Kolik se toho v postavení muže a ženy vlastně změnilo od časů Gabriely Preissové?

Gazda a roba
Bolavá láska. Mánek (Mark Kristián Hochman) a Eva (Anežka Šťastná) v inscenaci Gazda a roba pražského Švandova divadla, foto: Švandovo divadlo – Jan Hromádko

Eva (Anežka Šťastná) si zapaluje cigaretu a v rebelské póze čelí nepřijetí ve vesnici. Sklízí pohledy skrz prsty mimo jiné kvůli svým citům k bohatému Mánkovi (Mark Kristián Hochman). Ten její city opětuje, ovšem okolí jí věnuje posměch a opovržení. Na počátku inscenace se tak ukazuje dvojí pohled společnosti na jednání muže a ženy, který si tvůrčí tým vybral jako ústřední téma.

Výraznou rovinu příběhu zastupuje postava Mešjanovky (Andrea Buršová). Mánkova matka přináší pohled starší generace – lpí na zavedených pravidlech, na tradici, silným argumentem pro ni je náboženský rozměr. Buršová je v hereckém výrazu velmi expresivní, hlasem i gestem staví postavu do karikatury, ale daří se jí balancovat hranici únosné stylizace soustředěným výkonem. Herecké pojetí Mešjanovky vystupuje z davu ostatních postav a režisérka tak výrazně vyjadřuje svůj názor na optiku i vliv postavy. Mešjanovka však ve vsi není zdaleka sama, kdo přináší dvojí pohled na úlohu ženy a muže.

Gazda a roba Anežka Šťastná v inscenaci Gazda a roba pražského Švandova divadla, foto: Švandovo divadlo – Jan Hromádko

Eva hledá zdánlivé uspokojení ve sňatku se společensky sobě rovným Samkem (Jakub Tvrdík). Mánek se žení s Maryškou (Barbora Křupková). Scénickým pojetím se daří ve svatebních obřadech obou párů zrcadlit společenské rozdíly, v pohledech ústřední milenecké dvojice vidíme smutné smíření. Cit Evy a Mánka se však svatebními akty nevytrácí. Proto se po letech rozhodnou společně odejít pracovat na statek v Rakousku. Eva opouští Samka a dceru – zde dochází k silnému dramaturgickému zásahu, kdy v původním textu hry dítě umírá. Tento posun akcentuje další odstín nerovnosti, kdy Eva je po odchodu krkavčí matkou, přestože Mánek učinil stejné rozhodnutí. Z jeviště sálá společensky zakořeněné uvažování o rolích ženy a muže, rodinných vzorcích.

Anežka Šťastná propůjčuje Evě pevnost v tělesném napětí, ráznou dikci. Je ostrá, neústupná, hluboko uvnitř toužící. Určitá měkkost se projevuje při společných chvílích s Mánkem, jinak však postava není ohebná, plastická, a právě to je jejím charakterem. V poslední scéně stojí zraněná a opakuje prvotní rebelské gesto. Raději se utopí v řece, než aby se podvolila, proměnila, zradila samu sebe. Mánek Marka Kristiána Hochmana má v sobě chlapeckou rozevlátost a nevyzrálost. V závěru se přes tyto vlastnosti prodere pohodlnost a srabáctví.

Gazda a roba Anežka Šťastná (v popředí) v inscenaci Gazda a roba pražského Švandova divadla, foto: Švandovo divadlo – Jan Hromádko

Živá cimbálová hudba a živé sbory vnáší zprvu na jeviště folklorní atmosféru, která se však v druhé půli inscenace, kdy je ústřední dvojice na práci v Rakousích, vytrácí. To už se tvar přibližuje dnešnímu časoprostoru. Nicméně společenské konvence se nijak výrazně, natož radikálně neposouvají. Nad tím můžeme povzdechnout, podobně jako režisérka – a právě tento povzdech je na inscenaci nejsilnější…

Jediný záblesk naděje nabízí přátelství Evy a Zuzky (Anna Grundman). Herečkám se daří v hlasité hudbě cimbálu nalézat ticho a klid v empatickém a naslouchajícím rozhovoru.

Gazda a roba Marie Štípková a Jan Grundman (uprostřed) v inscenaci Gazda a roba pražského Švandova divadla, foto: Švandovo divadlo – Jan Hromádko

Švandovo divadlo, Praha – Gabriela Preissová, Kasha Jandáčková: Gazda a roba

Adaptace a režie: Kasha Jandáčková, dramaturgie: Martina Kinská, scéna a kostýmy: Ján Tereba, hudba: Jakub Kudláč, light design: Martin Špetlík, pohybová spolupráce: Jaro Viňarský.
Premiéra: 9. listopadu 2024, psáno z premiéry.

Související