Diskuze: Jaký byl filmový rok 2022? Mimo jiné: Netflix ztrácí kredit kvality

Vyšehrad: Fylm
Jakub Štáfek ve filmu Vyšehrad: Fylm, foto: Bioscop

V diskuzi přišla na řeč mimo jiné na to, zda se filmový průmysl po pandemických letech vrací do předcovidových čísel a jak se vůbec liší situace roku 2019 od roku letošního. Oba hosté také uvedli, která konkrétní díla, jež letos viděli, je zasáhla – a proč. Nebo: nakolik jsou realistické plány tuzemské streamovací platformy Voyo co do počtu svých předplatitelů a co do množství vyrobené produkce. Padla také řeč na to, jak a proč se mění pozice a pověst Netflixu a proč je škoda, že společnost HBO skončila s podporou tuzemské tvorby, respektive většiny evropské tvorby. Rejstřík témat přítomných v naší debatě tím ovšem zdaleka není vyčerpán…

A ještě několik vět o diskutujících:

Jindřiška Bláhová (* 1979) je filmová historička, pedagožka, kritička a novinářka. Na Fakultě sociálních studií Univerzity Karlovy absolvovala bakalářský obor Žurnalistika a komunikační studia a magisterský obor Mediální studia. V letech 2001–2006 také navštěvovala filmová studia na FF UK a titul Ph.D. získala (2010) na University of East Anglia v anglickém Norwichi. Přednášela na několika univerzitách. Jako redaktorka a kritička prošla serverem Lidovky.cz, deníky Lidové noviny a Hospodářské noviny. V roce 2010 se stala redaktorkou a roku 2012 šéfredaktorkou filmového dvouměsíčníku Cinepur; vede jej dodnes. Posléze začala pracovat i jako kulturní redaktorka týdeníku Respekt; rovněž v něm působí dosud.

Pavel Sladký (* 1980) je filmový kritik a kulturní publicista. Vystudoval bohemistiku na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy a žurnalistiku na Fakultě sociálních věd UK. Spolupracuje s Českým rozhlasem, texty publikuje např. v časopisech Cinepur, Film a doba, na Aktuálně.cz, ČTart.cz. Pro Film a dobu také připravuje podcast o kinematografii. Je členem Sdružení českých filmových kritiků, mezinárodní federace FIPRESCI, spolupracuje s českými filmovými festivaly jako dramaturg a moderátor masterclasses. Je autorem knihy Film jsou tajné dveře do reality. 10 zásadních režisérek a režisérů současnosti – portréty a rozhovory.

Související