Démon Daniel Melingo: „Vždy jsem měl tušení, že tango dokáže lámat srdce i kosti a nutit nás žít.“
Albem Oasis uzavírá argentinský muzikant trilogii, jejíž hrdina – bohémský tulák Chaplinova střihu s hlasem Toma Waitse – intuitivně hledá vlastní cestu: sice neví, odkud přišel, kam jde, ale nestýská si. Zato se musí pořád něčemu divit. A my s ním.
Postava tuláckého vagabunda je Melingovým alter egem. S elektronikou se jeho hudba vine v přítomnosti, DNA má v minulosti: argentinské tango se v ní kloubí s řeckým stylem rembetiko. Virem tanga se v Argentině prý nakazí každý, ať chce nebo nechce; a rembetiko zpěvák zdědil po předcích, což odpovídá kosmopolitním kořenům tanga.
Údajné nezbytnosti prezentovat tango ve společensky přijatelné verzi se Melingo vysmívá. Odezírá z temnějších a syrovějších zákoutí tradice, z písní Carlose Gardela, také z italských oper, noir filmů, z literárních textů Borgese či Bukowského nebo z rocku. Na kloub Melingově „tangu bizarro“ přijdeme nejvíc naživo. Už se na koncertech – jako třeba kdysi v Praze – opilecky nekymácí, neplazí po podlaze, nehraje na dřevorubeckou pilu, nezouvá si botu, aby s ní telefonoval, nešňupe imaginární „lajnu“. Převtělil se do stárnoucího zpěváka: napůl tanguera, napůl excentrického kabaretiéra, vyprávějícího chraplavým hlasem příběhy. Příběhy honící se nám hlavou na způsob abstraktních filmů, v nichž tulák vede rozpravy s argentinskými básníky, se skladateli Erikem Satiem nebo Serge Gainsbourgem. „Hudba je náboženství bez dogmatu,“ tvrdí dvaašedesátiletý střadatel zážitků.
Ženy, kudly, tance, hašiš, zpěv
Dnes nám to při pohledu na taneční umělecko-sportovní výkony až tolik nepřijde, avšak pamatujme, že u tanga v přístavních nevěstincích Buenos Aires a Montevidea zprvu šlo o „vertikální vyjádření horizontální touhy“. Rembetiko se zase zrodilo v hašišových doupatech Malé Asie a k dokonalosti ho odsud násilně odsunutí Řekové dovedli v předměstských tavernách Soluně a Pirea. Jak tango, tak rembetiko zpočátku hudebně souzněly s kriminálním podsvětím, se životem chudinských ghett, s náladami migrantů a společenských ousiderů. Patřil k nim slang galerky. Tango si dle Melinga také nelze představit bez lunfardu, téměř nepřeložitelného argotu lidí ze dna ulice, bytostí, které „milovaly hlad a svoje utrpení prodlužovaly po barech“.
V polovině 19. století prožívala Argentina ekonomický boom, chyběly však pracovní síly, což na výzvu vlády vedlo k masové migraci mužů z Evropy. V nevěstincích přístavních čtvrtí Buenos Aires přibyvší hledali rozptýlení od tvrdé práce a frustrace z odloučení. Hudba a tanec jim pomáhaly zapomenout. Staly se srozumitelným jazykem mnohonárodnostního společenství, univerzálním duševním očistcem, v němž se spontánně slily hudební a taneční kultury: španělské flamenco, kubánské habanero, balady vesnických gaučů, tanec brazilských černochů candomblé, evropské polky, mazurky, sladké italské písně i klezmer.
Sociálním symbolem argentinských tančíren, kde se provozovala milonga, lidový tanec podobný právě tangu, se stali compadritos: hrdí macho drsňáci, městští gaučové s dýkou za pasem, kdykoliv připravení zbraň použít – zvlášť pokud šlo o přízeň žen. Těch se totiž v Buenos Aires zoufale nedostávalo. Takže muži tančili s muži a jejich variace představovaly doslova sexuální souboje, obřady načepířených, ke všemu odhodlaných, přitom však fatální bolestí zasažených compadritos, čekajících na ženy. Tak nějak se zrodila kultura tanga, kdy se k doprovodu ansámblů zvaných orquestas típicas přidal melanchonický nářek bandoneonu, knoflíkové tahací harmoniky dovezené z Německa, která se pak navždy stala zvukovou duší tanga, onoho balzámu na chtíč a osamělost.
U rembetika – řeckého blues – se ocitnete v podobné historické scenérii: v hašišových doupatech, tavernách, ve slumech a v té samé sociální mizérii. Jen compadritos vystřídají rebetes – rovněž ostří hoši s kudlami a s vlastním slangem. A namísto tanga pro dva muže se tu odehrávají taneční souboje zeibekiko; a namísto harmoniky bandoneon je zde přítomna loutna bouzuoki. Formujícím prostředím byly věznice a nevěstince. A důvodem vzdoru rozčarování ze statusu cizinců, nucených takřka ze dne na den opustit své domovy, zavedené obchody, zvyky, přátele a rodiny.
