Vendula Fremlová
Po výstavě BíLá Místa vás ve videu provede kurátorka Vendula Fremlová, foto a video: web ČT art, Ondřej Mazura

Tentokrát se ovšem vracíme k výstavě, která proběhla v září a říjnu v ústecké Galerii Hraničář, takže dílem byla k vidění, dílem pak zůstala za zavřenými dveřmi. Expozice BíLá Místa poukazovala na „neviditelnost“ menšin v majoritní kultuře. Sestávala z prací romských a s Romy sympatizujících umělců a umělkyň tematizujích právě onu „neviditelnost“.  Osud BíLých Míst ilustruje, jak těžké je téma menšin dostat do veřejného prostoru – výstavní záměr vznikl v roce 2016, k vlastní realizaci došlo letos.

Ve třech patrech Hraničáře byla zastoupena například umělecká skupina Romane KALE Panthera, jež vystavila alternativní verzi známé pohádky o kocouru Mikešovi nebo video s názvem Šedá cenaŽereme informace z průvodce Brnox, v němž jsou pojídány zavádějící informace z populárního průvodce brněnským Cejlem. Historii a tradici Romů popisovala instalace Oto Hudce Neviditelné muzeum. K opomíjení menšin institucemi se vztahovaly videoinstalace a fotogalerie Národní poklad Lukáše Houdka nebo instalace Martina Zeta požadující zavedení romštiny jako oficiálního evropského jazyka. Na důsledky letošní koronavirové pandemie pro znevýhodněné a chudé skupiny upozornila počítačová hra Žehra od Natálie Kubíkové, která v prostředí hry The Sims 4, vymodelovala reálnou situaci v romských osadách na východním Slovensku z letošního jara.

BíLá Místa vytvořily externí kurátorky Věra Duždová Horváthová a Vendula Fremlová. Vznikla ve spolupráci s organizacemi Romea.cz, Ara art a Divadlo Husa na provázku.

Související