Diskuze: Dají se filmy Hranice a Bratři vůbec posuzovat nepředpojatě?

Bratři
Jan Nedbal v roli Ctirada Mašína ve filmu Tomáše Mašína Bratři, foto: CinemArt – Zuzana Panská

Na snímky Hranice a Bratři mnohdy předem existují ostré názory – tedy aniž lidé, kteří je vyslovují, daná díla skutečně viděli. Stačí jim, že vědí, o čem ty filmy jsou: první z nich o dění na polsko-běloruské hranici, kterou se snaží překročit migranti a Poláci ji v tom brání; druhý snímek vypráví o útěku bratří Mašínů a jejich parťáků přes zadrátovanou československou hranici v roce 1953, během něhož bez milosti zabili několik lidí.

Hosté nového dílu diskuzního pořadu …a to je co? se pokoušejí odpovědět na otázky, jak na ně jmenovaná díla působila, jaká vůči nim uplatňují kritéria, co na Hranici a Bratrech oceňují, a co jim naopak na tom kterém snímku vadilo. A také: jak nahlížejí na tato díla Agnieszky Holland a Tomáše Mašína v mezinárodním kontextu.

Sedmidubský, Roháčková Jan Sedmidubský, Kristina Roháčková a Josef Chuchma, kteří diskutovali o filmech Hranice a Bratři, foto: ČT art – Josef Chuchma

Ještě několik informací o diskutujících:

Kristina Roháčková (* 1993) absolvovala žurnalistiku na Fakultě sociálních věd UK. Na zpravodajském serveru iROZHLAS.cz působí jako externistka od září roku 2014, nyní především jako editorka sociálních sítí. Pravidelně přispívá hlavně do kulturní rubriky a pravidelně recenzuje nové snímky v českých kinech. Svou lásku k filmu a rešerši propojuje v nepravidelné rubrice Film vs. realita.

Jan Sedmidubský (* 1972) vystudoval filmovou vědu na FF UK v Praze. V letech 1998 až 2002 byl hlasatelem a režisérem pořadu Svobodné Evropy Události a názory. Od roku 2002 působil jako redaktor na stanici Český rozhlas 6, později jako moderátor, redaktor, dramaturg a tvůrce na Českém rozhlasu Plus. Natočil desítky rozhlasových dokumentů. Jeho práce byla oceněna na soutěži Prix Bohemia Radio. V současnosti působí v ČRo jako externista a je i spolutvůrcem podcastu Dobrovský & Šídlo.

Související