Hledáme nové cesty, streamy už nefungují, říkají divadla na podzim 2020
Divadelní sezona 2020/2021 skončila dřív, než pořádně stihla začít. Nehrajeme, vracíme vstupenky, dočtete se na stránkách většiny divadel. Ale ne u všech. Jak divadla reagují na druhou vlnu koronaviru?
„Velmi nás to mrzí, ale vzhledem k již přeloženým jarním reprízám program našeho divadla neposkytuje dostatečný prostor pro nové náhradní termíny,“ píše se na stránkách Divadla J. K. Tyla v Plzni. „Je zřejmé, že mnohé naše inscenace nebude možné v dohledné době odehrát v takové kvalitě a rozsahu, na které jste byli zvyklí,“ dočtete se na stránkách Národního divadla Brno.
Na první pohled situace vypadá více beznadějně než na jaře, kdy internetem lítal jeden stream divadelního představení za druhým. „V první vlně jsme ještě mohli hrát pro radost, zkrátka abychom o sobě dali vědět. Ale teď už nemůžeme dělat věci, které by si na sebe nevydělaly,“ vysvětluje režisér Janek Lesák z pražského Divadla NoD.
Přesto živé streamy zcela nevymizely. Pokračuje v nich například ostravské Divadlo Mír se svou improvizační show Tři Tygři, pražské Studio DVA s programem Jsme s vámi nebo královéhradecké Klicperovo divadlo, které stejně jako na jaře bude streamovat program Podkroví Live.
Královéhradecké Klicperovo divadlo stejně jako na jaře streamuje program Podkroví Live. Repro: Klicperovo divadloDivadelní Netflix chce vyprodávat představení
Koronavirová situace zároveň uspíšila vznik platformy Dramox, na níž diváci najdou záznamy divadelních představení. Funguje to jako Netflix, jenom tam nenajdete seriály, ale divadelní hry. Za měsíční předplatné 299 Kč, můžete zatím zhlédnout na čtyři desítky her od třiceti scén včetně Dejvického divadla v Praze nebo brněnské Husy na provázku.
„Není to koronavirový projekt, celou platformu jsme chtěli spustit až kolem Vánoc, ve chvíli, kdy budeme mít bohatší obsah a hotovou aplikaci pro chytré televize, ale řekli jsme si, že to kvůli současné situaci vypustíme co nejdříve,“ tvrdí Martin Zavadil. Ten s podobným projektem s názvem SledujDivadlo.cz přišel už v roce 2014, svůj podíl v něm měla i firma Seznam, dva roky poté ovšem projekt skončil. „Udělal jsem spoustu chyb, ale ani situace na českém internetu nebyla tak příznivá, lidé nebyli navyklí na služby jako je Netflix nebo HBO GO, to je teď jiné,“ vysvětluje Zavadil a věří, že o službu bude zájem i po otevření divadel. „Lidé, kteří mají malé děti, se do divadla jen tak nedostanou, i když už budou fungovat. V České republice navíc máme skvělá divadla, ale jak často se člověk z Ústí dostane třeba do Ostravy? Tady pomůže Dramox. Ale jde jen o doplněk, já bych vážně chtěl přivést více lidí do divadel, aby byla všechna představení neustále vyprodaná.“
Screenshot titulní stránky platformy Dramox. Repro: ČT artKromě Zavadila, který v minulosti pracoval pro Creative Dock a vystudoval žurnalistiku a divadelní vědu, jsou zakladateli Dramoxu Radim Horák a Martin Hájek, internetový podnikatel a majitel značky Livesport. Martin Zavadil doufá, že částka, kterou budou divadlům z předplatného posílat (55 procent), pomůže překlenout nelehkou dobu. Závisí to však na počtu předplatitelů. V testovacím režimu platformu vyzkoušelo několik tisíc lidí, ale počty jsou podle Zavadila neustále velmi proměnlivé, protože jde o nový projekt.
