Diskuze: V čem a proč jsou filmoví Čeští lvi i Ceny kritiky konzervativní

Adam Mišík

Jedno je třeba říct hned na úvod: letošní ceremoniály jak Cen české filmové kritiky, tak Českých lvů se hrubě nepovedly. To sestavy vítězných filmů snesou přísnější kritéria, i když oba diskutující hovoří o kompromisech, které oba podniky provázejí. Debata se vedla rovněž o tom, nakolik a v čem je současná tuzemská filmová produkce konkurenceschopná na mezinárodní scéně. Nebo o tom, zda by měl stát podporovat českou kinematografii při lobbingu v Hollywoodu. A na závěr se diskutující svěřili s tím, co je osobně zasáhlo z těch filmů, které zhruba v posledním půlroce viděli v kině.

Několik slov o účastnících debaty:

Irena Hejdová (* 1977) novinářka, filmová publicistka, scenáristka, spisovatelka. Vystudovala Fakultu humanitních studií Univerzity Karlovy a scenáristiku a dramaturgii na FAMU. Pracovala jako filmová redaktorka portálu Aktuálně.cz, byla redaktorkou Hospodářských novin, pracovala pro časopis Týden, nyní je vedoucí kulturní rubriky v Deníku N. Autorka námětu a scénáře k filmu Děti noci (2008), podílela se na scénáři k filmu Zoufalci (2009), má podíl na dokumentárních cyklech Čtyři v tom a Navždy svoji. Napsala knihy pro děti Červené klubíčko, Nedráždi bráchu bosou nohou a Skutek utek!.

Ondřej Pavlík (* 1984) filmový kritik. Na brněnské Masarykově univerzitě, v Ústavu filmu a audiovizuální kultury, obhájil v roce 2017 diplomovou práci Příběhy a prostory (ne)naplněných možností: Poetika režisérky Angely Schanelec. Nyní se tamtéž, jako interní doktorand, věnuje výzkumu české filmové kritiky v kontextu digitálních médií; na toto téma dokončuje dizertační práci. Přispívá do magazínů Cinepur, Film a doba, A2 či do rozhlasového pořadu Reflexe: Film! na stanici ČRo Vltava. Externě spolupracuje s karlovarským filmovým festivalem.

Související