Libuše Jarcovjáková a uznání. Bylo to trošku jinak, než se to teď vypráví
Nejprve hlavní výstava na nejdůležitějším evropském fotofestivalu ve francouzském Arles. Teprve nyní první větší výstava doma. Nejprve premiérové představení dokumentárního filmu o ní na „ačkovém“ festivalu Berlinale. A teprve tento měsíc premiéra v české metropoli, kde žije. Libuše Jarcovjáková. Zde hrst (snad) střídmých poznámek k tomu.
Než konkrétněji pohlédnu na film o Libuši Jarcovjákové a na její výstavu v Národní galerii, otevřu knihu Plasy 1981 a zacituji z ní: „Přátelství. Atmosféra sounáležitosti a přátelství, která spontánně v Plasech vznikla, vydržela dlouho a její důsledky pociťuji dodnes.“ To je část odpovědi Jarcovjákové na otázku, co pro ni znamenala účast na kolektivní výstavě, která se stala legendou a jednou z nejpodstatnějších fotografických akcí v normalizačním Československu. Otázku pro publikaci Plasy 1981, kterou na památku oné přehlídky vydalo roku 2009 nakladatelství Torst, položila účastnicím a účastníkům té výstavy kunsthistorička Anna Fárová, jež expozici v Plasech u Plzně v jednaosmdesátém roce kurátorovala.
Věhlas té přehlídky překročil hranice státu zejména směrem do Francie, neboť odtamtud na vernisáž přijelo několik významných tvůrců včetně legendy světové humanistické fotografie Henriho Cartiera-Bressona a tamní tisk o ní publikoval několik obsáhlejších textů – na rozdíl od tuzemských novin a časopisů (Fárová totiž byla signatářkou Charty 77). Expozice v Plasech přitom autorsky vycházela ze dvou sérií komorních výstav, které se pod názvem 9 a 9 & 9 konaly na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let v předsálí pražského Činoherního klubu. A jednou z autorek této série byla Libuše Jarcovjáková. Ostatně tehdy jsem se coby student seznámil s jejím dílem právě při návštěvě výstavy v Plasech; její snímky dělníků z pražské tiskárny se mi navždy zapsaly do paměti. Mnohokrát jsem je měl v minulosti před očima coby referenční syrovou dokumentaristickou výpověď.
Takhle detailně připomínám Plasy 1981 proto, že nynější tvrzení Libuše Jarcovjákové, která sama pronáší ve filmu a jež jsou pak recyklována v četných mediálních charakteristikách, totiž že půlstoletí čekala na to, než ji někdo uzná za fotografku, je sice efektní, ale nepřesné, zavádějící. Anna Fárová byla v Československu vnímána jako největší kurátorská autorita v oboru fotografie a její věhlas a dosah byl bez přehánění mezinárodní. Má-li Jarcovjáková na mysli, že tehdy stála stranou tuzemské publicity, pak je nutné a spravedlivé dodat, že takto stranou stála drtivá většina jen trochu nečesaného fotografického dokumentu; ostatně kniha Plasy 1981 je plná jmen a fotek, které za normalizace neměly šanci na publikaci. Mimochodem, na nynější pražské výstavě stojí v doprovodném textu k oddílu z osmdesátých let mimo jiné toto: „Libuše proplouvá z jednoho prostředí do druhého. Všude je doma. V hospodě U Rytíře, v bistru na Újezdě, ve vietnamských ubytovnách na Zeleném pruhu. Odpoledne na skok u doktorky Fárové.“
Kromě toho ve filmu Ještě nejsem, kým chci být sama Jarcovjáková vypráví o tom, jak se v druhé polovině osmdesátých let v Japonsku jako fotografka prosadila. Pravda, prosadila se především v komerční sféře, coby fotografka módy, nikoliv svou volnou tvorbou, svými intimními snímky. Že to autorka ve svém sebeobraze příliš nerozlišuje, je trochu problém, ale dá se to vysvětlit a pochopit její osobní zkušeností a psychickým ustrojením včetně dlouholetého pocitu, že celkově stojí tak nějak mimo.