Klíčovou událostí pro rembetiko byla prohraná válka Řecka s Tureckem (1919-1922), ústící ve stěhování národů: turečtí muslimové nuceně opustili Řecko, a více než milion ortodoxních Řeků zase Malou Asii, především z oblasti tureckého Smyrna, žijících tu dávno před Turky. V rembetiko tancích a písních, oblažujících zmučené duše, se mísily orientální tradice Malé Asie, židovské melodie a písně balkánských Romů doladěné v Řecku odérem periferie. Ačkoliv většinová společnost rembetikem zpočátku opovrhovala, hudba imigrantů se ve třicátých letech minulého století z přístavů vevalila do vnitrozemí a postupně proměnila v hořkosladké řecké blues. A během druhé světové války v celonárodní výraz hrdosti!
A ještě nějaké podobnosti: Tango se ocitlo v undergroundu po nástupu argentinské vojenské junty ve třicátých letech; písně během této „hanebné dekády,“ jak je v Argentině nazývána, podléhaly ostré cenzuře, používání argotu lunfardo se rovnalo vězení, vinou zákazů vycházení osiřely tančírny. Rembetiku zasadil v Řecku po roce 1936 těžkou ránu autoritářský režim generála Metaxase: okamžitě nechal z veřejnosti odstranit všechny písně zmiňující drogy. Přidali se i komunisté, tlačící soudruhům do hlav traktáty o úpadkovém dekadentním umění kriminálníků. A nedali si pokoj ani v sedmdesátých letech, po pádu řecké junty; sílu na zničení národní řecké hudby však neměli. Jak tango, tak rembetiko jsou dnes zapsány na seznamu kulturního dědictví UNESCO.
Od junty k juntě a zpět
Rodák z Buenos Aires Daniel Melingo přišel k tangu takříkajíc z uměleckého leknutí. Nosil je v sobě podvědomě. Ovšem na to, že mu poskytne alibi věnovat se hudbě zahrnující rock, klasiku, Stockhausena, elektroniku a jazz s podivínstvím navrch, přišel až ve svých čtyřiceti letech.
Dne 24. března 1976 svrhla vojenská junta generála Jorge Videla vládu prezidentky Isabely Perónové; 26. března nastoupil mladík Daniel Melingo na univerzitu studovat kompozici, muzikologii a hru na klarinet. Dobu temna, takzvanou špinavou válku, zahrnující vraždění, věznění a mučení opozice a nepohodlných umělců, se třiceti tisíci mrtvými a nenávratně zmizelými nebo, jak cynicky tvrdil Videla, „ani mrtvými, ani živými, prostě zmizelými“, vydržel Melingo dva roky. Pak utekl do Brazílie, ač ovšem i tam v tu dobu vládla vojenská junta.
Ocitl se po boku slavného brazilského zpěváka a kytaristy Miltona Nascimenta a ze samé hudby, sexu či drog Danielovi málem prý explodovala hlava. Přesto se za dva roky do vlasti, kde stále ještě byl prezidentem země voják, vrátil: zlákaly ho zvěsti o dění v rockovém undergroundu. Spojil se hudebně hned s dvěma vlivnými kapelami argentinské historie, respektive: s Los Abuelos de la Nada hrál od roku 1981 na saxofon, Los Twist následujícího roku sám založil a s kytarou vedl k ujetému rockabilly. „Dokázal zhmotňovat myšlenky, jako když utrhneš pomeranč ze stromu,“ popsal Melingo následné osudové setkání s ikonickým rockerem a producentem Charlym Garcíou, s nímž natočil legendární album Clics modernos (1983) a naučil se pracovat ve studiu. Výš už se doma zdánlivě dostat nemohl, navíc padla vojenská diktatura a společensky nastaly lepší časy.
I tak roku 1986 odjel do Madridu, kde během dekády skládal hudbu pro Almódovarovy filmy, produkoval desky, hrál jazz, rock a odskakoval si do Londýna za britským kytaristou a producentem Philem Manzanerou. Nechal si narůst dredy, založil skupinu Lions In Love a roku 1995 natočil funky-reggae debut H2O.
