Improvizovat s klávesnicí: na herních jamech si může virtuální bepop zahrát každý
Kdo se kdy účastnil (dobrého) hudebního jamování, dobře tu energii zná. Díky nespoutanému proudu nápadů, který prostor jamu vyvolává, je to pro hodně kapel oblíbený způsob vymýšlení nápadů. Ostatně v jazzu je jamování jednou z královských disciplín.
Na herních jamech vzniká podobná energie. Hry se tvoří v omezeném čase, často třeba přes víkend, na dané téma a nejčastěji v týmech. Tradice, kterou zrodila nezávislá scéna, začala v nultých letech a postupně se dostává i do Česka. Kdybych byl ve velkých novinách, musel bych teď upozornit na střet zájmů – game jamů jsem se už třikrát zúčastnil. A doporučil bych je každému.
Na dokonalost se nehraje
Když jsem do budovy pražské Matematicko-fyzikální fakulty přišel na český GDS Jam poprvé, neuměl jsem skoro nic – jenom trošičku programovat. Tým jsem si sice domluvil dopředu, ale stejně jsem se bál, že nebudu moc užitečný. Když jsem uviděl chodbu plnou zářících monitorů, blikajících myší a rotujících větráčků s LED osvětlením, jen to můj pocit zesílilo. Patřím sem? Přestože o hrách píšu, po technické stránce jsem nevzdělaný.
Obavy se ukázaly jako zbytečné. Víkend jsem strávil vymýšlením herních mechanik na černé tabuli, psaním dialogů do Wordu a v jednu chvíli jsem nahrával kapající vodu vymačkávanou z kapesníku. Do naší hry jsme zkrátka potřebovali déšť. Druhý den jsem oprášil hudební znalosti a v časovém presu vytvořil primitivní soundtrack. Na téma „extrémní realismus“ jsme nakonec vymysleli hru, v níž šlo přepínat mezi „růžovými brýlemi“ a nespravedlivou realitou, vytvořili jsme také simulátor mýtu osobního štěstí i kariérního růstu. Ostatní vyrobili třeba papírovou adventuru o životě se sociální úzkostí, nebo vzpomínku na dětskou postel.
Během loňského ročníku pražského GDS Jamu vznikla i hra o sociální úzkosti Social Challenge, repro: hauptfleisch.czNaše ani jejich hry nejsou dokonalé. Mají chyby, na některých monitorech běží špatně, jsou v nich překlepy. Jenže o to nejde. Stejně jako se při improvizaci na klavír vybočení z tempa odpouští, game jamy jsou především laboratoří nápadů – omezený čas 48 hodin vás donutí přemýšlet úplně jinak, než když si jen tak sednete.
„Při vymýšlení nápadů na game jam, první tři hned vyhodím. Ty by totiž napadly každého a nejsou zajímavé,“ říká v krátkém dokumentu o herních jamech známý nezávislý vývojář Rami Ismail. „Není důležité vytvořit něco perfektního, jde o to být součástí procesu. Prostě vzít kytaru a začít,“ dodává. Musím souhlasit. Více než parádní grafické efekty je cennější nápad a schopnost rychle prototypovat. Odhodit nároky, které byste měli na velké hry, a nechat se za doprovodu pátého šálku instantní kávy unášet zvláštním časem mimo běh věcí, který na místě game jamu vzniká.
Oslava kreativity pro všechny
První game jam proběhl roku 2002. Dvojice nezávislých vývojářů připravila herní engine a sadu grafických podkladů, které účastníci měli využít. Během nultého ročníku akce Indie Game Jam vznikl tucet nových her. Akce se sice udržela pouhé tři roky, nicméně položila základy, na nichž herní jamy mohly vyrůst do globálního rozměru. Akce inspirované duchem softwarových hackathonů jsou dnes stálou součástí života videoherní komunity. Pořádají se během konferencí a třeba i z Prahy se můžete zapojit do celosvětového Global Game Jamu.
