Nejhůře informovaná moderátorka shrnuje dějiny světa. Ale má to zapotřebí?

Philomena Cunk
Boží věc. Philomena Cunk ve Vatikánu. Ze seriálu Cunk on Earth, foto: BBC / Netflix

Mockumentární (tedy pseudodokumentární) titul Cunk on Earth po vizuální i dramaturgické stránce splňuje parametry běžného dokumentárního seriálu o historii bílého muže. Spolu s moderátorkou Cunk se vydáváme do Pompejí, Říma i k Velké zdi v Číně; objevujeme Ameriku, bojujeme za práva žen, sledujeme první a druhou světovou válku, hnutí hippies, dobývání vesmíru i vzestup umělé inteligence. Potřebný kontext v rozhovorech dodávají skuteční odborníci na danou epochu či problematiku. Háček tkví v tom, že dějinami provází Philomena Cunk, která pokládá otázky hodné (možná ani ne) pětiletého dítěte a fakta motá se svými dojmy, s konspiračními teoriemi nebo se zážitky svých přátel.

„Vím, že vypadám dost sebevědomě, ale občas, když mluvím s odborníky, se bojím, že budu působit trochu hloupě. A citát, že mám tančit, jako by se nikdo nedíval, mi hodně pomáhá, je jako dar. Co k tomuto citátu Aristotela inspirovalo?” ptá v prvním díle Cunk s vážnou tváří odbornice na antickou filozofii z Cambridge. Ta před svou odpovědí chvíli zaváhá, zda jí má prozradit krutou pravdu, že Aristoteles nikdy nic podobného neřekl.

Philomena Cunk Z Ameriky Philomena Cunk na zadek rozhodně nepadá. Ze seriálu Cunk on Earth, foto: BBC / Netflix

Philomena Cunk většinu času opravdu působí hloupě. Nikoho nepřekvapí, když začne přirovnávat křižácké výpravy k hrdinství, které prokázal její kamarád Paul, jenž měl střevní potíže. Ježíše označí za první oběť cancel culture. Domnívá se, že astronom Galileo Galilei se ve skutečnosti jmenoval Galileo Figaro Magnifico – podle textu písně Bohemian Rhapsody skupiny Queen.

Zároveň má tatáž moderátorka překvapivě osvícené momenty. Například když porovnává perspektivu u obrazu poslední večeře Ježíše Krista, který ve 14. století namaloval Ugolino di Nerio, s Poslední večeří Leonarda da Vinciho. Nebo když se v jednom z rozhovoru ptá, zda je možné, že žijeme v simulaci. Nicméně její světlé chvíle jsou v menšině, ačkoliv tenhle kontrast, když na něj dojde, dobře funguje.

Kde se vzala Philomena?

Philomena Cunk je tak trochu bezcharakterní. Víme o ní, že je snobka ze střední vrstvy, která toho o světě kolem sebe příliš neví a vše vztahuje k populární kultuře. Je člověkem „bez filtru” a prostotu i bezprostřednost jí můžeme vlastně závidět. Když Cunk rozhovor nebaví, nemá problém začít dělat posunky na režiséra a co nejnápadněji koukat na hodinky. Dějinné události bez mrknutí oka převede ve vlastní zkušenost (nebo zkušenost svého kamaráda Paula). A občas si neodpustí jízlivou poznámku, třeba o patriarchátu nebo o USA („Amerika byla považovaná za zemi svobody, jen se to asi nedostalo k otrokům“).

Philomena Cunk Busty nějakých vlivných chlapů. Philomena Cunk v seriálu Cunk on Earth, foto: BBC / Netflix

Hlavního scenáristu série Charlieho Brookera si v Česku nejčastěji spojujeme s potemnělou antologií Černé zrcadlo, odehrávající se v blízké budoucnosti. Na konci roku 2020 pod hlavičkou Netflixu tvůrce publikoval kritiky vlažně přijatý mockument Smrt roku 2020 a o rok později Smrt roku 2021, kde velice špatně informovaní komentátoři shrnuli pandemické roky (mimo jiné se v nich objevila Diane Morgan coby hloupá a naivní řadová občanka). Ovšem s postavou Philomeny Cunk začali Brooker a Morgan pracovat daleko dříve. Poprvé se objevila v Brookerově kulturně kritickém pořadu Charlie Brooker’s Weekly Wipe, kde v letech 2013–2015 nevzdělaná reportérka krátkými skečemi doplňovala další komické charaktery. V roce 2016 představila Philomena na britské stanici BBC Two tradici Vánoc v prvním samostatném mockumentu Cunk on Christmas. A roku 2018 byla natočena, opět v produkci BBC, pětidílná série Cunk on Britain.

Na rozdíl od tvorby kanadského komika Nathaneho Fieldera (loni platforma HBO Max uvedla jeho seriál Zkouška), který rovněž balancuje na hranici reality a fikce, komediálnosti a vážnosti, tak Brooker & Morgan tentokrát neposkytují příliš prostoru pro úvahy nad mírou serióznosti. Od prvních minut Cunk on Earth je jasné, že jde o satiru; žádné překvapení se nedostaví.

„TikTok” nad celek

Po téměř deseti letech existence figury jménem Philomena Cunk na britské scéně nelze mít za to, že by dotazovaní experti nevěděli, do čeho jdou, když téhle ženě kývnou na rozhovor. Ostatně Brooker & Morgan v nedávném rozhovoru o sérii Cunk on Earth v Britském filmovém institutu konstatovali, že odborníkům před natáčením radí, aby Philomeně odpovídali jako dítěti. Rozhovory samy o sobě však nahrané nejsou, a často se tak i pro Morgan uberou nečekaně zábavným směrem.

Právě takové momenty už několik měsíců (seriál nejprve uvedla BBC) sklízí srdíčka na Instagramu a TikToku. A možná i díky nim budila série Cunk on Earth značná očekávání. Naplnila je zhruba napůl. Shrnout do pěti sotva půlhodinových dílů historii světa a přidat k tomu satirickou linku je těžká výzva. Sotva se dá vyhnout určitému schématu a v epizodách je neopakovat. Cunk on Earth není vytvořena pro „binge watching”;    po dvou dílech si člověk chce od Philomeny a jejího blábolení odpočinout. I když se nás tvůrci snaží přimět, abychom se zamysleli nad tím, jak zábavní průmysl selektivně a povrchně informuje o historii, jsou to právě ony malé útržky, s trochou nadsázky TikToky, které dělají tu sérii zábavnou a díky nimž nad koncepčními nedostatky celku nakonec mávneme rukou.

Cunk on Earth Jeden z posterů k seriálu Cunk on Earth, repro: BBC / Netflix

Cunk on Earth (Velká Británie, 2022, 5 epizod, celková stopáž 2 hodiny 24 minut)
Režie: Christian Watt, scénář: Charlie Brooker, Joel Morris, Ben Caudell, Jason Hazeley, kamera: Pete Rowe. Hrají: Diane Morgan (průvodce), Martin Kemp.

Související