Jack Rozparovač a sicilská mafie
Ale týpky, jakým je i Melingo, máloco zastaví. Vrátil se do Buenos Aires a vstoupil do školy tanga. Jakože opravdu: prolézal archívy, učil se tančit, skládat, hrát na bandoneon, v televizi měl vlastní – a na rockovou mládež velmi vlivný – program o tangu. A ze všeho nejvíc s tangem postupně experimentoval, vědom si rizik, jež to s sebou nese: „Bylo by snazší prodávat Eskymákům kusy ledu, než přesvědčit Argentince, že hraju tango.“
Traduje se, že tango je jako duch, který se objeví tam, kde ho nejméně čekáte. A příchod Melinga takového ducha připomínal. Zpočátku se doufalo, že tango moderně zkultivuje, ale kde nic, tu nic. Namísto toho se na pódiích potácel rockový tanguero mumlající verše argentinských básníků a muže jménem Luise Alposty, svého nového bratra do nepohody, spisovatele, lékaře a podle Melinga největšího básníka v onom argotu lunfardo. To Alposta zatáhl do zpěvákových písní krvavé postavy Jacka Rozparovače, Frankesteina, upíry a představil mu portugalské fado, které reprezentuje třeba slavná zpěvačka Mísia.
Na vpravdě mezinárodní scénu prorazil Melingo výtečným albem Maldito tango (2007). Vyšlo v péči labelu Mañana, založeného Eduardem Makaroffem ze svého času věhlasného elektrotangového pařížského uskupení Gotan Project, s nímž si Meligo i zazpíval. A podobně s argentinsko-uruguayským příležitostným uskupením Bajafondo, v roce 2000 založeným a vedeným producentem a skladatelem Gustavo Santaolallou, oscarovým tvůrcem soundtracků k filmům Amores Peros, 21 Gramů nebo Zkrocená hora. Cestu elektrotanga ovšem Melingo záhy opustil. Raději šel starosvětsky na samu dřeň pouliční syrovosti a hudebního surrealismu. Album Corazón & Hueso, natočené s vynikajícími hudebníky, patřilo ke svého druhu událostem roku 2011 a s úryvky rembetika poprvé zmiňuje Melingovy řecké předky.
Následně se Melingův tulák vydal bezcílně na cestu: alba Linyera (2014) a Andá (2016) popisují, co ho k tomu vedlo, co všechno musel prožít, ale k sepnutí nahozených Melingových myšlenek došlo až napotřetí, s letošním Oasis. Jeho dosavadní posluchače určitě nezaskočí přelety nepravděpodobných hvězd v Melingově paralelním hudebním vesmíru nazvaném „tango rebético“, vstřebávajícím po vzoru černé díry zvuk orquestas típicas, rockové elektrické kytary, zvonivé bouzouki, africké rytmy, dub a tvrdou elektroniku argentinského producenta Oliveria Sofii.
Byl jsem tam, nevím jak
Daniel Melingo v anglicky psané synopsi příběhu přítomném na albu Oasis umožňuje nově pátrat po tom, o čem zpívá; dosud totiž odmítal uvádět překlady textů s vysvětlením, že u lunfarda to nemá smysl a je lepší prý zapojit fantazii. Té se vám ale i se synopsí v ruce beztak nebude dostávat: ten příběh je fantasmagorií o zpřítomnění budoucnosti. Melingo se tu stává průvodcem návratu do mytologických míst, kde ještě vůbec nikdo nebyl, přičemž si vůbec nepamatuje, jak on se tam v roce 2034 dostal. Zato přiznává, že když s přáteli v rámci tajné mise dorazil do minulosti, objevili velmi komplikovaný příběh o řeckých bozích žijících v Buenos Aires, z čehož usoudil, že nic už nebude jako dřív.
Literární posila alba, argentinský politický novinář Rodolfo Palacios, nám toho ve sleevenote v bookletu alba také moc nevysvětlí, ale aspoň odhalí počátek oné výpravy. Jakýsi Bum, ale dejme tomu Melingo, ve snu uslyšel hrát ženu na bouzuoki podivnou melodii, kterou z hlavy nedostal ani po probuzení. Proto se vydal pátrat po příčině narkotických účinků oné hudby. „Ne všechno je v tom příběhu pravda, ale ne všechno je nutně výmysl,“ upozorňuje Palacios s narážkou na realitu: Melingo skutečně teprve nedávno zjistil, že jeho předci pocházejí z řeckého ostrova Zakynthos.
Na Oasis se rovněž vyskytuje světově proslulý italský zpěvák Vinicio Capossela, který se tu převtěluje do pašeráka opia a zastupuje sicilskou mafii; argentinský rocker Andrés Calamaro zastupuje romantického bluesmana a jeho drsný duet s Melingem El Blues Rebétiko de 7 Vidas zní nezapomenutelně. Zjevují se tu i recitující jednak argentinský novinář, spisovatel a herec Enrique Symns, jednak jeho krajan, básník, herec, performer a vůbec všeuměl Fernando Noy; hlasem se také přidává Melingův syn Felix Torre.
Vypadá to, jakoby šlo o přání někoho shůry dostat nás skrze hudbu Daniela Melinga do spirály závislosti. Sice z toho nekouká vyhlídka na libozvučné pohlazení, občasný šok však zmírňuje vědomí, že Melingův tulák musí být v jádru slušný člověk, který prostě nezastírá, že na jeho cestě existuje hodně hrbolů a jeho tango má tudíž hodně kazů.