Diskuze: O co se hraje v hollywoodské stávce a jakou pro nás vysílá zprávu

stávka
Demonstranti herecké asociace SAG-AFTRA sešli v 75. den stávky před sídlem Netflixu v New Yorku, 27. září 2023, foto: Profimedia.cz

Pro základní orientaci několik faktů. Na konci letošního září oznámil odborový svaz scenáristů WGA konec své téměř pětiměsíční stávky, neboť členové jeho představenstva schválili dosaženou dohodu s hollywoodskými studii. V pondělí 9. října se pak uzavřelo hlasování o ratifikaci dotyčné dohody. (Výsledky nebyly v čase natáčení našeho diskuzního pořadu, 6. října, ještě známy, ale očekává se, že hlasování řekne dohodě silné „ano“).

Herci začali stávkovat 14. července. Souběžné přerušení práce obou profesí postihlo Hollywood naposledy v roce 1960; mimochodem: tehdy herce vedl Ronald Reagan, příští prezident USA, který se pak v této funkci s odbory příliš nemazlil.

Dopad stávky je velmi praktický rovněž v ČR. Například Tomáš Krejčí, ředitel Prague Studios, kde před stávkou vznikala pro platformu Apple TV třetí řada série Foundation, Českému rozhlasu počátkem srpna řekl: „Hrozba té stávky tady visela ve vzduchu zhruba už od ledna letošního roku. Veškerá aktivita celosvětově byla ze dne na den zmražena, a tím pádem my jako producenti nemůžeme točit. Je to řetězová reakce, ke které bohužel došlo. Dopady byly velice nepříjemné. Zvláště na všechny členy našeho filmového štábu, který před stávkou činil zhruba asi 1700 lidí. To znamená, musel jsem propustit 1700 úžasných spolupracovníků.“

Šárka Gmiterková, Táňa Zabloudilová a Josef Chuchma Šárka Gmiterková, Táňa Zabloudilová a Josef Chuchma, kteří diskutovali o nynější hollywoodské stávce, foto: ČT art – Josef Chuchma

A ještě několik informací o diskutujících:

Šárka Gmiterková (* 1981) působí jako odborná asistentka v Ústavu filmu a audiovizuální kultury Filozofické fakulty Masarykovy univerzity v Brně, kde nejprve studovala a později i obhájila dizertační práci věnovanou osobnosti herce Oldřicha Nového v období 1936–1969 (a na jejím základě vloni publikovala knihu ON: Kristian v montérkách). Dlouhodobě se zabývá výzkumem současných i historických forem hvězdné slávy, věnuje se také problematice filmového herectví a kostýmu. Spolupracuje s Českou televizí, s Českým rozhlasem, s časopisem Cinepur, se čtrnáctideníkem A2 či s MFF Karlovy Vary. Publikuje i v zahraničí, mimo jiné je zastoupena v knize The Routledge Companion to Transmedia Studies (2018, New York).

Táňa Zabloudilová (* 1985) absolvovala bakalářský program politologie-mediální studia na fakultě sociálních studií Masarykovy univerzity v Brně. Publicistka píšící o popkultuře, společnosti a dnešních městech. Dřívější učitelka angličtiny, editorka Radia Wave či redaktorka Deníku Alarm. Nyní dramaturgyně programu festivalu Serial Killer, externí dramaturgyně Českého rozhlasu a přispěvatelka do řady médií, mimo jiné Aktuálně.cz, Seznam Zprávy, Heroine.

Související