K-Pop vs. Donald Trump. Fanouškovské armády v kulturní válce

jihokorejská skupina BTS
Dali milion dolarů hnutí Black Lives Matter. Na snímku jihokorejská skupina BTS v New Yorku 21. února letošního roku, foto: ČTK/ZUMA – Kristin Callahan

Plánovaný triumfální start předvolební kampaně Donalda Trumpa se 20. června v oklahomské Tulse – jak známo – příliš nepovedl. Ačkoliv se prezident před událostí na Twitteru holedbal, že o vstupenky do místní haly BOK Center zažádalo „přes milion zájemců“, aréna pro 19 tisíc lidí byla nakonec zaplněná sotva z poloviny. A prezidentovo vystoupení na parkovišti před halou bylo zrušeno, protože by mluvil do prázdna. Trump byl údajně velmi naštvaný a z jeho kanceláře následně zaznělo, že za nízkou účast může negativní kampaň, kterou proti prezidentovi vedl tisk a „radikální demonstranti“, kteří údajně blokovali vstupy. Pravda je možná někde úplně jinde: do akce se vložili fanoušci korejského popu (tedy K-popu) ze sociální sítě TikTok.

poloprázdná hala v oklahomské Tulse Nějak se to nezaplnilo. Hala v oklahomské Tulse letos 20. června při mítinku prezidenta USA Donalda Trumpa, foto: CTK/AP – Sue Ogrocki

Že by teenagerská armáda dokázala narušit plány amerického prezidenta, to zní až fantasticky. Ale technologie umožňují leccos. K-popová úderka na síti TikTok masově registrovala vstupenky na mítink v Tulse, aniž si je vyzvedla. Vzbudilo to dojem, že aréna se vyprodává. Video popisující, jak obejít registrační systém, má na TikToku přes tři sta tisíc zhlédnutí, což ukazuje, že by bláznivě vyhlížející scénář mohl být realitou. Ostatně není to poprvé, co se -náctiletí pustili do internetového aktivismu.

Začátkem letošního června Amerikou otřásaly protesty proti rasismu a zneužívání policejní síly. Jedny z největších demonstrací propukly v Dallasu, kde policie ve stejnou dobu zveřejnila mobilní aplikaci iWatch Dallas. Skrze ni mohli občané strážcům zákona posílat videa s trestnými činy spáchanými během protestů. Bylo ovšem zřejmé, že pořádkové síly chtěly aplikaci použít i pro udávání demonstrantů. Vlna odporu se zvedla z nepravděpodobných míst – policejní servery zaplavila videa korejských skupin a zpěváků, aplikace zkolabovala a byla stažena z oběhu.

„Udělali jsme to proto, abychom chránili právo lidí protestovat. My jako fanoušci K-popu se shodneme na tom, že lidé by neměli být zatýkáni za to, že bojují za spravedlnost,“ citoval na začátku června web periodika Rolling Stone jednoho z tiktokových uživatelů, kterého se časopisu podařilo vypátrat. „Když se tento plán zdařil, uvědomili jsme si, že by mohl fungovat i u jiných věcí, třeba kdybychom udusili tweety bílých nacionalistů jejich vlastním hashtagem,“ dodává citovaná osoba. Mluví zde o další kampani, během níž si komunita K-popových „fanatiků“ přivlastnila hashtag #whitelivesmatter reagující na protesty hnutí Black Lives Matter. Místo tweetů s obsahem odkazujícím na nadvládu bílé rasy ho začali spojovat s obrázky nebo klipy K-popových kapel. Protože jich byly miliony, zablokovali tím šíření rasistických vzkazů, které byly na hashtag původně navázané.

Zmíněné akce možná vypadají jako masově organizovaný trolling, něco co je na internetu docela běžné a obyčejně se to neváže s vyššími cíli či hodnotami. Nicméně jde o extenzi aktivismu samotných kapel a vydavatelství spojených s korejským popem – aktivně podporují právě i hnutí Black Lives Matter. Skupina BTS poslala na konto aktivistů milion dolarů a další milion vybrala od fanoušků charitativní organizace napojené na populární skupinu.

O síle fanouškovských komunit spojených obdivem k popovým hvězdám jsme tu psali již předloni. Příznivci BTS si mimochodem říkají ARMY („armáda“). Je v tom něco víc než jen ironie nebo výhružka konkurenci. Jistý druh aktivismu je zapsaný už v tom, za čím stojí samotná kapela. Korejský septet Bangtan Boys neboli BTS se v textech nevyhýbá společenským komentářům – zpívají o šikaně zažívané školními dětmi nebo o problémech s duševním zdravím spojených s tvrdým konkurenčním bojem na korejských školách. Často vystupují proti sociální nerovnosti, která jejich zemi sužuje. BTS se rádi stylizují do postav superhrdinů stojících na straně slabých a utlačovaných. „Vyprávěli jsme příběhy, které lidé chtěli slyšet, příběhy které jiní lidé nemohli nebo nechtěli vyprávět. Řekli jsme, že i jiní lidé cítí bolest, úzkosti nebo strachy. A že naším cílem je vytvořit empatii, k níž by se druzí mohli připojit,“ prohlašoval rapper Suga, člen BTS vloni v profilu časopisu Time.

dvě verze obalu letošního alba Map of the Soul: 7 Různé verze obalu letošního alba Map of the Soul: 7jihokorejské formace BTS, repro: Amazon

Má se za to, že BTS prorazili právě díky ochotě mluvit o tématech, která v popu – a už vůbec ne v tom asijském – nejsou běžná. „Princové popu“, jak se BTS přezdívá, prodali přes dvacet milionů alb a korejskému zábavnímu průmyslu vydělávají pět miliard dolarů ročně. Dnes jsou extrémně populární i ve zbytku světa – jejich letošní deska Map of the Soul: 7 startovala na čísle jedna po celém světě.

BTS naučili své fanoušky, že stojí za to zastávat se slabých a bojovat proti těm, kteří chtějí zneužívat svoje postavení a moc. A fanouškovská armáda to dělá způsobem, který umožňují nejnovější technologie.

Související