Nene, tohle nebude film, který by vstoupil do galerie památných experimentů

Nene
To není western, to není sci-fi, to není sociální drama. To je Nene. Na snímku Daniel Kaluuya, foto: Universal Pictures

Situováni jsme do kulis moderní kovbojky. Ta je v americké kinematografii takřka výsostně „bílým” žánrem, neboť vypráví příběhy o rurální Americe bílých venkovanů. Ve vyprahlých polopouštích redneckové krotí divoký koňský živel, oceňují jej a prodávají na trhu za nejvyšší cenu a svou obživu získávají obchodem s dobytkem a tvrdou prací na pozemcích, o něž jejich předkové sváděli líté boje s původními obyvateli. Připomeňme například seriál Yellowstone (2018) s Kevinem Costnerem v hlavní roli, kde rozvětvená rodina amerických rančerů má bezmála mafiánský charakter a musí svádět boj o vlastní existenci (čti privilegia) jak s liberální aliancí městského kapitálu, tak s lokální komunitou „indiánů” beroucích se za vlastní práva a za nápravu křivd.

Do domény drsných mačistických bílých mužů nyní vstoupil afroamerický newyorský rodák Jordan Peele (* 1979), a tak trochu záměrně se v něm pohybuje jako slon v porcelánu. Ranč, v němž je snímek Nene prostorově ukotven, je totiž spravován afroamerickou rodinou: Po záhadné smrti otce hned v úvodu filmu se o rodinný podnik musí starat protagonisté – bratr a sestra. Snaží se přijít na kloub tomu, co zabilo hlavu rodiny. Příběh se zde stáčí do bizarní UFO tematiky s překvapivým rozuzlením. Před podivným objektem vznášejícím se v oblacích se tu neutíká, naopak se jej rančeři snaží „ulovit”, protože z unikátní fotografie by vytěžili balík peněz. Jenže honba za senzací se rychle stane bojem o přežití, neboť mimozemská forma života, ukrývající se v nehybném mraku na horizontu, se na Zemi přišla hlavně nažrat.

Etnicko-kulturní dekonstrukce se Peelovi daří: Jak už bylo řečeno, americký „bílý“ ranč funguje coby silný kulturní symbol a samotný fakt, že se v Nene nachází v rukou afroamerické rodiny, zvedne nejednoho obyvatele rurální Ameriky ze židle; nadto lokální landlord-zbohatlík má pro změnu původ asijský a tamější bílá populace nakonec poslouží za potravu pro ono monstrum na vyšší příčce potravního řetězce. Právě fúze kovbojky ze současného prostředí s dnes už retro sci-fi subžánrem blízkých setkání s mimozemskou existencí byla významnou součástí hypeu (přiznám se, že nemohu najít slovo, takže nevím, zda je správně skloňováno), který se kolem Nene vytvořil dlouho před oficiálním vydáním („to bude věc, o níž se bude mluvit a kterou musíte vidět“).

tři postavy ve dveřích
Trailer k filmu Nene, zdroj: YouTube

Ve výsledku však jde o dílo rozpačité. Herecké výkony jsou nepřesvědčivé a scénář plyne odnikud nikam. Žánrová směska a kulturní dekonstrukce jsou nakonec na Nene tím nejzajímavějším, což ani při nejlepší vůli nemůže stačit na to, aby Jordan Peele naplnil nemalé ambice, jež do snímku vkládal. Totiž takhle: Nejde o špatný film jaksi „sám o sobě“, ale v souladu není to, o co usiluje, a to, jak se mu zamýšlené daří uskutečnit. Partikulární úspěchy na poli produkce či koncepce a designu mimozemského létajícího talíře dávají bolestně tušit, že tady mělo jít o víc: o vysoce originální dílo překonávající žánrové i kulturní limity. Nene však nevyčnívá tolik, jak si scenárista a režisér v jedné osobě přál.

Místy to působí, jako kdyby se Jordan Peele snažil do filmu nacpat víc, než dokáže plátno snést. Pozorné publikum za mnoha scénami tuší citace nebo alespoň odkazy na některé z ikonických momentů západní kinematografie – od Čelistí až po Blízká setkání třetího druhu. Rozčarování může vyplývat i z toho, že žánrový mix sice může znamenat zajímavý experiment, ovšem i riziko, že na své si nakonec nepřijde nikdo. Hloubku příběhu a prokreslenou psychologii postav tady každopádně nehledejme. Dílo zklame příznivce komorních dramat o složitostech intimních sociálních vazeb stejně jako „ufology“, jimž originální pojetí podstaty létajícího talíře nemusí stačit. O autentické sci-fi se tu jedná stejně málo jako o sociálně-realistickou sondu do života americké venkovské komunity.

Nene Velmi zvláštní krajina ve filmu, který chce být velmi zvláštní. Záběr ze snímku Nene, foto: Universal Pictures

Nene tím pádem zůstává v rovině pokusu odehrávajícího se záměrně na poli popkultury a nikoli na artové scéně, která je obvyklejší líhní tvorby experimentů, jež se záhy stanou buď kultovní záležitosti pro úzkou skupinu fanoušků, anebo zapomenutou položkou v zaprášených archivech. Z Nene se kultovní dílo dozajista nestane. Režisér údajně prohlásil, že název Nope je podle něj první reakcí, kterou si divák odnese po zhlédnutí snímku. S tím lze souhlasit, ačkoliv spíš z jiných důvodů, než si Jordan Peele původně představoval.

Autor je redaktor Deníku Alarm.

Nene Plakát k filmu, repro: CinemArt

Nene / Nope (USA, 2022, stopáž 131 minut)

Režie, scénář: Jordan Peele, kamera: Hoyte van Hoytema, hudba: Michael Abels, střih: Nicholas Monsour. Hrají: Daniel Kaluuya, Keke Palmer, Steven Yeun, Brandon Perea, Michael Wincott, Barbie Ferreira, Terry Notary, Jennifer Lafleur, Andrew Patrick Ralston, Ryan W. Garcia, Donna Mills, Wrenn Schmidt, Keith David, Devon Graye, Oz Perkins a další.

Česká premiéra 18. srpna 2022.

Související