„Za jakoukoliv podporu jsme nesmírně vděční, ale náhradu příjmů za dobu, kdy nehrajeme, Dramox nenahradí. Každý měsíc, kdy je divadlo zavřené, se bavíme o ztrátě v řádech miliónů za prodané vstupné,“ vzkazuje divadlo F. X. Šaldy v Liberci. Na jaře živě vysílalo vlastní divadelní on-line seriál Operace Archa, nyní zkouší nový repertoár a z divadelních zkoušek plánuje vydávat sestříhané záznamy z pohledu jednotlivých herců, kteří na sobě budou mít umístěnou kameru.
Něco mezi filmem a divadlem
Start projektu, jehož prvním krokem je spuštění webu Film Naživo s deseti dosud zfilmovanými představeními, naznačil principál pražského souboru Cirk La Putyka Rostislav Novák. „Nechceme vytahovat věci z archivu, to nám nedává smysl. Chceme dělat živou kulturu a sdílet přítomný okamžik s divákem a je jedno, jestli sedí před námi, nebo u sebe v pokoji. Připravujeme něco mezi filmem a divadlem. Spojení divadelního kouzla okamžiku a propracované filmové řeči, víc ale zatím odtajnit nemůžu, každopádně to bude velký. Tak mi zavolejte za týden, venku to bude během listopadu,“ pravil do telefonu Novák.
Soubor Cirk La Putyka na jaře také podnítil vznik iniciativy #kulturunezastavíš, která přivedla živé umění k lidem do ulic a dvorků a vyzvala i další umělce, aby se zapojili. Nyní se zaměřuje zejména na happeningy, v polovině října například dala popud k rozsvícení majáků české kultury na místech, kde by normálně probíhala představení. „Termín happeningů je tajný, lidé se to někdy dozvídají jen hodinu před začátkem, nebo až zpětně. Nechceme dávat podněty ke shromažďování. Jakmile se ale rozvolní nařízení, budeme hrát na ulici jako jedni z prvních. A je jedno, jestli bude sněžit nebo pršet,“ říká Rostislav Novák.
Z divadla telefonní ústředna
Pro teď se alespoň domovská scéna Cirku La Putyka, tedy Jatka 78, přeměnila na telefonní ústřednu. Každou neděli a pondělí od šesti do osmi večer tam nejen členové souboru Cirk La Putyka vyřizují telefonáty diváků. „Dobrý den, u telefonu telefonista Kohout, jak vám mohu pomoci?“ ozve se ze sluchátka. Divák si s daným umělcem může povídat, pokládat mu otázky či si přát něco zahrát, přečíst nebo zatancovat, a to klidně na stole.
„Chtěli jsme pomoci hlavně seniorům, jediný jejich komunikační kanál je většinou telefon, proto jsme zvolili hlasovou formu. Chceme s lidmi interagovat naživo a zároveň je pobavit,“ vysvětluje principál Novák. Sledovanost Ústředny 78 můžeme na sociálních sítích počítat v tisících, stovky lidí také každý večer zavolají. Zároveň sílí zájem být hostem Ústředny. Soubor mezi sebe v minulých týdnech pozval například bývalého hokejistu NHL Radima Vrbatu, slamera Anatola Svahilce nebo herečku Hanu Vágnerovou.
Nové cesty, jak živé umění přivést k lidem, hledá také pražské Národní divadlo, které v rámci svého doprovodného programu ND+ nabízí (zatím pro ucelené skupiny, v rámci Noci divadel to plánuje i pro jednotlivce) interaktivní on-line inscenaci Volní jako ptáci. V on-line prostoru se setkáváme všichni spolu, avšak každý z vlastního pokoje. Hodinovým programem, při němž se zaměstnáváme tématem osobní identity a snažíme se vyjádřit sebe sama skrze pohyb, provázejí dvě tanečnice a uvádějící průvodce.
„Nevěřila jsem, že můžeme cítit energii od diváků skrz obrazovku. Hrozně mě překvapilo, že to možné je,“ směje se tanečnice spolupracujícího italského divadla TPO Běla Dobiášová, která v inscenaci Volní jako ptáci účinkuje. Jediné, co společně vytvořenou energii občas naruší, mohou být technické problémy – vypadávající internet nebo nefungující kamera či mikrofon.
