Když zbudou jen vztek a frustrace. Seriál Ve při ukazuje, kam člověka dohání tlak společnosti

Série Ve při se brzy stala hitem Netflixu. Na snímku Amy (Ali Wong) a Danny (Steven Yeun), foto: Netflix

Amy (Ali Wong) má život srovnaný. Kdekdo by jí mohl závidět. Má pohledného manžela George (Joseph Lee), umělce, který se doma stará o jejich výtvarně nadanou dceru June (Remy Holt). Založila a řídí prosperující společnost s pokojovými rostlinami Kōyōhaus. Vydělala dost peněz na luxusní dům i auto. „Když chcete, můžete mít všechno,“ říká Amy na panelu spolu s dalšími self-made milionářkami. Jenže i když má všechno, necítí nic než prázdno a zdrcující tlak okolí na stále lepší věci a dokonalejší projev.

Danny (Steven Yeun) je pro změnu úplně švorc. Žije spolu se svým mladším bratrem Paulem (Young Mazino) ve stísněném bytě, snaží se vydělat peníze jako řemeslník, ale i menšími podvody. Potřebuje dostat svoje těžce pracující rodiče z Jižní Koreje do USA a postarat se o ně, jak se v jihokorejské kultuře od nejstaršího syna očekává. Pak už snad bude klid… Zatím se mu však nedaří ani vrátit do prodejny plynové grily, kterými se chtěl otrávit, ale nějak mu to nevyšlo.

Kromě naprosté mentální vyšťavenosti mají Amy a Danny společné už jen to, že žijí v Los Angeles a ve stejnou chvíli se oba ocitají na parkovišti jistého obchodního domu. Danny chce couvat, Amy výstražně zatroubí, že právě tam stojí se svým mercedesem, Danny zatroubí zpět, Amy vytasí z okénka vozu pěst se vztyčeným prostředníčkem… a zuřivé běsnění začíná. I když by příjezdem domů mohla eskapáda skončit, Amy ani Danny se po téměř deset asi půlhodinových epizod nedokážou od pocitu křivdy odpoutat.

Amy nemůže vystát vázy, které vyrábí její manžel a nikdo je nechce koupit. Záběr ze série Ve při, foto: Netflix

Chci to všechno!

Když se poprvé setkají tváří v tvář mimo auta, z jejich společné chemie divák neodhadne, zda scéna skončí sexem, anebo kudlou v krku. Myšlenky, které se bojí říct svým nejbližším, i situace, do níž se dostali, je k sobě magneticky přitahují. Potřebují upustit páru – a tohle je perfektní příležitost. Jejich naštvanost je ospravedlňuje udělat i ty nejhorší věci. Jsou posedlí.

Americká herečka a komička Ali Wong a americko-jihokorejský herec Steve Yeun v rolích fungují jako skvělí partneři v komických i ve vypjatých scénách. Wong tady v podstatě ztělesňuje přehnanou verzi toho, co ve svých stand-upech často popisuje. Ačkoli showrunnerem a jedním z režisérů minisérie je v jihokorejském Soulu narozený Lee Sung Jin, tvůrčí vliv Wong na výsledek je nepopiratelný. „Je jedno, kolik ženy zvládnou vydělat peněz, kolik mají moci nebo respektu. Nikdy se nemůžeme chovat špatně, nám se to neodpouští. Ale přesně to chci! Chci to všechno!“ křičí ve svém stand-upu Ali Wong: Don Wong (k vidění rovněž na Netflixu) slova, která by stejně dobře mohla řvát její seriálová Amy.

Život je jen Hlava 22

Minisérie Ve při dosahuje kvalit i ujetosti, které lze od produkční společnosti A24 očekávat. Podobně jako v Oscary oceněném snímku Všechno, všude, najednou si dotyčná minisérie pohrává s myšlenkami o důvodu a smyslu lidské existence. Namísto cestování paralelními vesmíry však netflixovská novinka hrotí do absurdna běžné situace, do nichž se člověk může dostat. Začíná to  Amyinou masturbací s pistolí v ruce, protože sex s manželem je moc „vanilla“, nebo Dannyho pravidelnou hodinu a půl dlouhou poutí pro čtyři kuřecí sendviče z podle něj nejlepšího Burger Kingu… A končí to hořícími domy. Když vám spor začne připadat moc přitažený za vlasy, přitlačí tvůrci ještě víc.

