry. Odtud se coby jazzový bubeník vydal na studium hudby do Massachusetts a Texasu. Uhranula ho tvorba Bernarda Herrmanna (Občan Kane, Psycho) a rozhodl se pro kariéru filmového skladatele. Přestěhoval se proto do Los Angeles, kde začal docházet na Filmovou školu kalifornské univerzity. Jedním z jeho učitelů byl skladatel David Raksin (Laura, Oddělené stoly), rovněž známý jako Kmotr filmové hudby. Tady se Young v roce 1982 dostal ke svému prvnímu filmu – Pranks (původně The Dorm that Dripped Blood), který produkovalo filmové studio New Line Cinema (Noční můra v Elm Street, Pán prstenů).
Christopher začal také spolupracovat se společností New World Pictures, která ho v roce 1987 přivedla k prvnímu hitu, na němž se měl možnost podílet, hororu Hellraiser. Díky této (dnes již) klasice se stal vyhledávaným skladatelem orchestrálních, převážně právě hororových soundtracků. Rád je komponuje obklopen rozsvícenými halloweenskými dýněmi. Mimo ně sbírá masky, sněžítka i duchařské historky.
V roce 2000 poprvé spolupracoval s režisérem Samem Raimim (Smrtelné zlo, Spiderman) na filmu Téměř dokonalý zločin. Později kvůli neshodám vystřídal Dannyho Elfmana (Mrtvá nevěsta) na třetím díle Raimiho zpracování Spidermana. Orchestr poprvé úplně vynechal u Sinister v roce 2012 – elektronická ambientní hudba vznikala kromě jiného zkreslením zvuku arménského tradičního nástroje duduk.
Z děl jiných žánrů, na nichž měl Young svůj kompoziční podíl, dosáhly úspěchu akční thriller Swordfish: Operace Hacker (kde své kompozice skloubil s trance tracky DJe Paula Oakenfolda) a několik snímků Jona Amiela, třeba psychothriller Vraždy podle předlohy či komedie Muž, který věděl příliš málo.
Young dosud získal dvě nominace na cenu Emmy za minisérie Poslední let a Norma Jean a Marilyn, dále pak několik nominací a žánrově specializovaných cen, konkrétně cenu Saturn za Hellraiser II: Svázaný s peklem, Chainsaw Award za Sinister, Stáhni mě do pekla a za americko-japonskou Nenávist. Byl rovněž nominován na Zlatý Globus za irskými motivy protkaný soundtrack ke snímku Ostrovní zprávy.
V Los Angeles nějakou dobu udržoval dům, který levně pronajímal začínajícím skladatelům. Význačným „absolventem“ je například Ludwig Göransson, oceněný Oscarem a Grammy za hudbu k filmu Black Panther a Emmy za seriál Mandalorian.
Mezi nejnovější projekty Christophera Younga patří Kabinet kuriozit Guillerma del Tora, desetidílný thriller Echo 3 a nové zpracování legendy o krysaři. Pravidelně spolupracuje se Slovenskou filharmóniou. Rozhovor proběhl letos na jaře v rámci Composers Summitu v pražském Skautském institutu.