„Na jaře jsme se snažili v rámci ND+ dělat vtipné věci, navlíkli jsme roušky bustám a vytvořili z toho kvíz. Teď na to už nějak není nálada. Přišel čas hledat nové cesty. Myslím, že už nám všem dochází, že tohle může být nadlouho,“ přiznává lektorka doprovodných programů Lenka Hubáčková.
Z divadla do školy
S interaktivním happeningem s pracovním názvem Hra o přežití chce během listopadu přijít i výše zmíněné Divadlo NoD. Prozatím se proměnilo ve školní třídu. „Klasické streamy jsme vyčerpali, tak jsme bádali, jak bychom mohli být v této druhé vlně uzavření užiteční. A Janka napadlo oslovit pedagogy. Těm také chybí živý kontakt se studenty, stejně jako nám, divadelníkům,“ vypráví o myšlence kolegy Janka Lesáka dramaturgyně Natálie Preslová.
A tak ve spolupráci s Národním pedagogickým institutem České republiky vznikla NoD academy. Divadlo NoD propůjčí na každý den zázemí, techniku i herce, z nichž se stanou moderátoři nebo modeloví žáci, plus přizve jednoho odborníka, který přednáší na aktuální téma. Přednášky streamují živě na svém Facebooku a jakmile projdou postprodukcí, doplní je o studijní materiály a poskytnou zdarma školám.
„Rozhodně potřebujeme sehnat někoho na biologii, aby nás naučil, co to jsou viry a někoho na mediální výchovu, abychom věděli, jak si dát bacha na dezinformace,“ plánuje Janek Lesák a doplňuje: „Také nás čeká úvod do divadelní historie se šéfdramaturgyní Národního divadla Martou Ljubkovou nebo jaderná fyzika s Danou Drábovou.“
Hlavu vzhůru – světelná instalace Nové scény Národního divadla v Praze. Divadlo je jako obrovské zvíře nebo organismus. I když v čase koronavirové pandemie zdánlivě hluboce spí, v jeho útrobách se dějí pozoruhodné věci. Je plné technologií, které tvoří jeho orgány, a plné lidí, kteří tyto technologie obsluhují a uvádějí do chodu – ti jsou jeho mozkem a krví. Nabízíme vám pohled do útrob jednoho z našich divadel, v nichž tiše žhne strom života a chystá se zaplanout novým světlem, jakmile k tomu nastane vhodná příležitost. Foto: Národní divadlo – Daniela ŠrámkováKromě toho Divadlo NoD uspořádalo sbírku na HitHitu na svou záchranu; už vybrali přes 190 tisíc korun. Divadlo Viola se uchýlilo k aukcím: dražil se tanec s Jiřím Dvořákem, večeře s Miroslavem Donutilem nebo setkání s Terezou Kostkovou.
Podobnou formou podpory šlo i Divadlo Ungelt: na svých facebookových stránkách pořádá každou sobotu dražbu. Celebrity do ní věnují některou ze svých hodnotných věcí. „Na jaře to byly například předměty od Richarda Krajča a jeho manželky Karin Babinské, které se vydražily za neuvěřitelných sto tisíc korun. V září se dražil portrét Simony Stašové, který namalovala její maminka Jiřina Bohdalová. Ještě nás čekají například obrazy od Vilmy Cibulkové, socha od Petra Nárožného nebo tričko Davida Švehlíka,“ vypočítává tisková mluvčí Tereza Šafářová.
Divadla tedy bojují různě. To nejtěžší je však nejspíš teprve čeká. „Jakmile se uvolní nařízení a budeme moci začít zase hrát, boj teprve začíná. Budeme muset vrátit diváka do divadelních budov. A je otázka, jak dlouho to bude trvat, z toho mi je úzko,“ podotýká principál Cirk La Putyka Rostislav Novák.