Kritik a „anabolický experimentátor“ Kamil Fila o své účasti ve filmu Síla: Věřím v inteligentní diváky
Na festivalu filmových dokumentů v Jihlavě byl minulý týden „naživo“ představen snímek Síla, v němž režisér Martin Mareček sleduje pět nesnadných let v životě filmového kritika Kamila Fily. Redaktorka ČT Anna Bahnerová o tomto filmu hovořila s oběma muži. Snímek je nyní k vidění na internetu – v rámci festivalu Ji.hlava Online, který trvá do 14. listopadu.
Snímek Síla je tedy momentálně dostupný „na síti“, do kin se dostane 6. ledna příštího roku. Jeho distributorem je společnost Artcam Films. Ta anotuje Sílu následovně:
„Jak by měla vypadat mužská síla ve 21. století? Kamil Fila je otec, filmový publicista, zastánce progresivních hodnot a genderové rovnosti. Ve virtuálním prostoru vystupuje jako neúnavný diskutér a bojovník za spravedlivější společnost, v soukromí prožívá bolestné rozpory mezi svým přesvědčením a jednáním. Filmová fikce a skutečný život se vzájemně zrcadlí a Kamil hledá své lepší já mezi kinosálem, posilovnou a nestálými milostnými vztahy. Jak se stát lepší verzí sebe sama ve chvíli, kdy se ztrácíme ve vlastním životě? Film Martina Marečka Síla zachycuje pět obtížných let v životě Kamila Fily, během kterých se potýká s partnerskými problémy, depresí i hraničním fyzickým experimentem na vlastním těle. Výsledkem je nejen drtivě upřímná výpověď o vnitřním konfliktu a krizi středního věku, ale i obecnější reflexe proměn a podob maskulinity nového milénia.“
Ředitel Artcam Films Vít Schmarc (a také občasný autor filmových recenzí na našem webu) o Síle říká. „Dokument o Kamilovi Filovi je pro mě nezvykle osobní záležitost. Nejen proto, že jsem roky obdivoval jeho kontextuální, provokativní a vždy zábavné myšlení o filmech, ale i proto, že nás už roky pojí přátelství – nejen v kinosále, ale i v posilovně, kde Kamil usilovně vylepšuje svoje tělo a hledá možnou odpověď na pocity slabosti, které cítí uvnitř. Martin Mareček měl v ruce pět vypjatých let Kamilova života, které jsou trochu body hororem, trochu chcípáckým filmem a trochu vztahovou noční můrou s protagonistou, který je místy na zabití. Mohl vytvořit skandalizující film o ‚odvrácené tváři gendermana‘, který by se kochal rozkladem a mizérií. Natočil však jemný a empatický portrét hrdiny, který umí pronikavě číst filmy, ale ztrácí se ve světě a vlastní existenci. Je to osobní příběh mnohých z nás, jejichž život je „v půli se svou poutí.“
Martin Mareček (* 1974) vystudoval Katedru dokumentární tvorby FAMU, na které od roku 2003 vede Realizační tvůrčí dílnu. Byl u zrodu několika společenských aktivit (Letokruh, Jednotka, Auto*Mat) a působil i jako hudebník. V roli dramaturga se podílí na řadě dokumentů svých kolegů. Je autorem pěti celovečerních filmů: Hry prachu (2001) byly oceněny jako Nejlepší český dokument na MFDF Jihlava, kde získaly i Cenu diváků, a bodovaly i v zahraničí. Zdroj (2005), který je napínavou analýzou souvislostí těžby ropy v Ázerbájdžánu, získal přes dvacet mezinárodních ocenění. Auto*Mat (2009), osobní příběh aktivity pro zdravější a živější město, byl v roce 2010 v internetovém hlasování České televize a Jihlavského festivalu zvolen jako Dokumentární film desetiletí a soutěžil i na prestižním japonském festivalu v Jamagatě. Snímek Pod sluncem tma (2011) zachycuje křehká dobrodružství dvou českých rozvojových expertů v zambijské osadě, kterou elektrifikovali solárními panely; stal se nejúspěšnějším českým dokumentárním filmem roku 2011, vyhrál MFDF v Jihlavě, obdržel Cenu české filmové kritiky, Českého lva i Cenu Asociace českých filmových klubů. Mysteriózní roadmovie Dálava (2019) získala cenu Trilobit Fites, Cenu české filmové kritiky a Českého lva.