Mendes da Rocha: architekt, který spojoval a brutalismus učinil lidským

Mendes da Rocha
Paulo Mendes da Rocha v budově Sesc 24 de Maio v São Paulu, foto: © André Scarpa

Konstrukce jakoby z jiného světa; obrovské betonové pláty řezané přesně do pravého úhlu, které drží ve vzduchu ještě větší „betonovou svatozář“. Otevřené přízemí, navržené jako volná veřejná plocha – brutální, a přesto přívětivé. Kontrast lehkého, provzdušněného systému s těžkým, betonovým skeletem. Spojení dvou konstrukčních metod a materiálů; ocel, která odolává tahu pro lineárně umístěné prvky, a beton pro prstenec a podpěry, které odolávají tlaku. Geometrické, technicky dokonale zvládnuté představení. Řeč je o budově Atletického klubu Paulistano, který byl otevřen v roce 1958 v brazilském Sao Paulu. Hlavní idea Paula Mendese da Rochy, která se promítla právě i do budovy Atletického klubu, zněla: Stavba by měla být podřízena člověku, nikoliv naopak.

stadion Atletický klub Paulistano, repro: z monografie Paulo Mendes da Rocha 1958–2013, Arquitectura Viva, Madrid 2013.

Technické disciplinovanosti se Mendes naučil od svého otce, který byl významným inženýrem a projektantem přístavů a plavebních kanálů. Syn objevil či lépe řečeno domyslel kouzlo a možnosti masivních železobetonových konstrukcí a využil je ke stavbě něčeho tak křehkého, jako jsou rodinné domy či galerie a muzea. Mendesovy konstrukce spojují a chrání kulturní a sociální vazby v zemi s náročným podnebím, ale i s drsnou proměnlivostí politických režimů.

Paulo Mendes da Rocha vyrůstal v Sao Paulu a své ikonické stavby navrhl v Brazílii. Už během studií na Mackenzie Presbyterian University se začal zajímat o moderní a současnou architekturu a spolu s dalšími kolegy vytvořil skupinu, která se jí intenzívně věnovala. Na univerzitě zůstal, působil tam jako profesor. Díky tomu ovlivnil několik generací budoucích architektů. Když se však roku 1964 v Brazílii chopila moci vojenská diktatura podporovaná americkou vládou, hned několik levicově orientovaných architektů bylo propuštěno z univerzitních učitelských míst a byla jim odebrána architektonická licence. V roce 1969 se to stalo i Paulo Mendesovi da Rocha. Byly to opravdu těžké časy; mučení, únosy či vraždy politických odpůrců se staly na dvacet let běžnou praxí.

Skica brazilského pavilonu Expo 1970 Skica brazilského pavilonu na Expo ’70 v japonské Ósace, repro: z monografie Paulo Mendes da Rocha 1958–2013, Arquitectura Viva, Madrid 2013.

Kromě odebrané licence mu junta také zabránila pracovat v zahraničí, ačkoliv byl členem týmu, který vytvořil vítězný návrh brazilského pavilonu na Expo ’70 v japonské Ósace. I v tomto projektu se promítá Mendesova potřeba spojování. Ve velmi symbolické stavbě zkoumá vztah mezi architekturou a přírodou. Na první pohled se může jeho návrh jevit velmi jednoduše. Nebyl by to však Mendes, kdyby nenavrhl dokonalou konstrukci. Hlavní část pavilonu tvořila plošina o rozloze zhruba 1500 m2. Pod ní se rozprostíral zatravněný terén, který plošinu podpíral ve třech bodech, čtvrtý bod, jenž byl vytvořen zasazením dvou betonových oblouků do sebe, měl symbolizovat architekturu, zastavěný prostor a historii města. Mendesovým návrhem se inspiroval i architekt Gabriel Kozlowski, jenž vytvořil brazilský pavilon pro Expo 2020 v Dubaji.

Casa Rocha Casa Mendes da Rocha, foto: Leonardo Finotti – Nelson Kon, repro: z monografie Paulo Mendes da Rocha 1958–2013, Arquitectura Viva, Madrid 2013.

Svou architekturou Mendes spojoval také rodinu; známou se stala Casa Menes da Rocha – dvojdomek pro architekta a jeho sestru. Z fotografií se Casa Mendes da Rocha může na první pohled jevit prostě jako krásná stavba využívající zmiňovaných technických umů a vytvářející kontrast přírody a betonu. Je v ní však mnohem víc. Konstrukce se zde podobá velké stavebnici; základem jsou čtyři pilíře podpírající hlavní podlaží. Projevuje se zde také další z architektových myšlenek: Všechny prostory domu jsou společné, skutečné soukromí existuje pouze v naší hlavě. Kromě sdílených částí domu se tak například všechny ložnice v horním podlaží nachází uprostřed a dělící stěny nedosahují až ke stropu, čím se zajišťuje jejich větrání.

Nejenom vzduch v Casa Mendes da Rocha nenásilně plyne – pohledový beton je doplněn dřevem a čistými bílými stěnami, a byť utváří členité prostředí, nepůsobí stísněně. Materiály se navzájem nepotlačují a nepřebíjejí. Mendes vytvořil harmonii nejen v domě, ale i kolem něj. Zajímal se o sociální vizi architektury, o vztah synergického soužití mezi stavbou a územím, mezi prostorem a člověkem.

Paulo Mendes da Rocha
PMR 29’: Devětadvacet minut s Paulo Mendesem da Rochou, neformální rozhovor s architektem z roku 2010, zdroj: Youtube

Při navrhování u něho nebylo záměrem šokovat; jeho úmyslem bylo propojovat architekturu s každodenními životy lidí. A byť získal řadu ocenění, nebyl takzvanou hvězdou pravidelně prezentovanou na křídovém papíru drahých lifestylových časopisů. V roce 2001 Paulo Mendes da Rocha obdržel Cenu Miese van der Rohe za „významný neoklasicistní stavební zásah“ – za projekt Pinacoteca de São Paulo. V roce 2006 se stal laureátem vrcholné Pritzkerovy cenu za své dílo jako takové. O deset let později došlo na další dvě významné pocty: na Zlatého lva na Benátském bienále a cenu Praemium Imperiale. Letos obdržel Zlatou medaili Mezinárodní unie architektů, tu si však již bohužel nestihl převzít.

Autorka je publicistka se zaměřením na architekturu.

Související