Kdo zvítězil v Souboji pohlaví, příběh Tata Bojs i stárnoucího Shakespeara
ČT art v týdnu od 3. listopadu
Filmové zpracování hamletovského „být, či nebýt“ i podzim Shakespearova života pohledem Kennetha Branagha – to je jen zlomek z programu ČT art na tento týden! Na obrazovkách se objeví také nevšední dokument o kapele Tata Bojs i životopisné komediální drama Souboj pohlaví o jednom z nejsledovanějších tenisových turnajů všech dob.
- Hamlet
- Camille Claudelová: život sochařky
- MODERNA, AVANTGARDA: Příběh umění 1. poloviny 20. století (7/7)
- Spisovatelky (6/8) – Michaela Klevisová
- Vše je pravdivé
- Doupě Igora Orozoviče
- tata_bojs.doc
- Souboj pohlaví
Pondělí 3. listopadu, 20:15
Hamlet
1969, 112 minut, režie: Tony Richardson
Být, či nebýt? Na tuto otázku v britské filmové adaptaci Shakespearovy hry hledal odpověď Nicol Williamson v titulní roli Hamleta. Vedle něj se představili také Judy Parfittová, Anthony Hopkins nebo Marianne Faithfullová. William Shakespeare psal Hamleta na přelomu šestnáctého a sedmnáctého století a inspiraci čerpal z dávných legend, především z kroniky dánského historika Saxa Grammatica. Dánskému princi Hamletovi se zjevuje duch jeho zesnulého otce. Odhalí mu přitom, že nebyl obětí nešťastné náhody, nýbrž úkladné vraždy spáchané jeho vlastním bratrem – Hamletovým strýcem Claudiem. Ten si pak přisvojil královský trůn i místo po boku Hamletovy matky Gertrudy. Otcův duch žádá pomstu a zdrcený princ se ocitá před nejtěžší volbou svého života.
Britské filmová adaptace Shakespearovy hry Hamlet z roku 1969, foto: archiv ČT
Pondělí 3. listopadu, 22:10
Camille Claudelová: život sochařky
2024, 52 minut, režie: Sandra Paugam
Camille Claudelová měla odvahu stát se umělkyní navzdory společenským předsudkům. Sochařství ji vyučoval Auguste Rodin. Stala se nejen jeho žačkou, ale také inspirací, modelkou, spolupracovnicí a milenkou. Oficiálně spolu ale nikdy nežili. Její otec ji v umělecké kariéře podporoval, její matka o ní ale nechtěla ani slyšet. Přesto měla Camillina díla i finanční úspěch. Ten však netrval dlouho. Zhoršily se její duševní potíže, pronásledovala ji paranoia, své sochy ničila. V roce 1913 ji její matka umístila na psychiatrickou kliniku. Ačkoliv postupem času lékaři doporučovali její propuštění, matka s tím nikdy nesouhlasila. V léčebně nakonec Camille prožila třicet let, zemřela v roce 1943.
Z dokumentu Camille Claudelová: život sochařky, foto: archiv ČT
Středa 5. listopadu, 20:15
MODERNA, AVANTGARDA: Příběh umění 1. poloviny 20. století (7/7)
2025, 52 minut, režie: Aleš Kisil
Závěrečný díl série Aleše Kisila o umění první poloviny 20. století, kterou provází herec a moderátor Ondřej Cihlář spolu s režisérem a hercem Jiřím Havelkou. Evropa po válce stojí na prahu nové éry – mnoho umělců zmizelo v koncentračních táborech, kontinent je rozdělený železnou oponou. Mladí lidé se ale snaží znovu najít smysl bytí, vracejí se do kin, objevují swing a budují nové umělecké skupiny. Paříž ještě na chvíli zůstává kulturním centrem, zatímco Evropu prostupuje existencialismus Jeana-Paula Sartra a také nový směr abstraktního umění – informel. Souběžně se rodí nové ideály kolektivního bydlení a levicové avantgardy, inspirované Karlem Teigem. Po roce 1948 však nastupuje éra socialistického realismu, který svazuje svobodu tvorby do služeb ideologie.