Ale selhání je to bohužel u těch a od těch, kteří se nyní na dodatečném úspěchu a uznání Jarcovjákové podílejí. Bylo by totiž poctivé dodat, že ten typ tvorby, jímž v Praze žijící fotografka poslední roky dobývá Evropu, začal být umělecky obecně a plně akceptován teprve v posledním zhruba čtvrtstoletí, kdy se – z důvodů, jež tady není prostor probírat – zásadně rozšířila tolerance pro to, co může být na festivalech a v galeriích přijímáno jako autentická umělecká fotografická výpověď. (Tím spíš vyniká cit Fárové, která Jarcovjákovou před více než čtyřiceti nepřehlédla.) Čistě fakticky vzato je v tomhle skutečným přeborníkem kyjovský voyeur Miroslav Tichý (1926–2011) se svými rukodělnými, zbastlenými foťáky a šmíráckými snímečky žen na koupališti či na ulicích. Tohle byl skutečný outsider, nikoliv fotografii na FAMU studující Jarcovjáková…
Dnešek však nepřeje nuancování, detailům, věcnosti. Důležité jsou emoce a story. S tím také jak filmový dokument Kláry Tasovské, tak výstava v Národní galerii pracují, v tom jsou naprosto trendy. Ale jedním dechem se patří dodat, že přesto oba výstupy postupují inteligentně a esteticky promyšleně, napomáhají autorské výpovědi Libuše Jarcovjákové. V tom má tato nyní dvaasedmdesátiletá fotografka nemalé štěstí. A není náhoda, že režisérkou dokumentu o ní je žena mladšího středního věku a její stabilní výstavní kurátorkou je generačně obdobná Lucie Černá.
Téměř maximum možného poprvé
Dokumentární film Ještě nejsem, kým chci být na sebe poutá pozornost právem. Režisérka Klára Tasovská a střihač Alexander Kashcheev obrazově vsadili i při celovečerní stopáži na „pouhý“ sled fotografií a dokázali nejen vizuálně tah vyprávění udržet. Postupovali formou chronologicky řazených kapitol. Fotografka ve zvukové stopě čte věty ze svých deníků, čímž obrazu dodává informační kontext, hudba s dominancí elektroniky Olivera Torra atmosféricky podtrhuje existenciální váhu fotografčina svědectví. Kromě toho tvoří zvukovou stopu celé krajiny ruchů, které dojem z obrazů historicky i věcně a intimně konkretizují. Ještě nejsem, kým chci být je tak obrazově-zvukovou kompozicí s měnícími se tempy – s tichem, kdy fotografie téměř dýchají, ale i s tanečními pasážemi, kdy záběry „jedou“ v rychlém sledu, dokonce i stroboskopicky pulzují.
Tasovská & Kashcheev některé fotky, respektive jejich sledy rozhýbávají, ale vždy pouze střihem, nasazováním za sebe. Fotografie jsou jim hmotou, k níž zachovávají základní respekt, nepoužívají ji k efektním kreacím, které by dnešní technologie už umožnily – například že by se fotografie začaly „hýbat“, postavy z nich třeba vystupovat, nebo by se zachyceným výjevům dodala 3D obrazová plasticita. Vrcholem obrazové intervence je překrytí některých původně černobílých záběrů jednobarevným, tónovacím filtrem (fotky jsou pak třeba do modra). I po dvojím zhlédnutí filmu těžko přesně určit míru retušování a jiného technického vylepšování jednotlivých fotek. V titulcích jsou sice retuše zmíněny, ale na řadě záběrů jsou patrné nečistoty a kazy typické pro analogovou fotografii a ponechané tam pravděpodobně v zájmu autenticity.
Libuše Jarcovjáková dala Kláře Tasovské při nakládání se svým archivem volnou ruku a filmařka podle mě velmi dobře pocítila a pochopila, že jádro dosavadní tvorby této fotografky tkví v období od konce šedesátých do začátku devadesátých let, kdy fotila černobíle, bloudila jak v sobě samé, tak po Praze a – po fiktivním sňatku, jenž jí umožnil vycestovat z Československa – i po světě. V té osobní neurovnanosti, v neklidné tvůrčí pulzaci, v maniodepresivních zhupech je totiž přítomna určitá postojová a povahová integrita a kontinuita. Posledních zhruba třicet let je pak v závěru zkomprimováno do sekvence, v níž je Libuše nejednou zachycena (často již na barevný materiál!) se svou přítelkyní, s níž fotografka žije od devadesátých let. Tato sekvence nastupuje ve filmu v pravý čas, neboť těsně před ní začíná Libušina bloudivost a zacyklenost působit v rámci vyprávění už přece jen monotónně. Tahle poloha zkrátka již naplnila svůj vypravěčský potenciál – a pokud by v tomhle duchu dokument pokračoval ještě deset patnáct minut, už by se v závěru sesul.
Téměř maximum možného podruhé
Výstava v Národní galerii, instalovaná ve Veletržním paláci, je s filmovým portrétem komplementární. Dokument a retrospektiva do sebe zapadají, doplňují se, v nejedné zastoupené práci se logicky shodují, v doprovodných textech, jejichž autorkou nejspíš bude kurátorka Lucie Černá, je pochopitelně na řadě míst v er-formě převyprávěno to, o čem fotografka sama hovoří v Ještě nejsem, kým chci být. Práce s barevným tónováním se objevuje i tady včetně toho, že na barevných podkladech jsou vytištěné některé z doprovodných textů (a tento princip s barvou je rovněž uplatněn v knize o pražském T-Clubu, která v minulých týdnech Jarcovjákové vyšla).