Game jam přitom nemusí probíhat výhradně fyzicky. Slavný game jam Ludum Dare probíhá virtuálně (i když v Praze jde přijít i fyzicky) nebo stačí otevřít jamovou stránku portálu Itch.io a na výběr máte dostatek příležitostí nechat se z pohodlí svého pracovního stolu inspirovat. Téma minulého Ludum Dare znělo „Co pro vás znamená domov?”. Jamy jsou rovněž výborným prostředkem pro rozvoj videoher v dosud nedostatečně prozkoumaných oblastech. Vznikají tak game jamy zaměřené na queer a menšinové hry nebo pro tvůrce z konkrétních regionů.
Kalendář virtuálních jamů na portálu Itch.io, repro: Ondřej TrhoňZásadní hodnotou jamů je přístupnost, vstřícnost. Zatímco sám/sama si vyrobit hru na koleně vyžaduje kombinaci řady znalostí, díky práci v týmech se mohou zapojit i úplní začátečníci. Při registraci na pražský GDS Jam si tak vybíráte roli: grafika, zvukaře, programátora či kluka/holky pro všechno. Ve vývojářské „seznamce“ najdete kolegy, s nimiž své třeba i neherní znalosti upotřebíte. Pražský jam navíc spolupracuje i s profesionály, a tak není problém sedět nedaleko grafiků z Amanita Design nebo programátorů VR hitu Beatsaber. Během posledním ročníku GDS hráčům dávali zpětnou vazbu vývojáři z Bohemia Interactive Studio. Na game jamu jsou si všichni rovni.
Game jamy mohou v současné podobě fungovat díky zjednodušování herního vývoje. Nová generace enginů (technických „motorů” her a zároveň tvůrčích prostředí) spoustu dřiny dělá za vás. A nakonec ani programovat umět nemusíte. Díky nástrojům jako jsou Bitsy, Game Maker nebo Twine k tvorbě jednoduchých her kód znát nemusíte.
Hra Chameleon Run je jednou z těch, které původně vznikly na game jamu, repro: Hyperbolic MagnetismZ gamejamového prostředí navíc vzešla už i řada titulů, které jsou úspěšné i mimo ně. O antistřílečce No Players Online, která vznikla během halloweenského game jamu, psal i Washington Post. Základy úspěšné skákačky Chameleon Run položil její autor Ján Ilavský na jamu Ludum Dare. Vlastní jam, jehož výstupy si můžete pořídit na Steamu, má i známé studio Double Fine. Tvorba her v časovém limitu je duševním tréninkem, který může nést ovoce i při vývoji velkých her. Anna Kipnis z Double Fine vzpomíná, jak jim game jam pomohl vyřešit vleklý designérský problém při vývoji tříáčkové rytmické hry Brutal Legend.
Když dojde poslední plechovka
Je sobota v noci. Do konce game jamu zbývá jen necelých čtrnáct hodin. Na stolech se vrší plechovky od energetických nápojů a hrnky od čajů, od nichž se odráží svit LCD obrazovek, doprovázený kakofonickým klikáním a klapáním. Občas zaslechnete i šoupání pera po tabletu, nebo stisk klávesy přenosného piana. Nakonec to hudební jamování svým způsobem dost připomíná.
Jedním z míst konání Global Game Jamu bylo São Luís v Brazílii, zdroj: GDS JamVšichni pracují, protože deadline se blíží a chyb k vyladění zbývá spousta. Když jde o game jam, nasazení se totiž vyplácí. Odměna pak přichází v podobě uspokojení z koncentrované kreativity a komunitní spolupráce. Zavřít po 48 hodinách počítač a vidět svou hru na závěrečné přehlídce spolu s ostatními týmy za to stojí. Možná právě ona bude začátkem vaší videoherní kariéry.
Pořád neumím vlastně skoro nic. Ale už vím, že na game jamu to nevadí. Hlavní je odhodlání a nadšení. Zbytek už, tak jako na pódiu, vyplyne ze souhry našich myší a klávesnic. Další by se měl konat v dubnu.