Fanoušci vpřed. Internetová diskusní fóra shromažďují komunity kolem kapel nebo hudebních žánrů

nápis I love DubSteP
Karel Veselý, autor textu, miloval styl dubstep. Nebyl zdaleka sám. Na internetu najdeme nespočet wallpaperů, které jsou rovněž takovým vyznáním lásky, repro: hipwallpaper.com

Kovacevic nikdy předtím nebyl v Londýně, kde se dubstep v klubech zrodil, ani osobně neznal žádného producenta nebo DJe, který by k žánru patřil. Přesto se jím vytvořené diskusní fórum v následujících měsících stalo zásadní platformou, skrze níž se miniaturní scéna, do té doby soustředěná kolem klubových nocí a obchůdků s deskami v londýnském Východním Croydonu, rozšířila do světa. Muzikanti zde navazovali kontakty mezi sebou i s fanoušky, sdíleli informace o nové hudbě a formovali základ mezinárodní komunity.

„Dubstep Forum přišlo právě včas,“ konstatuje obsáhlý text Richarda Akingbehina o historii zmíněného diskusního fóra, vydaný v říjnu 2020 na portálu Resident Advisor. Vypráví v něm, jak komunita kolem fóra postupně rostla, což pomáhalo etablovat žánr v širším kontextu klubové kultury. V jeden okamžik už sem nechodili jen producenti nahrávek nebo fanoušci, ale také DJové z malých rádií, majitelé obchodů s vinyly nebo hudební novináři – všichni s potřebou objevit čerstvé vzrušující mutace žánru, o němž se najednou mluvilo. Stránka s nekonečnými diskusemi si přitom udržovala ducha fanouškovské komunity, která ze všeho nejvíc prostě touží sdílet hudbu mezi sebou.

party v klubu Dubstepová jízda: DMZ či Digital Mystikz, rozuměj dubstepské produkční duo tvořené DJs Malou (na snímku za pultem) a Cokim hrají v dubnu 2005 v londýnském klubu Forward (neboli FWD), zdroj: www.redbull.com – © Georgina Cook

Podobných magických příběhů virtuálních komunit nabízí relativně krátké dějiny internetu mnoho, jen jsou obtížně uchopitelné tradičními novinářskými postupy. Lidé sedící za svými počítači a diskutující v dlouhých „vláknech“ nikdy nebudou tak vděčným objektem jako partičky v klubech odění podle „poznávacích znaků“ svých kmenů. Kromě jiného: špatně se fotí… Zkuste z toho udělat lifestyle. Nicméně subkulturní aktivity se poslední roky do velké míry přesunuly právě na internet. A o to víc to platí v roce 2020, kdy jsou kluby a koncertní sály zavřené a mladým lidem nezbývá než se potkávat virtuálně.

Formát diskusních fór (message board, internet forum) patří k počátkům masového rozšíření internetu v druhé polovině devadesátých let. Na přenos dat nenáročné textové zprávy, ovládané jednoduchými skripty, položily tenkrát základy toho, čemu se v novém tisíciletí začalo říkat web 2.0 – tedy internet generovaný samotnými uživateli. Později na podobném principu vznikly sociální sítě; pravověrní diskutéři však na stará diskusní fóra nedají dopustit. Portály jako Reddit nebo 4chan sice dnes mají magickou auru vykloubeného světa internetových radikálů, pod povrchem skandálního obsahu se však lidé baví o prakticky o čemkoliv.

obal alba Jedna z dubstepových kompilací, o níž se vedla diskuse na autorem zmíněném portálu Reddit, zdroj: Reddit

Pokud jde o „hudební potlach“, existuje spousta specializovaných webů, na něž se přihlašují tisíce fanoušků se svými dotazy nebo názory. Jen namátkou: detailní debaty o deskách probíhají třeba na webu Rateyourmusic (součást sítě Sonemic určené na hodnocení hudebních alb či filmů). Dodnes silné komunity kolem portálů I Love Music (podstránka portálu ILXor) nebo o něco mladšího Dissensus vyrostly z podhoubí internetových blogů a potkávali se zde hudební novináři. Pro hiphopové fanoušky byl roky zásadní portál Kanyetothe; původně šlo stránku pro fanoušky Kanye Westa, kam undergroundoví rappeři sami nahrávali svoje tracky. Podobná spiklenecká „místa“ má však většina žánrů a věrně se v nich odráží klasické zákony dynamiky známé z fungování subkultur v „offlineovém“ světě.

Sám jsem na DubstepForum v druhé polovině nulté dekády chodil. Dubstep mě okouzlil a já tady nacházel vzrušující nové skladby nebo mixy doslova každý den. Zhruba od roku 2010 se atmosféra v diskusích začala dramaticky měnit – uživatelé se čím dál častěji začali vymezovat proti dubstepovým hudebníkům, kteří přizpůsobili svůj styl a uspěli v žebříčcích. Právě o nich chtěli diskutovat noví uživatelé, kteří se na DubstepForum začali hojně přihlašovat. Střety mezi starými a novými začaly být únavné. Připomněly mi toxické momenty, které jsem zažil snad v každé hudební subkultuře, s níž jsem přišel do styku. Jen tady byl ten proces o dost rychlejší.

O internetových fórech platí, že jakmile se komunita příliš rozroste, přestanou fungovat vnitřní „ochranné“ mechanismy a v diskusích se začnou hromadit osobní útoky nebo agresivita, kterou už moderátoři (jsou-li vůbec nějací) nezvládají regulovat. Dubstep se jednoduše stal příliš populárním na to, aby jeho stará parta mohla přežít. Ze stránky postupně odešli všichni aktéři původní londýnské scény a ti kteří zůstali, zveřejňovali zahořklé příspěvky o tom, jak „před pěti lety bylo všechno lepší“. Internetová utopie idealistické komunity byla u konce.

graffiti v potemnělé ulici Stylová dubstepová vizuální kompozice. Dubstep je žánr elektronické taneční hudby, vznikl v jižním Londýně koncem 90. let. Charakteristické pro něj jsou sub-basové frekvence; Dubstep čerpal z příbuzných stylů (dub reggae, jungle, broken beat neboli, po našem, lámané beaty, ad.), repro: hipwallpaper.com

Ivan „Dubway“ Kovacevic se nakonec odhodlal své diskusní fórum po deseti letech zavřít. „Když jsem si uvědomil, že Dubstep Forum už nemůžu zachránit, rozhodl jsem ho zmrazit a uchovat jeho archivy jako dokument pro příští generace,“ prohlásil pro Resident Advisor. Jeho web je skvělým zdrojem informací pro historiky žánru mezi léty 2005 a 2015 a také modelovým příkladem nástupu a krachu internetové hudební subkultury, která do značné míry „udělala“ úspěch jednoho hudebního žánru.

Související