Co asi znamená jódlující kluk z Walmartu?
Krátké video s klučinou zpívajícím mezi regály obchoďáku vzalo útokem internet. Může se z jódlujícího kluka zrodit další Justin Bieber? A proč by to nebyla pro country dobrá zpráva?
V coloradské poušti proběhl tento měsíc festival Coachella, největší a nejprestižnější hudební přehlídka na světě. Pro čtvrt milionu návštěvníků zde hrály hvězdy jako The Weeknd, Eminem nebo Beyoncé, první afroamerická žena v pozici headlinera festivalu, která vystoupila dokonce dvakrát. Avšak srovnatelnou pozornost médií sklidil jedenácti-či dvanáctiletý (informace se různí) Mason Ramsey, nyní známý coby Jódlující kluk z Walmartu, hrdina z virálního videa, které tento měsíc explodovalo na internetu. Když si ho na pódium pozval jeden DJ, hrající ve stanu určeném pro elektronickou hudbu, uvítalo ho nadšené publikum. Druhý den následovala záplava článků v médiích. „Yodel Boy“ znovu připomněl, jak moc dnes splývá hranice mezi internetovými memy a písničkami.
Rychlost, s níž si svět zamiloval jódlujícího klučinu, až bere dech. 24. března nahrál uživatel ViralHog na Twitter dvouminutové video, na němž kluk v kovbojské uniformě stojí mezi regály obchodního domu Walmart a zpívá píseň Lovesick Blues ve stylu countryové legendy Hanka Williamse. A protože k ní neodmyslitelně patří i jódlování, překřtil ho internet na „Yodel Boy from Wallmart“. Během pár dní se video objevilo na Youtube a začalo se virálně šířit. Za měsíc ho vidělo na několika účtech bezmála čtyřicet milionů lidí. Popularitu pak ještě dál nakoplo pozvání do televizní talk show Ellen DeGeneres i nespočet remixů, které zaplavily YouTube. Fantazii se v nich meze nekladou a kluk z Walmartu v nich jódluje do drum’n’bassu, techna i metalu a jeho postavička se objevila ve videu se Spongebobem v kalhotách nebo prezidentem Trumpem.
Popularita jódlujícího virálu byla taková, že dokonce na jeden čas vrátila do prodejních žebříčků už skoro sedmdesát let starý originál Hanka Williamse. A na konci měsíce dubna sláva kluka dál stoupá. Jestli vystoupení na Coachelle bylo tak trochu šťastná náhoda, žánrový festival Stagecoach konaný o týden později na stejném místě už si kluka odkudsi z venkova státu Illinois zabukoval jako jednu z hlavních hvězd.
Cesta virálních senzací na pódia ale už není až tak výjimečná. V roce 2009 se svět dojímal na YouTube nad vystoupením Susan Boyle v soutěži Britain’s Got Talent. Zpěvačka s vizáží obyčejné ženy z ulice pak podepsala nahrávací smlouvu a prodala miliony desek. O rok později zremixovala dvojice The Gregory Brothers svérázný rytmizovaný proslov Antoine Dodsona, který do televizních zpráv vyprávěl o tom, jak se gauneři pokusili znásilnit jeho sestru, a z písně Bed Intruder byl překvapivý hit, který bodoval i v americké hitparádě. Na úspěch virálů Gangnam Style nebo Harlem Shake lze (bohužel) jen těžko zapomenout, vloni pak doputovaly na americké číslo jedna díky memům rapové hity Black Beatles (Rae Sremmur) a Bad and Boujee (Migos).
Úspěch jódlujícího kluka z Walmartu je vlastně z podobného těsta jako všechny předchozí – zábavná kuriozitka k pobavení, které se následně chytli internetoví kutilové a začali si s ní hrát. Jenže zároveň je v něčem jiná. Předně: tentokrát jde o dítě. Mason je příliš mladý na to, aby si svou kariéru dokázal smysluplně kočírovat sám. Jeho příběh trochu připomíná teenagerskou superhvězdu Justina Biebera, který před lety odstartoval svoji kariéru na YouTube. Zpěvák byl ostatně na Coachelle mezi diváky a s Masonem se údajně po vystoupení setkal. Jenže zatímco Bieber se před dekádou proslavil na YouTube coververzemi popových hitů, jódlující kluk zpíval písničku, která je stará sedmdesát let a navíc v žánru, který by už měl zajímat jen pár tradicionalistů.
Jedno z alb s Hankem Williamsem včetně písně Lovesick Blues, jíž se ujalo jódlující dítě jménem Mason Ramsey, repro: Amazon.com
Country je v USA oázou konzervativismu. Pravda, pár žánrových hvězd dokázalo v posledních letech prorazit do mainstreamu, ale byly to spíše výjimky. Když například písničkářka Taylor Swift chtěla dobýt globální hitparády, musela své countryové kořeny zapřít. Jódlující kluk by mohl dokázat to, co se třeba za poslední roky podařilo hip hopu – vecpat se do hitparád i bez přizpůsobování se vkusu posluchačů středního proudu. Otázkou samozřejmě je, zda je vracení se k těm nejhlubším kořenům žánru to, co country potřebuje.
Že právě z countryového „ghetta“ přijde zatím nejpopulárnější mem letošního roku, je možná důkazem toho, že laťka bizarností virálů se posouvá do nových levelů. Liberální americká média mezitím spekulují, jestli jódlující kluk není věrozvěstem ultrakonzervativní alt-right popkultury, která bude šířit jakési tradiční americké hodnoty na úkor těch moderních. Možná není tak zle, třeba si Amerika (či celý svět) v nervózní době prostě jen potřebuje úlevně vydechnout u videa s roztomilým klukem a nestárnoucí písničkou. Ostatně internetové memy fungují trochu jako droga: tak proč si je neužívat, dokud se jejich účinek neotupí…