Život je pro hlavní postavy v podstatě Hlava 22, sami to říkají. Jakmile se k vysněnému cíli, který jim má konečně ulevit, přiblíží, rozplyne se. Nevyřešená traumata a stále nově vznikající tlaky jim nikdy nedovolí si užívat. Do jisté míry tak popisují životní pocit symptomatický pro řadu současných generací (tvůrce a dva hlavní herci se narodili v první půli osmdesátých let). Ten pocit by se dal formulovat asi takto: Svět se mnou dnes a denně vyje*ává a už toho mám, sakra, dost! Ti lidé mají své sny, jenže se cítí nepochopeni, přehlíženi. Nejsou to sociopati, pouze se tak chovají. Chceme jim fandit, ale v podstatě nezbývá než sledovat, jak ještě více destruují to, co předešlé roky budovali. Při sledování se zmítáme mezi soucitem s nimi a iritací z jejich nepochopitelných rozhodnutí.

Trailer k filmu, zdroj: YouTube
Trailer k filmu, zdroj: YouTube

Jsou i horší lidé než ti vzteklí

S filmem Všechno, všude, najednou pojí aktuální sérii ještě jedna zásadní věc: Ukazuje Američany asijského původu v nestereotypizujícím světle. Amy nemá „tu klidnou zen-buddhistickou energii“, jak v sérii zazní. Je unavená z budování amerického snu. Danny už se nechce dál usmívat na lidi, kteří jeho služby často neslušně odmítají přes interkomy u domovních dveří.

Stejně tak tvůrci ukazují odlišná očekávání okolí i pohled na svět, který je zásadně spoluurčován rodinným zázemím. Na tom ztroskotá manželství Amy, dcery vietnamsko-čínských imigrantů, která si vše musí vydřít, zatímco její manžel  George, jenž se narodil do bohaté rodiny úspěšného umělce s japonskými kořeny, nechápe, proč by se měl člověk pořád stresovat nebo upadat do depresí.

Trochu nadbytečně v tomto kontextu působí předvídatelná postava ignorantské a snobské bohaté bílé ženy Jordan (Maria Bello), která by skvěle zapadla do snímků Menu nebo Trojúhelník smutku. Jordan je necitlivá nejen vůči jiným kulturám (vlastní sbírku „exotických“ korun a oplakává fakt, že musela vrátit peruánské vládě náušnice, které patřily ke koruně království Chimu), ale i ke svým milostným i obchodním partnerům. V ději pouze akceleruje Amyin amok a demonstruje, že existují ještě horší lidé než ti vzteklí.

Veškeré dějové přefouklosti lze snadno odpustit díky závěrečné epizodě Představa světla. Je zasazena do blouznivého oparu, kdy už není co ztratit. A tak se protagonisté konečně zcela otevírají a beze strachu z odsouzení popisují své nejniternější pocity. „Tohle jsme měli dělat častěji,“ povzdechnou si. Trochu klišé, ale pravdivé. A po tolika šílených zvratech i uspokojivé.

Plakát k seriálu Ve při, repro: Netflix

VE PŘI / BEEF (USA, 2023, 10 epizod, celková stopáž 5 hodin 52 minut)

Tvůrce: Sung-Jin Lee, režie: Jake Schreier, Sung-Jin Lee, HIKARI, scénář: Sung-Jin Lee, Alice Ju, Carrie Kemper, Alex Russell, Marie Hanhnhon Nguyen, Niko Gutierrez-Kovner, Joanna Calo, Kevin Rosen, Jean Kyoung Frazier, kamera: Larkin Seiple, hudba: The Haxan Cloak, střih: Harry Yoon, Nat Fuller, Laura Zempel, Jordan Kim. Hrají: Steven Yeun, Ali Wong, Joseph Lee, David Choe, Patti Yasutake, Ione Skye, Andrew Santino, Justin H. Min, Mia Serafino, Maria Bello, Ashley Park, Miya Cech, Bernard White, Young Mazino, Remy Holt, Jesten Mariconda, Dan Pfau a další.

Česká premiéra: 6. dubna 2023

Související