Závěrečný díl série Aleše Kisila o umění první poloviny 20. století, kterou provází herec a moderátor Ondřej Cihlář spolu s režisérem a hercem Jiřím Havelkou, foto: archiv ČT
Čtvrtek 6. listopadu, 20:15
Spisovatelky (6/8) – Michaela Klevisová
2025, 26 minut, režie: Eva Tomanová
„Když člověk dělá něco úplně niterně zevnitř, tak to dodá životu ještě další rozměr,“ myslí si spisovatelka Michaela Klevisová, kterou představí šestý díl českotelevizní série Spisovatelky. Klevisová vystudovala žurnalistiku na Univerzitě Karlově. Za svůj debut Kroky vraha získala v roce 2008 Cenu Jiřího Marka za nejlepší detektivní knihu roku a podruhé tuto cenu obdržela v roce 2012 za román Dům na samotě. Její příběhy se řadí k detektivkám anglického typu, ústřední postavou jejích románů je kriminalista Josef Bergman.
Spisovatelka Michaela Klevisová, foto: Jindřich Nosek, CC BY 4.0
Čtvrtek 6. listopadu, 20:45
Vše je pravdivé
2018, 96 minut, režie: Kenneth Branagh
Začátkem roku 1613 je Shakespeare ještě úspěšný spisovatel a majitel divadelní společnosti. Když ale jeho londýnské divadlo Globe vyhoří, rozhodne se vrátit do rodného města a napravit pošramocené rodinné vztahy. Role Shakespeara se zhostil sám režisér Kenneth Branagh. Shakespearovu manželku Anne ztvárnila Judi Denchová, v dalších rolích se představili Ian McKellen, Kathryn Wilderová, Jack Colgrave Hirst a další.
Role Shakespeara se zhostil sám režisér Kenneth Branagh, foto: archiv ČT
Pátek 7. listopadu, 20:15
Doupě Igora Orozoviče
2025, 40 minut, režie: Vít Bělohradský
Igor Orozovič – herec, hudebník a šansoniér s nezaměnitelným charismatem. Po studiích na DAMU se prosadil v činohře Národního divadla moravskoslezského v Ostravě, od roku 2013 je členem Činohry Národního divadla v Praze. K tomu skládá vlastní písně, tančí a maluje. Jeho tvorba propojuje šanson, blues i rock s poetickým humorem – a všechny tyto polohy představí také v Doupěti.
Hudebník a herec Igor Orozovič, foto: David Sedlecký, CC BY-SA 4.0
Sobota 8. listopadu, 20:15
tata_bojs.doc
2024, 94 minut, režie: Marek Najbrt
Začalo to před 36 lety. Z kamarádství dvou žáků základní školy, Mardoši a Milana Caise, se postupem času vyvinul fenomén české kulturní scény. Za tu s kapelou Tata Bojs odehráli 1298 koncertů, napsali 161 skladeb, vydali 10 alb a 24 klipů, 2 knihy a měli jednu výstavu v DOXu. Kdo by neznal hity jako Šťastnější, Attention Aux Hommes!, Pěšáci, Jaro, Kraftwerk in Saint Tropez, Vesmírná, Lasičky, Elišce, Zvony, Tanečnice nebo Filmařská… O nich i o více než třicet let dlouhém hudebním dobrodružství pojednává nevšední dokument v režii Marka Najbrta. Mimochodem – Milan Cais není jen hudebníkem, ale také úspěšným výtvarníkem, přečtěte si rozhovor s ním o této části jeho tvorby. A pokud by vás zajímalo, jaké desky má doma Mardoša, podívejte se na pátou epizodu Elpíček.
Nevšední dokument o kapele Tata Bojs, foto: Ivo Dvořák
Sobota 8. listopadu, 22:40
Souboj pohlaví
2017, 116 minut, režie: Jonathan Dayton a Valerie Faris
Houston, 20. září 1973. Na tenisovém kurtu se střetávají Billie Jean Kingová (Emma Stoneová) a Robert Riggs (Steve Carell). Je z toho jedno z nejsledovanějších sportovních utkání – u obrazovek je více než 90 milionů diváků! Co k tomuto „souboji pohlaví“ vedlo? A kdo ho vyhrál? Oba protivníci na hřiště nastupují s odlišným očekáváním a mimo záběry kamer svádí osobní souboje, které se do jejich hry promítají a výrazně zvyšují sázky. Billie Jean Kingová v té době bojovala s Americkou tenisovou asociací o rovné odměňování hráček a řešila zároveň i svůj osobní coming out. Riggs, bývalý šampion, naopak hledal cestu zpět na výsluní a unik před závislostí na hazardu.
Billie Jean Kingová (Emma Stoneová) a Robert Riggs (Steve Carell) ve filmu Souboj pohlaví, foto: archiv ČT