Architektka výstavy Anna Matoušková s vymezeným prostorem ochozu v mezaninu Veletržního paláce pracuje velmi tvárně, elegantně, snaží se jej rytmizovat, zintimnit, zpestřit, na podlahu položila kvádry k posezení potažené reprodukcemi fotografií od autorky. Střídá podklady, na něž jsou práce umístěny: vedle barevně odlišených panelů či panelů, jejichž podklad tvoří tisk obrovsky zvětšené fotky, používá průhledné plastové stěny, na něž exempláře nalepila v početných řadách. V tomto dominuje plastová stěna s desítkami a desítkami autoportrétů v pohlednicové velikosti z různých dob a prostředí; zájemce tu má připravené schůdky, aby případně zblízka nahlédl autoportréty v horních řadách stěny.
Co lze považovat poněkud za výsměch, především ze strany Národní galerie, a dlužno bohužel podotknout, že se tak děje v jejím zavedeném stylu, to je tvrzení na webových stránkách, že výstava je instalována v mezaninu a v Malé dvoraně. V té se totiž nachází osiřelá megazvětšenina jednoho autoportrétu, jinak dvorana sirobná jako (skoro) vždycky. Jde daleko spíše o upoutávku, než o organickou součást expozice.
Ve srovnání s autorčinou retrospektivou před pěti lety v Arles, která byla hlavní výstavou tamějšího proslulého fotofestivalu, nedosahuje však nynější sestava té intenzity a sevřenosti, jakou měla v sakrálním prostoru na zhruba pěti stech metrech čtverečních kostela svaté Anny v centru jihofrancouzského města. Příčina neleží pouze v tom, že mezanin „Veletržáku“ není zrovna vstřícný prostor, i když vliv na to má nepominutelný.
Druhý aspekt podle mě tkví ve vývoji tvorby Jarcovjákové. V posledních desetiletích hledala nový výraz. Jeden čas fotila mobilem, i když měl mizerné rozlišení: tuhle etapu na výstavě reprezentuje několik fotografií nemocné autorčiny maminky, o niž se se sestrou staraly v letech 2010–2012. Pak se zase Libuše vrátila k analogu, k focení na filmový materiál, a to vesměs barevný. Když z této dokumentace vyjmeme autoportréty a zůstanou nedávné snímky z cest a jiné náhledy na okolní svět, tak jde až na výjimky o práce, jež nedosahují sugestivnosti někdejších záznamů. A panel s několika velkoformátovými autoportréty z bazénu je zbytnělý, i když mu lze rozumět jako jakémusi dialogu na dálku se snímky maminky, která je vyfocena při mytí v koupelně, a podoba matky a dcery je evidentní. (Oba panely však v instalaci nejsou bezprostředně vedle sebe).
Shrnuto: Libuše Jarcovjáková se dočkala ve zralém věku zasloužilého uznání. Při nynějších četných mediálních výstupech zůstává jako člověk vzácně normální. Jenže „oficiální“ uznání s sebou téměř zákonitě přináší tlak uměleckého provozu a trhu. V jejím případě to obnáší potřebu vytvořit poněkud zjednodušující příběh a ten multiplikovat. A pak samozřejmě tlak na produkci a prezentaci. Takže se vystavuje i něco, co vzniklo letos či vloni, od čeho není odstup a ve výsledku to rozmělňuje celkový dojem z díla. Jeho jádro je cenné mimo jiné tím, že vznikalo jako zpověď někoho neprominentního, někoho, kdo se ve vlasti mohl realizovat pouze na okraji, fakticky v poloundergroundu, a přece zas a znovu bral fotoaparát do ruky.
Plakát k filmu Ještě nejsem, kým chci být, repro: Aerofilms
Ještě nejsem, kým chci být (Česko / Slovensko / Rakousko, 2024, stopáž 90 minut)
Režie: Klára Tasovská, námět: Eva Dvořáková, Irina Minaříková, scénář: Klára Tasovská, Alexander Kashcheev, dramaturgie: Viera Čákanyová, Eva Dvořáková, kamera/fotografie: Libuše Jarcovjáková, střih: Alexander Kashcheev, hudba: Oliver Torr, Prokop Korb / badfocus, Adam Matej, sound design: Alexander Kashcheev, Michaela Patríková
zvuk & zvukový mix: Michaela Patríková.
Premiéra: 3. října 2024
Národní galerie Praha – Libuše Jarcovjáková
Kurátorka: Lucie Černá, kurátor za NGP: Michal Novotný, architektka výstavy: Anna Matoušková.
NGP – Veletržní palác, mezanin. Výstava trvá do 30. března 2025.